Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MON w sprawie śmigłowców: Wszyscy oferenci rozpoczęli rozmowy

Fot. M.Dura.
Fot. M.Dura.

Katarzyna Jakubowska, pełniąca czasowo obowiązki rzecznika prasowego MON poinformowała w oświadczeniu, że w związku z planowanym zakupem śmigłowców wszyscy trzej oferenci (PZL Mielec, PZL Świdnik oraz Airbus Helicopters) rozpoczęli w mijającym tygodniu rozmowy z prowadzącym zakupy Inspektoratem Uzbrojenia MON.

W komunikacie podkreślono, że MON z satysfakcją stwierdza, iż przedstawione nowe oferty w pełni odpowiadają potrzebom Sił Zbrojnych, a w zakresie niektórych parametrów są nawet znacznie ciekawsze od ofert składanych poprzednio. Dotyczy to m.in. uzbrojenia śmigłowców oraz zdolności do zwalczania okrętów podwodnych. Znacznie szersza jest także oferta w zakresie offsetowej współpracy  z polskimi zakładami przemysłu lotniczego – w tym przede wszystkim z zakładami WZL nr 1 w Łodzi.

Nadzorowana przez MON Polska Grupa Zbrojeniowa już zawarła z jednym z wymienionych producentów porozumienie gwarantujące bardzo szeroki udział polskiego przemysłu w realizacji kontraktu – w przypadku wyboru jego oferty.

Dostawy pilnie potrzebnych śmigłowców rozpoczną się już w roku 2017 (niezależnie od dostawy dwóch śmigłowców szkoleniowych). W tym samym okresie rozpocznie się też tworzenie w polskich zakładach potencjału serwisowego oraz całkowicie nowego łańcucha dostaw szeroko uwzględniającego możliwości polskiego przemysłu i polskiej myśli technicznej.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (29)

  1. Afgan

    Z tekstu nie wynika, jakie to śmigłowce zaoferowali ci oferenci. Czy są to te same typy maszyn co poprzednio, czyli Caracal, S-70i i AW-149? Czy może tym razem jest to na przykład NH-90, UH-60M/MH-60M i AW-101? Co MON rozumie przez stwierdzenie, że te oferty są znacznie ciekawsze od poprzednich?

    1. Max Mad

      Nie MON a pani rzecznik tą wypowiedź skleciła, jak prześledzisz "doświadczenie" pani rzecznik to zrozumiesz że ona ni czytaty ni pisaty w tej tematyce to i używa laickiego bełkotu. No ale przy okazji przynajmniej podkreśliła kto wygra przetarg.

    2. Qba

      AW149 na pewno nie, Świdnik podaje że oferuje AW101. UH-60M i MH-60M też na pewno nie.

    3. sojer

      Przykro mi, ale w grę wchodzą tylko S-70i z wyposażeniem, które częściowo występuje na wersjach HH-60G i MH-60M (Lockheed był integratorem wielu systemów na Black Hawkach jeszcze zanim kupił Sikorsky, więc mogą je nam uzbroić i wyposażyć w IFF, FLIR, szperacze, wyciągarkę, radar, ale to nie będą wierne kopie amerykańskich Pave Hawków). Gdyby chcieli kupić na serio wersje amerykańskie to do kongresu już wpłynęłoby zapytanie o pozwolenie, a rozmowy prowadziliby przedstawiciele Departamentu Obrony. Co do morskiego to w 2015 oferowali starszą wersję S-70B (m.in. Australia, Grecja, Turcja, Hiszpania), a nie MH-60R (Australia, Dania). Bierze się to z tego, że tak jak w przypadku F-16 właścicielem technologii jest rząd USA, a nie producent, bo rozwój finansował Pentagon. Wersja S-70i opracowano z wykorzystaniem technologii, która nie wymaga zgody na eksport, a więc kupujesz od producenta.

  2. marcin

    Ciekawe czy Airbus wie, że uczestniczy w rozmowach!

    1. skeptyk

      Genialna uwaga !!!

    2. skipper

      Wyrwałeś mi to z ust.Ciekawe

    3. Ww

      Airbus nawet nie wiedział tego, że ma stworzyć w Polsce 6000 miejsc pracy.

  3. facetoface

    Przetarg na Caracale został rozpisany już wiosną 2012 r. Zauważmy ile trwał i dlaczego podjęto decyzje o zakupie gdy establiszment zdawał sobie sprawę o przegraniu wyborów. Początkowo miał dotyczyć zakupu 26 śmigłowców. Jednak po kilkunastu miesiącach zwiększono to zapotrzebowanie do 70 maszyn, aby następnie zredukować je do 50. Krótko mówiąc, wielkość zapotrzebowania polskiej armii na śmigłowce wielozadaniowe zmieniała się dosyć radykalnie. Początkowo miał dotyczyć zakupu 26 śmigłowców. Jednak po kilkunastu miesiącach zwiększono to zapotrzebowanie do 70 maszyn, aby następnie zredukować je do 50. Zmieniały się wielkości zamówienia jak i harmonogram pomijając oferte cenową 13,5 mld do offsetu na poziomie ok 3,5 mld.

    1. qwer

      A czemu nie 0 zł. Któregoś dnia Polska strona na tyle wyceniła zobowiązania offsetowe AH.

    2. Vvv

      3,5mld euro kolego

    3. skipper

      Cofnij się do tyłu.W tle Ukraina i to tłumaczy zwiększenie ilości śmigłowców.A nie walizka pod stołem.

  4. mk

    Jak mowa o polskiej myśli technicznej to tylko nasze śmigłowce ze Świdnika. Są to W3 SOKÓŁ oraz SW4 w wersji szkoleniowej i bezzałogowy. Jedyny tak duży dron na świecie.

  5. Zyggy

    RAH-66 w konstrukcji wykorzystano technologię stealth, kadłub pokryty jest materiałami absorbującymi promieniowanie radarowe, a gazy wylotowe schładzane do temperatury o 75 procent niższej niż w standardowych śmigłowcach, co utrudnia wykrycie jednostki za pomocą sensorów termicznych. Dzięki tym rozwiązaniom technicznym tzw. skuteczna powierzchnia odbicia (parametr "niewidzialności" maszyny dla radarów itd.) Comanche'a jest aż 360 razy lepsza od legendarnego Apache'a, a także 28 razy lepsza od śmigłowca rozpoznawczego Bell OH-58 Kiowa. Ponadto RAH-66 jest niezwykle cichy oraz "chudy" - jego szerokość wynosi zaledwie 2 metry. Głównym zadaniem RAH-66 jest wyszukiwanie celów w każdych warunkach pogodowych, nie będąc zauważonym przez przeciwnika. Koszt pojedynczego egzemplarza maszyny to około 14 milionów dolarów.

    1. Willgraf

      kolejny specjalista polityczny ..,.;to przetarg na śmigłowce transportowe nie szturmowe ..ten jak na razie anulowany

    2. Davien

      A od kiedy to Comanche istnieje poza prototypem w muzeum? Rozwój tej maszyny został przerwany lata temu.

  6. Willgraf

    Francuzi dołożyli rakiety Exocet do Caracali...umożliwiając większe spektrum działań na morzu, Świdnik odleciał na maksa ....urojenia dotyczące AW149 cd..., Lockheed Martin zero offsetu, zero współpracy , części i naprawa w USA oraz cena bajońska za UH-60 zmniejszmy zasięgiem o połowę, kiepskim pułapem i udźwigiem.... itp...nonsensy

    1. Max Mad

      Nie używamy ani nie będziemy używać Exocetów więc na to wisi i powiewa.

    2. say69mat

      Pomyśl, po kiego grzyba na śmigłowcu wielkości Caracal zintegrowano pocisk rakietowy wielkości pocisku Exocet??? Do zadań ASW/ZOP potrzebna jest torpeda ASW a nie Exocet. Przecież większość systemów opl nowoczesnych okrętów jest w stanie wykryć i zneutralizować tego typu śmigłowiec. Zanim się znajdzie w pozycji pozwalającej na bezpieczne odpalenie pocisku. W efekcie mamy konstrukcję o ergonomii i użyteczności bojowej skrojonej na miarę socrealistycznej 'makabryły'. Czyli uzyskujemy kompletną dysfunkcjonalność tak zaprojektowanego ustrojstwa.

    3. spr

      Już w trakcie II WŚ Bałtyk zamarł . Od tego czasu technika wojenna poszła trochę do przodu. Jakie to bitwy morskie zamierza kolega prowadzić przy użyciu Caracali?

  7. delegat z podkarpacia orkiestry przeciwlotniczej

    Związki zawodowe w Polsce to potęga na skalę światową - mają wpływ na losy wojny. Skoro mają wpływ na decyzję o wyborze śmigłowca to czemu nie np. czołgu, okrętu, rakiety? Może tak zastąpić Inspektorat Uzbrojenia MON Radą Krajową Związków Zawodowych. Przecież to tam podejmuje się kluczowe decyzje.

  8. art

    żeby, każdy kto komentuje wziął najważniejszy element układanki, pod uwagę - nie ma kasy!!! o reszcie nie ma co pisać....czy technicznie, czy proceduralne - problemy... nie po prostu nie ma na to kasy...500+

  9. Zyggy

    Ruskie przegrali w Afganistanie dlatego że talibowie mieli od amerykanów małe rakiety naprowadzające do zwalczania helikopterów.Pytanie jest takie czy nowoczesne helikoptery są trudne, lub niemożliwe do zestrzelenia przez ukrytego żołnieża posiadającego taką wyrzutnię.My nic nie wiemy o budowie tych holikopterów.Prosiłbym o więcej szczegółów...

    1. Vvv

      To sobie poczytaj o systemach zakłócania manpadsow. Jezeli chcesz miec wszystko na tacy to sie pomyliles

  10. Mma

    Radosława Domagalski-Łabędzki negocjował offset a w ostatnich dniach został prezesem KGHM , liczą się tylko stołki a nie wojsko..

  11. robert

    Dobrze rozegrane.

    1. jkjkjk

      Wiadomm. 2-3 nowe typy w wojsku , zamiast jednego, a co za tym idzie gigantyczne koszty logistyki. Brak jakiegokolwiek offsetu i serwis podobny do F-16, normalnie same sukcesy.

  12. Kili

    Caracal i ofset w powerpoincie hehehe, mam nadzieję że ktoś rozsądny nie pozwloli by ta konstrukcja z lat 60 latała u Nas w WP.

    1. Willgraf

      Black Hawk zatem jest konstrukcją z lat 50-tych ..skąd takich biorą,

  13. Militarus

    Znacznie ciekawsze oferty? Bardzo chciałbym poznać, na czym to dokładnie polega! Czyżby nagle LM uznał, że przerobi S-70i na UH60 w znacznym stopniu i dorzuci uzbrojenie, i doda, że "bez istotnego wpływu na cenę końcową?" W życiu. A może AW nagle stwierdzi, że zaoferuje nam np. AW101, albo cudownie przyspieszy dostawy AW149 i doposaży w full wypas pakiet? Z kolei Airbus miał dorzucić rzekomo Exocety, tylko jakoś nie widzę Caracali atakujących nawodne jednostki (no chyba że Kuźniecowa :)) Według mnie, MON jest niewiarygodny, bo tak naprawdę już zaoferowano nam maksimum i nie wierzę, że nagle wszyscy oferenci będą się prześcigać, w podkręcaniu offsetów i transferu technologii (zwłaszcza USA) Litości... Jestem niemal pewny, że ten tekst, to czysta propaganda, bo tak naprawdę wszyscy oferenci

  14. zyggy

    Black Hawk z PZL-Mielec "Black Hawki w wersji 60M latają w USA i są używane przez +specjalsów+, ale Black Hawk dla tych wojsk jest naszpikowany tajnymi urządzeniami, układami ostrzegania o opromienieniu przez laser, przez radar, wyrzutnikami flar, dipoli, urządzeniami zakłócającymi naprowadzanie pocisków na podczerwień. Jeżeli chcielibyśmy Black Hawka z Mielca przystosować dla +specjalsów+ i miałby być podobnie wyposażony jak śmigłowiec używany przez amerykańskie wojska specjalne, to trzeba by uzyskać zgodę Amerykanów na kupno tych urządzeń, a potem wydać jeszcze dość pieniędzy, żeby je kupić" – powiedział Głowacki. "Powstaje pytanie, kto byłby odpowiedzialny za montaż tego wyposażenia – czy robiłyby to zakłady w Mielcu, czy z powodu zachowania tajemnicy trzeba przetransportować (je) do Stanów; dochodzi kwestia obsługi tych urządzeń – czy odbywałoby się to w Polsce i robiliby to polscy pracownicy, czy amerykańscy kontraktorzy, czy też trzeba by odsyłać śmigłowce do USA na obsługę lub też wymontowywać same urządzenia" – zaznaczył Głowacki.

    1. www

      Nie tak prosto już sam blach Hawk posiada systemy elektroniczne stanowiące własność rządu USA i potrzebna jest zgoda Kongresu na ich sprzedaż ( raczej zakup gotowego BH w USA ), natomiast wersja dla wojsk specjalnych to wersja DAP i zawiera elementy nie sprzedawane same w sobie na zewnątrz, do zakupu j.w. zgoda Kongresu i zakup w USA ( można co najwyżej użyć kadłubów wyprodukowanych w Mielcu wartość nie więcej niż 5% heli )

  15. ziew

    Wiarygodność komunikatu MON liczymy w godzinach (ok. 18-20) do czasu kolejnego komunikatu całkowicie sprzecznego z poprzednim, jak to było? ... właśnie leci kabarecik...

  16. Dd

    Ciekawe czy w grę wchodzą inne śmigłowce. Dobrze byłoby gdyby w puli pojawił się NH-90 - nowoczesny, perspektywiczny, używany juz przez kilka armii europejskich, z ramką ładunkową itd.

    1. Gen65

      A jest z USA ???

    2. Willgraf

      NH90 więcej stoi niż lata z uwagi na wiele problemów z ta konstrukcja

    3. Max Mad

      W grę wchodzi tylko Mielec, tylko i wyłącznie. Taka zapadła decyzja już jakiś czas temu, przetarg to pic na wodę.

  17. Piotr

    Jest szansa żeby wyjść z tego pata. Caracale na ZOP Sokoły na SAR Black Hawk dla Specjalsów Takie rozwiązanie zamknie kwestie przetargu (Francuzi nie zarządają odszkodowań) i oba zakłady w Polsce będą mieć zajęcie. Jeśli tak będzie to się to jakoś obroni.

    1. Pim

      Ile typów maszyn, ile typów silników, ile rodzajów maszyn wymagających przeszkolenia personelu, ile symulatorów itp.... Przetarg który wygrał Caracal miał sens o tyle, ż był próbą by nie mieć stajni Augiasza. Teraz będzie zbieranina wszystkiego, po kilka sztuk, ile będzie kosztować eksploatacja, szkolenie? Tego nie wie nikt "się zobaczy". A kto za to zapłaci: "Pan...Pani...społeczeństwo..."

    2. Willgraf

      SOKOŁ-ów nikt nie produkuje od skandalu z pewnym oferentem kilka lat temu...to śmigłowiec martwy jak MI-2, co do BH czy w końcu zrozumiecie ze to latająca cegła z polowe mniejszym zasięgiem bez względu na wersje

  18. ollo

    Pytanie czy pojawią się Sikorski S-92 SuperHawk i NH-90 . W końcu!!!

    1. Tomo

      Nie pojawią sie. Zadna z 3 firm prowadzacych rozmowy nie.oferuje.tych smigłowców.

    2. Gen65

      ŻART ???

    3. vvv

      nh-90 nie byl oferowany bo AW nie chcial sie dzilic kasa i lobbowala za niedokonczonym aw-149

  19. janek

    Nie wierzę w precyzję tego komunikatu MON, ale jeśli Airbus rozpoczął rozmowy, to uznał, że ich udana finalizacja na max kilkanaście sztuk da im większy zarobek, niż wieloletni arbitraż. To daje nowe światło na przebieg poprzednich negocjacji.

  20. mi

    to jest bez sensu

    1. X

      to będzie to samo co negocjowało PO, tylko to będzie "ich" - czyli lepsze, prawdziwie polskie

  21. janek

    Nie rozumiem, nasi przyjaciele z Francji mogliby się zdecydować: albo sąd, albo arbitraż, albo przystępujemy do rozmów..

    1. Ryszard

      Po prostu trzeźwo ocenili swoje szanse przed arbitrażem, nisko ocenili.

    2. ~jack

      A niby z czym do tego sądu mieliby iść? Nasi mają cały przebieg negocjacji udokumentowany więc tylko mogą takie cyrki z listami otwartymi słać, gdzie jak uważnie przeczytasz konkrety zostały zamienione zwrotami ''chcielibyśmy, według naszych szacunków..., itp". A nie podpisanie kontraktu bez wynegocjowanego offsetu w tamtym trybie postępowania na pozyskanie sprzętu było niedozwolone przez polskie prawo, więc nie mogło być mowy o zerwaniu kontraktu bo takiego podpisanego nie było. Francuzi przeszli kolejny etap negocjacji i tyle. A mają dużo do stracenia i chyba się zbyt późno zorientowali, że groźbami nic nie wskórają a mogą sobie mocno zaszkodzić!

    3. Biznesy

      I włąsnie w Polsce żeby w koncu wyjsc na swoje musimy wyjsc z tego romantycznego myslenia ze albo sie kochamy i wtedy robimy interesy albo sie gniewamy i honor nam interesów robic nie pozwala. Airbus moze robic i jedno i drugie, i sie procesowac i startowac z nowa ofertą, bo liczy sie biznes a nie jakies romantyzm. Spro sadowy to tylko jeszcze ejdna forma dialogu w biznesie a nie darcie kotów o miedze jak na wsi.

  22. rabarbarus

    Czy pan minister wytłumaczy się z tego, że najpierw ogłosił jakie śmigłowce zakupi polska armia, a teraz dopiero rozpoczyna rozmowy z oferentami? Dlaczego tą sprawą nie zajęła się CBA? Przecież publicznie, w świetle kamer został ogłoszony oferent, bez żadnej procedury zakupu, bez przetargu, bez wskazania innej drogi, po prostu powiedziano, że zakupione zostaną śmigłowce firmy Sikorsky.

    1. 123213

      jak byśśledziłdokłądnie przebieg a nie czytał kuwete wybiórczą to byś wiedział, że BH na CSAR są kupione z ręki ( 21 sztuk) a reszta heli w ilości sztuk 50 będzie kupiona po przetargach ( ZOP, SAR i transport) Mi się wydaje, że na ZOP kupią Caracale

  23. Husarz

    Dzięki panu Macierewiczowi nareszcie będziemy mieli śmigłowce produkowane w Polsce, a nie robione przez Francuzów stare karakany (nawet oni sami ich prawie nie używają i wycofują). Dzięki temu te 13 mld zostanie w Polsce i Polacy będą mogli zarobić, a armia zyska sprzęt najwyższej klasy, który będziemy mogli sobie modernizować i naprawiać w kraju (chceili przepchać airbusa bez tych warunków!). Może i teraz jest nagonka na pana ministra Antoniego ale fakt jest taki że dzięki niemu Wojsko Polskie będzie w końcu nowoczesne i skuteczne.

    1. an21drzej

      A nowoczesność będzie polegała na tym, że na mieleckie biedahawki kosy na sztorc mocowane jak za Kościuszki zamontujemy. Zaś Świdnik zamiast bojowych taksówki dostarczy wojsku

    2. AA

      Tak Amerykanie się ucieszą będą mieli nowe miejsca pracy w USA nawet ich senatorowie o tym mówia

    3. Ch

      Chyba skladane w Polsce, nie produkowane, i to nie w Polskich zakladach.Ta najwyższa klasa to cywilne s-70i ? Do tego kupione bez ofsetu. Carakale i tak zostaną zakupione,wersji specjalistycznych nikt szybko nie sprzeda pod zamówienie polskie.A końcówką to już odplynąleś. Obudzileś się z pięknego snu,który nigdy się nie ziści.

  24. Nieeee

    Francuzom dziękujemy

    1. Oskar

      Amerykana i Włocha w takim razie też

  25. Willgraf

    ta lepsza oferta to dostosowanie Caracali do rakiet Exocet :)

    1. Max Mad

      No to dobrze, bo do tej pory te pociski będące na wyposażeniu Marynarki Wojennej nie mogły być używane... a nie czekaj, my nie mamy Exocetów. Czyli wartość tego "lepszego" jest ZEROWA.

    2. log

      Exoset- he-he-rakieta bubel która nie wybucha ,i zatapia nieprzyjacielski okręt przez przypadek na skutek wypalenia się ładunku pędnego.

Reklama