Reklama
  • Wiadomości

Modernizacja systemu IFF polskich MiGów-29

Koncern BAE Systems prowadzi jak podwykonawca WZL-2 modernizację myśliwców typu MiG-29 Sił Powietrznych RP. Obejmuje ona zamontowanie systemu identyfikacji „swój-obcy” w standardzie Mod.5 na wszystkich zarówno jedno, jak i dwumiejscowych samolotach tego typu.

Fot. Jacek Simiński
Fot. Jacek Simiński

Prace prowadzone są w WZL-2 i obejmą 31 samolotów MiG-29 i MiG-29UB. Program wiąże się z tym, że w polskich siłach zbrojnych jest obecnie stosowany system IFF Mark XII (mod 4 jako podstawowy mod bojowy), który jest zastępowany systemem IFF Mark XIIA (mod 5 jako podstawowy mod bojowy).  Modernizacja wpisuje się w szerszy program unowocześniania MiGów-29.

BAE Systems dostarczy transpondery AN/APX-125 AIFF dla MiG-ów-29A i AN/DPX-7 dla MiGów-29UB. Program modernizacji i montażu systemu na polskich myśliwcach rozpocznie się w czerwcu 2018 roku, loty testowe pierwszych samolotów z nowym systemem są spodziewane w październiku br. W pierwszej kolejności modyfikacja obejmie maszyny MiG-29A. BAE Systems zapewnia zarówno transpondery, jak i szkolenia oraz wsparcie eksploatacyjne. Proces modernizacji każdego samolotu i montażu na nim nowego systemu ma potrwać kilka miesięcy.  

To pierwszy taki przypadek na świecie, gdy na samolocie postsowieckim montujemy transponder IFF z mode 5.

Mark Supko, wiceprezes ds. systemów elektronicznych w BAE Systems

Przejście z systemu IFF w wersji Mark XII  (Mod 4) na Mark XIIA jest związane przede wszystkim z wprowadzeniem nowego modu 5, w którym zastosowano nowoczesne metody cyfrowego kodowania i szyfrowania transmitowanych sygnałów. Nowa wersja ma  charakteryzować się m.in. najwyższym stopniem odporności na fałszowanie sygnału, a także ma lepsze parametry techniczno-operacyjne.

 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama