Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Modernizacja systemu IFF polskich MiGów-29

Fot. Jacek Simiński
Fot. Jacek Simiński

Koncern BAE Systems prowadzi jak podwykonawca WZL-2 modernizację myśliwców typu MiG-29 Sił Powietrznych RP. Obejmuje ona zamontowanie systemu identyfikacji „swój-obcy” w standardzie Mod.5 na wszystkich zarówno jedno, jak i dwumiejscowych samolotach tego typu.

Prace prowadzone są w WZL-2 i obejmą 31 samolotów MiG-29 i MiG-29UB. Program wiąże się z tym, że w polskich siłach zbrojnych jest obecnie stosowany system IFF Mark XII (mod 4 jako podstawowy mod bojowy), który jest zastępowany systemem IFF Mark XIIA (mod 5 jako podstawowy mod bojowy).  Modernizacja wpisuje się w szerszy program unowocześniania MiGów-29.

BAE Systems dostarczy transpondery AN/APX-125 AIFF dla MiG-ów-29A i AN/DPX-7 dla MiGów-29UB. Program modernizacji i montażu systemu na polskich myśliwcach rozpocznie się w czerwcu 2018 roku, loty testowe pierwszych samolotów z nowym systemem są spodziewane w październiku br. W pierwszej kolejności modyfikacja obejmie maszyny MiG-29A. BAE Systems zapewnia zarówno transpondery, jak i szkolenia oraz wsparcie eksploatacyjne. Proces modernizacji każdego samolotu i montażu na nim nowego systemu ma potrwać kilka miesięcy.  

To pierwszy taki przypadek na świecie, gdy na samolocie postsowieckim montujemy transponder IFF z mode 5.

Mark Supko, wiceprezes ds. systemów elektronicznych w BAE Systems

Przejście z systemu IFF w wersji Mark XII  (Mod 4) na Mark XIIA jest związane przede wszystkim z wprowadzeniem nowego modu 5, w którym zastosowano nowoczesne metody cyfrowego kodowania i szyfrowania transmitowanych sygnałów. Nowa wersja ma  charakteryzować się m.in. najwyższym stopniem odporności na fałszowanie sygnału, a także ma lepsze parametry techniczno-operacyjne.

 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (22)

  1. pragmatyk

    BAE Systems z Poznania. MiG 29 ,to jeden z najbardziej udanych rosyjskich samolotów ,nowsze wersje są oparte na tej konstrukcji. Mam nadzieję ,że montaż nowych systemów przybliży ten samolot do wspólczesnych generacji lotniczych.Lepiej póżno niż wcale.

    1. -CB-

      Nowych systemów? Przecież to tylko IFF... A my mamy niestety wersję eksportową, bardzo okrojoną, w dodatku samoloty nigdy nie modernizowane. Do współczesnej generacji nie da się już tą konstrukcją przybliżyć.

  2. giojas

    Zamiast wydawać piniądze na wymianę czegoś, co działa dobrze lepiej daliby więcej kasy na lekcje WF w szkołach żeby dzieci nie bawiły się smartfonami tylko uprawiały sport.

    1. JSM

      Najwyraźniej ktoś doszedł do wniosku, że jednak nie działa i np. Rosjanie mogą podesłać swoje samoloty udające nasze MiG-i. Proste?

    2. Feluś

      Nie kuś, bo jeszcze zrobią strzelnicę w każdej szkole!

  3. Miki

    Ta modernizacja Mig29 jest głównie po to, żeby nam sojusznicy tych Migów nie postrącali. Reszta ta pikuś, ten złom jeszcze trochę polata.

    1. Zajac

      Modernizowac to mozna ORP Blyskawica (ORP Burzy juz raczej dzielna admiralicja nie da rady). A to co lata w Polsce to jest wlasnie zlom do przerobu na opakowania do zyletek !!!

  4. g77

    Jak modernizować to zacząć od radaru, awioniki, uzbrojenia. Przecież to wszystko jest dostępne. Gorzej z silnikami...

    1. Banan

      Silniki są tak samo dostępne jak radary.

    2. Rafal

      A niby skad silniki?

  5. kołalsky

    Dla mnie to kompletna paranoja. Z jednej strony obawiamy się putinowskiej Rosji, a z drugiej \"pielęgnujemy\" sprzęt którego jedynym producentem jest potencjalny wróg. Ile jeszcze takich dualizmów jest w uzbrajaniu naszej armii...

  6. Smuteczek

    Wiadomo juz cos wiecej o tej ostatniej katastrofie gdzie pilot przezyl w kabinie? Cos długo nie ma oficjalnych informacji na ten temat

    1. dawo

      Jak nie wiadomo. Błąd pilota a fotel nie zadziałał. Zawiodły ładunki pirotechniczne, które nie były serwisowane lub ich w ogóle nie było. Dopiero teraz na szybkości się je kupuje zanim wyjdzie na jaw i ktoś aferę zrobi.

    2. Podbipieta

      Jak nie były serwisowane to znaczy że ktoś spirytus wychlał bo to podstawowy smar do pirotechniki katapult.Wiem bo piłem.Super czyściocha..Nie to co w sklepie.

    3. Tomo

      Skąd masz te informacje ? Żadne oficjalne źródła (KBWL czy prokuratura wojskowa ) nic nie podały.

  7. wojtek

    czy w Europie najeżonej systemami pl wogóle jest sens utrzymywac jakieś lotnictwo myśliwskie poza maszynami do startu rakiet z powietrza i najnowszymi maszynami 5 generacji, które cokolwiek mogą wnieść do układu sił?

    1. Rekin

      Nie wydaje ci się że w świetle tego że wszyscy w Europie utrzymują lotnictwo myśliwskie twoje pytanie jest zwyczajnie głupie. Masz dziesiątki zadań które mogą być wykonywane tylko przez samoloty myśliwskie.

  8. erdfsa

    To pierwszy przypadek w świecie gdy najnowocześniejsze transpordery montowane są na egzemplarzach muzealnych. Nie zwiększamy możliwości bojowych samolotu, nie wymieniamy radarów, awioniki. Nie wymieniamy silników które już nie są produkowane w tej wersji. Nie przystosowujemy samolotu do zachodniego uzbrojenia. My, Polacy, wywalamy kasę na system IFF i malowanie samolotu twierdząc że jest tu super wypasiona modernizacja złomu.

    1. Sternik

      Nie wymieniamy radarów, awioniki, nie wymieniamy silników bo to się na prawdę nie opłaca.

    2. -CB-

      Zgadza się, ale przez to wychodzi też na to, że eksploatacja tych samolotów w takiej wersji jest również nieopłacalna.

    3. Erdfsa

      Zgadza się. To po prostu złom bez wartości bojowej generujacy koszty. Po co pakować w niego nowoczesny IFF?

  9. Bielakosp

    Wszystko w porządku. Niech ulepszają. Tylko nasowa się pytanie. Czy to jest opłacalne? W sumie na tą chwilę co lepszego pozostaje? Od kad ruszył program HARPIA cisza i cisza. Samoloty 5 generacji. Hmm. Może za 10 15 lat. Lepiej dokupić 2 eskadry F-16.

    1. JSM

      Dorzucisz ze 2 mld $ do budżetu? To wtedy w/g życzenia Jaśnie Pana.

    2. Banan

      Spokojnie można dorzucić 20mld wystarczy zlikwidować 500+.

    3. Polsk

      Spokojnie..Rudy wróci to zlikwiduje 500plus...sęk w tym ze te 20mld..moze zaginąć po drodze

  10. Polak

    Bardzo dobrze ze smokery będą modernizowane? To świetne samoloty. Dolozyc do nich odpowiednie uzbrojenie i jeszcze z 10lat polatają

  11. -CB-

    Jeśli się nie mylę, to przynajmniej dwie polskie firmy (i to chyba obie należące do PGZ/MON) chwalą się, że produkują IFF w najnowszej wersji. Czyli co: tylko się chwalą i biorą kasę na badania, a w rzeczywistości nie produkują, mają ceny jak zwykle kilka razy wyższe niż konkurencja, czy ci co najbardziej krzyczeli o wspieraniu polskich firm, wspierają jednak zagraniczne?

  12. blbllblbb

    Szkoda na to wydawać kasę lepiej sprzedać i dokupić choć z 6-12szt F16V

    1. JSM

      Przecież to zupełnie inna klasa i przeznaczenie samolotów. Za MiG-i to F-15 albo Super Hornety

    2. Banan

      No akurat migowie o wiele bliżej do F16 niż F15 czy F18(!).

  13. Willgraf

    do wszystkich laików tzw. znawców...sprawność bojowa F-16 jest na poziomie 25-30 % zatem maks 9-12 samolotów sprawnych na bieżąco do lotów...Sprawność Mig-29 to 70 -85% ..zatem o czym wy mówicie o jakim zakupie czegoś co generalnie jest niezdolne do lotów i może startować jedynie z dwóch lotnisk w Polsce

    1. Czesio

      Przestań siać dezinformację. 25-30%? To z czterech polskich efów w Kuwejcie latał tylko jeden?

    2. Whiro

      Dlaczego niby może startować jedynie z dwóch lotnisk? Bo kamyczki są ? Czy piaseczek? A co mi z 75 % sprawności miga 29 jeśli na polu walki stanowi on nikła sile?

    3. Banan

      Chyba ci się liczby pomyliły akurat migi z racji wieku i braku wsparcia producenta miewały okresy gdzie ich dostępność była na poziomie 30%. F16 z wyjątkiem jednego incydentu mają dostępność 60-75%.

  14. Lehu

    Trzeba było ok. 10 lat temu porządnie, głęboko zmodernizować Migi 29. A tak bezustanne łatanie dziur i wydawanie kasy. Może o to chodzi???

    1. Adam

      Trzeba było. Wiele rzeczy trzeba było 10 lat temu ale z tym to wiesz do kogo.

    2. ryba

      tak sie to robi na całym swiecie łata sie dziury a jak juz nie można załatac to opracowywuje sie nowe wazne aby całosc działan na rzecz obronnosci stwarzały takie możliwosci aby każdego przeciwnika odeprzec i skontrowac jeszcze na poziomie granicy .

    3. -CB-

      No nie do końca. W wielu tych bardziej cywilizowanych krajach modernizacje sprzętu planuje się już na etapie jego produkcji i zakłada, że pierwsza będzie np. po 10 czy 15 latach wraz z remontem głównym. Wtedy koszty eksploatacji, szkoleń i samych modernizacji są niższe, a sprzęt przez cały okres życia w miarę nowoczesny. U nas przez 30-40 lat nic się nie robi, a później ogłasza wielkie plany modernizacyjne, które tak naprawdę nie mają już wtedy żadnego sensu.

  15. zz

    Polska firma mogła to wyprodukować i zamontować a tu jakieś przekręty . za grube miliony jak zwykle.

  16. Adams

    Czyli nowych samolotów nie będzie tylko modernizacja postsowieckich wraków.Tak samo jak śmigłowce i czołgi T-72,wraki do modernizacji a nic nowego a Macierewicz jeździ po Polsce i opowiada że za jego rządów Polska ma 3 najsilniejszą armię w Europie

    1. PKP kargo

      Ale nie mówił z której strony... Miał na myśli ariergarde czy awangardy?

    2. Sternik

      Będą. Po wojnie czyli za jakieś 3-5 lat.

  17. ck16

    Polska powinna się na coś zdecydować i być konsekwentna. Jeśli MiG-i mają u nas latać jeszcze z 15-20 lat to je nie tylko modernizujemy ale i staramy się dokupywać inne używane egzemplarze i je również modernizować (musimy też mieć do nich odpowiedni zapas części zamiennych na te 15 lat). A jeśli zamierzamy z nich zrezygnować np za 5-7 lat to już teraz powinniśmy ogłosić przetarg na nowy samolot przy czym jako nowe samoloty możemy potraktować również używane F16 czy inne podobne.

    1. JSM

      Mig-i są potrzebne tylko do czasu wojny czyli maks 2-3 lata. Po wojnie już nie będą potrzebne. A nowy IFF musi być bo stary Rosjanie już złamali i mogliby wlecieć udając naszych.

  18. tut

    Dla mnie to akurat zła wiadomość. Akurat ten moduł powinniśmy robić sami. Tym bardziej że mamy w tym doświadczenia.

    1. JSM

      Doświadczenie mamy. Gorzej z ochroną kontrwywiadowczą.

  19. PRS

    ,,w polskich siłach zbrojnych jest obecnie stosowany system IFF Mark XII (mod 4 jako podstawowy mod bojowy)\" Czy wymontowany Mark XII mod 4 trafi np. na pozostałe ,,statki latające\" SP czy zostanie spisany protokół zniszczenia? Na temat katastrofy Miga cisza w eterze... 31 maszyn ( w tym z wersjami UB) to mniej niż 2 eskadry... Przydało by się odkupić od jakiś byłych demoludów z 6 maszyn do remontu. Mamy w tym doświadczenie. Z 2 oczywiście na kanibalizację... P.S. Szwajcarzy najpierw ogłoszą referendum ogólnokrajowe na temat tego czy chcą nowe 30 maszyn. Jeżeli będzie pozytywne to ogłoszą przetarg. Wśród wybranych już potencjalnych maszyn nie ma F-16...

  20. Janek

    modernizacja migów - ładnie brzmi ale skończy się na IFF, nowym lakierze i nowych oponach

  21. ktos

    \"To pierwszy taki przypadek na świecie, gdy na samolocie postsowieckim montujemy transponder IFF z mode 5.\" i tu pojawia sie pytanie... czy jestesmy tak innowacyjni ze jako pierwsi wprowadzamy taki sprzet w post sowieckim obozie, czy moze jako ostatni uzywamy tak stary sprzet i jestesmy jednoczesnie pierwsi i ostatni.

  22. Stefan

    a 32-drugi MIG 29 spadł parę km od lotniska. Do dziś nie udało się ustalić, czy mu zabrakło paliwa i czy pilot się katapultował... Ale minęło zaledwie pół roku...

Reklama