Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kanada zmodernizuje AW-101

Fot. Leonardo
Fot. Leonardo

Koncern Leonardo poinformował o zapowiedzi kontraktu na przeprowadzenie programu modyfikacyjnego MLU (Mid-Life Upgrade) dla floty kanadyjskich śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych AW101/CH-149 Cormorant. Kanada ma również nabyć co najmniej dwa kolejne egzemplarze tego wiropłata.

O przygotowywaniu odpowiedniej umowy informuje także rząd kanadyjski. Przy tej okazji resort obrony Kanady dodał, że planuje się zakup dodatkowych śmigłowców - minimum dwóch, aby docelowo dysponować nie mniej niż 16 maszynami. Dziś siły zbrojne Kanady mają na wyposażeniu 14 śmigłowców AW101/CH-149 Cormorant.

Dzięki przygotowywanemu porozumieniu Kanada utrzyma i rozwinie zdolności w zakresie działań poszukiwawczo-ratowniczych, prowadzonych za pomocą ciężkich śmigłowców Cormorant. Proces modyfikacyjny zostanie przeprowadzony przez Team Cormorant, współdziałające w jego ramach firmy Leonardo, IMP Aerospace and Defence, CAE, GE Canada i Collins Aerospace, przy współpracy z licznymi podwykonawcami kanadyjskimi.

W ramach programu Mid-Life Upgrade maszyny zostaną doprowadzone do standardu najnowszej wersji AW-101-612, dostarczanej obecnie dla Norwegii. Oznacza to zainstalowanie najnowszych systemów awioniki, wprowadzenie nowego "szklanego" kokpitu, wyposażenie śmigłowców w najnowsze sensory, montaż nowego radaru, wymianę silników na jednostki o większej mocy i sterowane cyfrowo, instalację bezprzewodowego systemu komunikacji kabinowej, oświetlenia LED, modernizację wyposażenia ratowniczego i wprowadzenie nowych rozwiązań w szkoleniach pilotów i obsługi naziemnej. Team Cormorant podkreśla, że modernizacja pozwoli na skrócenie czasu przeglądów technicznych i zwiększenie liczby godzin lotów, co dla kanadyjskiego użytkownika ma znaczenie priorytetowe, ze względu na znaczenie, jakie Cormoranty odgrywają w kanadyjskim systemie ratowniczym.

Głównym wykonawcą przygotowywanej umowy będzie koncern Leonardo, współpracująćy blisko z kanadyjskimi firmami, a prace modernizacyjne odbywać się będą w Kanadzie. CAE dostarczy pierwszy wyprodukowany w tym kraju trzyosiowy symulator śmigłowca AW101, będzie też odpowiadać za komputerowe systemy szkoleniowe. GE Canada dostarczy nowe jednostki napędowe, natomiast awionika i wyposażenie kabiny zostaną wyprodukowane przez firmę Collins Aerospace.

Proponowane prace modernizacyjne nie będą wymagać przerywania służby przez flotę śmigłowców AW101/CH-149 Cormorant i nie odbiją się w negatywny sposób na systemie ratownictwa w Kanadzie.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Dred

    A mogli wziąć Caracale...

    1. Davien

      Byłoby cięzko bo zamówili je w 1998r czyli jak caracal jeszcze nie latał wiec coś ci nie wyszło:)

    2. Nie czujesz, że to ironiczne, zapewne w koncwencji "zamiast modernizować ...".

Reklama