Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Indie wstrzymują modernizację transportowców. Problemy z dostawami z Ukrainy

Fot. Oleg V. Belyakov - AirTeamImages/Wikimedia Commons/CC BY SA 3.0.
Fot. Oleg V. Belyakov - AirTeamImages/Wikimedia Commons/CC BY SA 3.0.

Siły zbrojne Indii zostały zmuszone do zawieszenia programu modernizacji samolotów transportowych An-32 z uwagi na problemy z dostawami części zamiennych z zakładów Antonowa na Ukrainie – donosi Defense News.

Jak podaje Defense News, Hindusi nie otrzymali do chwili obecnej pięciu z czterdziestu zakontraktowanych maszyn. Ponadto, prace w odniesieniu do samolotów, które miały być zmodyfikowane na terytorium kraju zostały wstrzymane z uwagi na brak dostępu do części zamiennych.

Prawdopodobnie problemy z realizacją kontraktu na modernizację transportowców związane są z sytuacją w Donbasie. Nie można wykluczyć, iż część podwykonawców znajduje się na terenach opanowanych obecnie przez siły prorosyjskie, co może uniemożliwiać realizację dostaw pakietów części zamiennych. Defense News wskazuje ponadto, że program modernizacji samolotów An-32 był realizowany w kooperacji z przedsiębiorstwami z Federacji Rosyjskiej, które mogły wstrzymać współpracę z koncernem Antonowa.

Aneksja Krymu i działania tzw. separatystów na wschodzie Ukrainy powodują pogorszenie sytuacji przedsiębiorstw sektora lotniczo-obronnego, choćby z uwagi na niebezpieczeństwo zerwania łańcucha dostaw w wypadku kooperacji z zakładami na terenach kontrolowanych przez "rebeliantów". Ponadto, według dostępnych informacji Rosjanie wywieźli z Donbasu co najmniej część oprzyrządowania, wykorzystywanego do produkcji zaawansowanych technologicznie elementów sprzętu wojskowego.

Wcześniej Federacja przejęła przedsiębiorstwa zbrojeniowe, znajdujące się na zaanektowanym Krymie, w tym stocznię produkującą poduszkowce typu Żubr eksportowane do ChRL. Ograniczanie możliwości eksportowych przemysłu Ukrainy, np. z uwagi na zerwanie łańcucha dostaw może przyczynić się do pogorszenia kondycji przemysłu. Należy przypomnieć, że sektor obronny odgrywa relatywnie dość ważną rolę w gospodarce Ukrainy – zgodnie z rankingiem SIPRI w latach 2010-2014 Kijów był dziewiątym światowym eksporterem uzbrojenia, wyprzedzając Izrael.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. STYKS

    Ciekawe, iż Szanowny Autor (pewnie przez nieuwagę) nie wspomniał, że Indie swoich 5 "brakujących" samolotów nie mogą się "doprosić" od ponad roku (wyczerpując ponoć wg. "Econoimic Times" wszelkie kanały "dyplomatyczne") i dlatego przekazali informacje mediom. PS. A zdanie, że "program modernizacji samolotów An-32 był realizowany w kooperacji z przedsiębiorstwami z Federacji Rosyjskiej, które mogły wstrzymać współpracę z koncernem Antonowa" też jest kontrowersyjne. Przecież wszystkie media (łącznie z Tym portalem) kilka miesięcy temu grzmiały jak to premier Jaceniuk i prezydent Poroszenko zgodnie nakazali wszystkim ukraińskim firmom zerwanie wszelkiej współpracy z firmami rosyjskimi! Czyżbym źle zapamiętał?

  2. rozbawiony

    Ciekawe, bo na innych portalach wypisują, że te 5 maszyn Ukraińcy ukradli i nikt nie wie gdzie się znajdują... A Polska chce umowy gazowe z Ukrainą zawierać...