Przemysł Zbrojeniowy
HSW rozpoczyna prace nad systemem dowodzenia i kierowania dla Kryla
W Hucie Stalowa Wola powstaje Zautomatyzowany system dowodzenia i kierowania ogniem dywizjonowego modułu ogniowego 155 mm lekkich armato-haubic kryptonim „KRYL” za blisko 100 mln złotych – informuje pełnomocnik Zarządu HSW S.A. Bartosz Kopyto
W Hucie Stalowa Wola ruszyły prace nad realizacją projektu ultranowoczesnego zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem dywizjonowego modułu ogniowego lekkich armato-haubic „KRYL” na podwoziu kołowym. HSW przewodzi konsorcjum, w skład którego wchodzą także: WB Electronics S.A. z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim, Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego z siedzibą w Warszawie, oraz Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2 Spółka Akcyjna z siedzibą w Czernicy. 8 stycznia 2014 członkowie konsorcjum spotkali się, by ustalić harmonogram prac, szczegółowo podzielić zadania i omówić zasady finansowania poszczególnych etapów działań. Projekt zostanie zrealizowany do 2017 roku.
Projekt „Zautomatyzowany system dowodzenia i kierowania ogniem dywizjonowego modułu ogniowego 155 mm lekkich armato-haubic kryptonim KRYL” dofinansowałoNarodowe Centrum Badań i Rozwoju. W/w konsorcjum otrzymało dofinansowanie w wyniku postępowania konkursowego w Konkursie Nr 4/2013 NCBiR. Przygotowanie zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem dla dywizjonowego modułu ogniowego 155 mm lekkich armato-haubic „KRYL” na podwoziu kołowym pozwoli wprowadzić na uzbrojenie sprzęt o najwyższych, osiągalnych standardach, spełniających wymagania norm NATO i znacząco usprawnić warunki funkcjonowania artylerii. System ten ma służyć do zapewnienia dowodzenia i kierowania ogniem w dywizjonach artylerii rakietowej WR-40 „LANGUSTA”, a także, w perspektywie, w dywizjonach realizowanych w ramach programu „HOMAR”. W systemie wykorzystane zostaną wyniki prac nad sprawdzonym i wdrożonym do produkcji zautomatyzowanym zestawem kierowania ogniem zastosowanym w systemie „REGINA” i „RAK”, który zostanie zmodyfikowany do potrzeb użycia w strukturze dywizjonu wyposażonego w armato-haubice „KRYL” oraz wyrzutnie rakietowe „LANGUSTA” i „HOMAR”. System będzie służył do informatycznego wspomagania dowodzenia i kierowania ogniem na wszystkich szczeblach dowodzenia dywizjonów Wojsk Lądowych ze sprzętem trakcji kołowej. System obejmie stanowiska, począwszy od dowódczych i sztabowych szczebli: dywizjonu, baterii, i plutonów, skończywszy na stanowiskach dowódców sekcji, dział i drużyn. W systemie realizowana będzie automatyczna wymiana danych, co w połączeniu z informatycznym przetwarzaniem rozkazów i komend ogniowych, służyć będzie minimalizowaniu czasu reakcji ogniowej.
Powyższy projekt jest kontynuacją i rozszerzeniem prac prowadzonych w HSW nad innym projektem dotyczącym opracowania dokumentacji technicznej na wykonanie partii próbnej 155 mm armato-haubic samobieżnych na podwoziu kołowym „KRYL”, mającym zakończyć się w grudniu 2015 roku. Podwozie do tej armato-haubicy powstanie w spółce „Jelcz-Komponenty”. Zastosowane nowatorskie rozwiązania umożliwią transport powietrzny modułów ogniowych na pokładzie samolotu C-130. Wykorzystanie nowatorskiego podwozia Jelcza to kolejny ważny krok na drodze unifikacji bazy transportowej polskiego wojska.
- Tym projektem chcemy zacieśnić naszą współpracę z MON na rzecz znaczącego podnoszenia zdolności operacyjnych polskich wojsk rakietowych i artylerii – mówi Krzysztof Trofiniak, prezes HSW S.A. - Znacząco obniżą się też koszty użytkowania sprzętu artyleryjskiego poprzez zunifikowanie tego systemu z systemami modułów ogniowych armato-haubic „KRAB” i moździerzy samobieżnych „RAK”. Zastosujemy polskie technologie łączności, polskie elementy systemu teleinformatycznego, wyposażenia specjalnego, systemów ochrony biernej pojazdów. Uniezależnimy tym samym polską artylerię od kosztownych dostawców zagranicznych – dodaje prezes HSW. - Każdy kolejny projekt badawczo-rozwojowy realizowany przez nas i naszych partnerów pozwala obniżać koszty innowacyjności w polskim przemyśle obronnym. Wykorzystujemy bowiem nasze doświadczenie. Nasz wspólny dorobek w zakresie najnowocześniejszych rozwiązań rośnie. Jeśli więc nie zaczynamy od zera, to, de facto, innowacyjność kosztuje coraz mniej. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze pozwolą rozwijać kolejne obszary polskiej gospodarki.
HSW S.A.
Razparuk
bardzo dobra informacja.
jimmi84
kiedy wchodzi RAK do służby?
maniek
w 2013 roku podpisano umowę na 307 podwozi rosomak - z czego 80 ma być przeznaczone pod kołowe Raki... wydolność zakładów w Siemianowicach to ok 40 podwozi rocznie... nie wiem czy wieżyczki Raka też już są produkowane...
ja
Nie KRYL jest potrzebny tylko HOMAR (ziemia-ziemia) o zasięgu nie mniejszym niż 300km. Dotrze to wreszcie do tych łbów generalskich? Chcą wojować z przeciwnikiem szabelka jak w 1939 roku i armatkami 2x23mm. ŻENADA!
ja
Nie KRYL jest potrzebny tylko HOMAR (ziemia-ziemia) o zasięgu nie mniejszym niż 300km. Dotrze to wreszcie do tych łbów generalskich? Chcą wojować z przeciwnikiem szabelka jak w 1939 roku i armatkami 2x23mm. ŻENADA!
jakiś
Brawo Huta Stalowa Wola!
Mamy czas mamy czas czas nie goni nas
Kiedy realnie Homar może wejśc do służby?
piotr
super, na to czekałem...wreszcie jakiś konkretny pomysł