Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Grot 2 będzie następcą Su-22?

Makieta samolotu Grot 2 prezentowana podczas MSPO 2013 na stanowisku ITWL. -  fot. J. Sabak
Makieta samolotu Grot 2 prezentowana podczas MSPO 2013 na stanowisku ITWL. - fot. J. Sabak

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) kontynuuje prace nad jednosilnikowym, lekkim samolotem odrzutowym Grot-2. Jego model był prezentowany podczas MSPO 2013 w Kielcach. Samolot Grot-2 opracowany przez biuro konstrukcyjne ITWL to konstrukcja o parametrach lotu zbliżonych do samolotów 5 generacji. Może brać udział w nowych projektach operacyjnych. Jest brany pod uwagę jako następca samolotów Su-22, które wkrótce zostaną wycofane ze służby w Siłach Powietrznych.  

Jak podkreślają konstruktorzy z ITWL priorytetem było dla nich stworzenie modelu nowej generacji, który byłyby tańszy w zakupie oraz w swoim utrzymaniu, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich możliwości samolotów szkolno-bojowych. Głównym celem obecnego programu stała się konstrukcja modelu w dwóch wersjach: załogowej i bezzałogowej. Przedstawiciel ITWL poinformował, że ten drugi typ miał być odpowiedzią na projekt MON, z sierpnia ubiegłego roku, by samoloty myśliwsko-bombowe Su-22 zastąpić bezzałogowcami.

Grot-2 ma być głównie zbudowany z włókna węglowego, a jego konstruowaniem mają się zająć Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1. Instytut prowadzi rozmowy z partnerami zagranicznymi  już nabył odpowiednie  Ponadto prowadzi on również analizę rynku by znaleźć dostawcę silnika. Planowo pierwszy model próbny maszyny ma powstać w ciągu dwóch lat.

Ze względu na stadium projektu projekt Grot-2 nie jest brany pod uwagę w przetargu na nowy samolot szkoleniowy. Tutaj kandydatami są: Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin T-50; Alenia Aermacchi M-346 oraz BAE Systems Hawk.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (58)

  1. kaczkodan

    Jak chcą zrobić następcę Su-22 to niech zrobią drona bojowego w stylu ochotnik. Ukraina pokazuje że przeżywalność samolotów przy atakach szturmowych jest bardzo niska, zatem absolutnym kluczem jest stealth, małe rozmiary i niska cena jednostkowa.

  2. As

    Na początku musi być wiara. Nasz kraj jednak stanowi taki ewenement w skali światowej, że wiara jest na początku i na końcu.

  3. Quetzalcoatl

    I poleciało .... jak Skorpion i Kobra czy Orkan.

  4. KarLag

    Kółko modelarskie ;-)

  5. hans

    Czytalem kiedys ze polacy chcieli robic skorpiona.Cos nie wyszlo modele widzialem na zdjeciach i cisza.Potem bedac w usa natknalem sie na zywo z amerykanskim skorpionem.Bardzo zgrabny samolot.Mam pytanie jest to moze polski skorpion ?.Ten w usa tez ma nazwe scorpion. Czysbysmy.plany oddali usa.

  6. dor

    to pic tak jak zawsze pójdzie dużo kasy samolot nie będzie latał to jak jest z Platforma Anders

  7. jaro

    Panowie trzymam za was kciuki oby tylko ktoś to docenił i skożystała z tego nasza armia

  8. jacuś

    niezły sprzęt, z którego numeru Małego Modelarza go zrobili, orientuje się ktoś?

  9. A_S

    Trzymam kciuki, ale obawiam się, ze z tego można ulepić co najwyżej bezzałogowiec.

  10. wolf

    W naszym przemyśle zbrojeniowym kółko modelarskie się rozwija.....to się chwali :-)

  11. Bartek

    Jak mawiali Rzymianie: Omnia Rerum Principia Sunt Parva - Początki wszystkich rzeczy są MAŁĘ. Dlatego proszę malkontentów żeby przestali narzekać. Skoro 10 milionowa Szwecja z PKB praktycznie takim samym jak Polska była w stanie wyprodukować własny samolot myśliwski 20 lat temu (JAS 39 Gripen) to dlaczego nam ma się to nie udać? Oczywiście na początku będą wielkie problemy ale to nie znaczy że mamy nie próbować. Starajmy się wydawać pieniądze na własny przemysł i na własnych uczonych, inżynierów. Możemy tylko i wyłącznie na tym skorzystać. Popierajmy ten projekt.

  12. Grot

    Czy są jakieś postępy w budowie tego samolotu? Czy też politycy zdeklarowali się i na tym się stało ?

  13. Kacper

    Popieram ten projekt! Nawet gdyby latał 1000 metrów nad ziemia tez bym go poparł jest polski! Wszyscy zaczynaja skromnie tak jak np Boeing, a po ilus latach kończą na najwiekszych samolotach swiata..

  14. fryz

    Oczywiście, że bardzo dobra droga żeby stworzyć i rozwijać własny projekt samolotu, tym bardziej że są i tradycja i mam nadzieję że żyją "starzy" mistrzowie inżynierowie, którzy przekazaliby wiedzę nowemu pokoleniu, a jak lepiej jak poprzez wspólną pracę. Proponuję osobie odpowiedzialnej za projekt z instytutu lotnictwa stworzyć stronę internetową projektu z celem finansowania przez społeczeństwo - taka akcja! Sam chętnie wsparłbym finansowo taki projekt jeśli miałby on szansę powodzenia w zrealizowaniu, a co!

  15. wwwwww

    za mały samolot przypomnijmy ze w dzisiejszych czasach są preferowane samoloty nie wykrywalne typu selth a taki małe niwiem co nic polsce nie da tu potrzeba większych rozmiarów i przekraczało ponad 4 maha. A ile mozna podczepić rakiet???????? Może 2 no 4 to syf a nie samolot zrubcie coś takiego by przenosiło 12 -14 jak nie więcej elemntów to wtedy możemy rozmawiać i by

    1. niko

      A po co w polskich warunkach samolot mogący osiągać 4 maha?? Przecież nim by tyle osiągnął to opuściłby polska przestrzeń powietrzna!

  16. Wolf

    dobra droga - tani masowo produkowany samolot pola walki- nie kosztowny - dobrze byłoby wrócić do projektu PZL Scorpion w wersji z silnikami turbośmigłowymi - małe szturmowe samoloty- mogące startować z każdej drogi , a nie g...no w postaci F-16 , które zostanie załatwione na dwóch lotniskach zrzutem kurzu z ruskich odkurzaczy !

  17. Gladius

    Mocno dopinguje zespolowi ktory tworzy ten samolot to jest bardzo potrzebny krok w strone budowy chociaz jednego w miare konkurencyjnego typu samolotu wojskowego choc nie bedzie to F-22 Raptor to moze choc przewyzszy osiagnieciami BAE Systems Hawk a moze dorowna choc Alenii Aremacchi M-346 ????? Mocno trzymam kciuki za naszych inzynierow. Brawo oby nie powtorzyli bledow z Iryda.......

  18. uhahany

    Chyba - GNIOT 2 hehehehehehehe

    1. mwlas

      skonczyles juz gimnazjum czy jeszcze nie ?

  19. AndrzejS

    Żeby cokolwiek zdziałać trzeba wierzyć. Jakby każdy zaczynał od słowa to się nie uda, bylibyśmy w epoce kamienia łupanego. Mam szacunek dla tych, którzy chcą coś stworzyć. Pewnie, ze z czasem i z pieniędzmi można to przerobić na rakietę międzykontynentalną, ale trzeba wyjść poza makietę, bo już wszyscy producenci uzbrojenia wiedzą, że tylko w makietach jesteśmy potęgą

  20. AndrzejS

    Żeby cokolwiek zdziałać trzeba wierzyć. Jakby każdy zaczynał od słowa to się nie uda, bylibyśmy w epoce kamienia łupanego. Mam szacunek dla tych, którzy chcą coś stworzyć. Pewnie, ze z czasem i z pieniędzmi można to przerobić na rakietę międzykontynentalną, ale trzeba wyjść poza makietę, bo już wszyscy producenci uzbrojenia wiedzą, że tylko w makietach jesteśmy potęgą

  21. zibi

    su 22 to dobre samoloty w swojej klasie mimo prawie 30 lat sluzby.Patrząc z perspektywy rachunku ekonomicznego nie powinniśmy mieć lotnictwa.marynarki.wojsk pancernych itp.Wojsko nie przynosi zysku więc po co je utrzyywać .ale nie tędy droga .To samo możemy powiedzieć o naszym kochanym rządzie nie przynosi zysku do likwidacji.Są instytucje które są dla społeczeństwa wojsko. policja.straż.itp.Więc uważam że powinny istnieć bez względu na koszty płacimy podatki na ich utrzymanie .więc powinny służyć nam .

  22. maniek

    Może silnik od F-16? jest mało awaryjny i mocny, no i był już montowany w Rzeszowie, a nasi mechanicy mają coraz to większe kwalifikacje w jego obsłudze... choć nie wiem czy nie jest za duży i za mocny do grota...

    1. Snooker

      Jest znacznie za duży i za mocny, uzyskano by maszynę bardzo zbliżoną do F-16 co jej tworzenie uczyniło by całkowicie bezpodstawną (patrz: IAI Lavi )

  23. Snooker

    Stwierdzenie "Parametry lotu zbliżone do samolotów 5 generacji" nic nie mówi, maszyna pod względem prędkości i udźwigu może odbiegać od Su-22 jak wszystkie samoloty szkolno-(pseudo)bojowe. Do tego chęć tworzenia nowej konstrukcji na potrzeby 3 góra 4 eskadr, pokazuje że dla ITWL pojęcie rachunku ekonomicznego wciąż jest dziedziną czarnej magii.

  24. AndrzejS

    Gdybyśmy wyszli poza makietę to byłoby bajkowo pięknie, ale myślę, że konkurencja będzie czuwać, aby próby się nie powiodły, a i sam samolot chyba nie może mieć udźwigu porównywalnego nawet ze stareńkim Su22.

  25. hawke

    To ma być następca Su 22!!!!!!!!!????? Bez jaj ,jak taki mały mikrus może zastąpić Su 22? Gdyby Su 22 zmodernizowali i dodali nowe uzbrojenie to byłby o wiele lepszym samolotem niż ten grot i lepszym niż inny samolot tej samej klasy.Ale po co modernizować,lepeij pozbyć sie samolotu bo jest produkcji ZSRR

Reklama