Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Flaris LAR1 zostanie oblatany w Zielonej Górze

Lekki odrzutowiec Flaris LAR1 znajduje się już na zielonogórskim lotnisku Babimost i oczekuje na oblot, który nastąpić ma za kilka tygodni - informuje producent samolotu.

Flaris LAR1, Fot. Flaris
Flaris LAR1, Fot. Flaris

Przedstawiciele producenta samolotu – firmy Metal-Master - przeprowadzili już jego ważenie, niwelację (sprawdzenie prawidłowości położenia względem siebie głównych części płatowca oraz kątów wychylenia jego powierzchni sterowych), a także kontrolę układu sterowania. Pod nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeprowadzono próby naziemne silnika FJ33-5A firmy Williams International, który został wyposażony w nowej generacji, sterownik silnika (ECU - Engine Control Unit) opracowany i wyprodukowany przez inżynierów Williams Int.

ECU to w pełni cyfrowy elektroniczny systemem sterowania silnika, który zarządza całościowo parametrami silnika i podzespołów napędowych, w tym układu zasilania paliwem. ECU optymalizuje też zużycie paliwa oraz precyzyjnie nadzoruje ciąg silnika. Współpracuje z komputerem pokładowym samolotu o nazwie FFAS (Flaris Flight Assitance System) będącym autorską konstrukcją inżynierów firmy Metal-Master.

FFAS, dzięki wyposażeniu w bardzo szybki procesor, odpowiada też za monitoring stanu technicznego zabudowanych na pokładzie samolotu wszystkich urządzeń. Obecnie, trwają prace laboratoryjne, którego mają potwierdzić jego zdolności wspomagania pracy pilota podczas każdej z krytycznych faz lotu, tak by FLARIS LAR 1 w niedalekiej przyszłości mógł pełnić funkcję samolotu pilotowanego opcjonalnie (a więc sterowanego przez pilota z kabiny lub zdalnie). Zintegrowany jest z systemem GPS Garmin G-600.

Flaris LAR 1, ze swoją maksymalną masą startową 1700 kg, będzie jednym z najmniejszych odrzutowców dyspozycyjnych -ma zabierać na pokład do 5 osób. Jego konstrukcja została zoptymalizowana do szybkich przelotów na pułapie FL250 (7800m). Prędkość maksymalna samolotu wynosi 750 km/h, a jego zasięg 3000km. Dysponuje też unikatowym, spadochronowym systemem ratunkowym i zdolnością operowania z krótkich, trawiastych lotnisk.

Przedstawiciele Metal-Master, producenta samolotu, w trakcie pokazów Flarisa Lar1 zwracali uwagę na zainteresowanie ich maszyną przez użytkowników i służby potrzebujące lekkich maszyn obserwacyjnych - np do kontroli granic państwowych.

Celem projektantów samolotu Flaris LAR1 jest także uproszczenie pilotażu, tak by samolot mógł zostać dopuszczony do użytkowania przez pilotów posiadających licencję amatorską. Według przedstawicieli producenta oblot Flarisa ma nastąpić w ciągu najbliższych tygodni.

- Serdecznie dziękujemy dyrekcji Portu Lotniczego w Zielonej Górze za udostępnienie nam lotniska do przeprowadzenia prób w locie samolotu oraz za życzliwe przyjęcie i pomoc – powiedział z tej okazji Rafał Ładziński,  pomysłodawca i producent odrzutowca.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama