Reklama
  • Wiadomości

Fabryka Honker prezentuje w Kielcach Jenota i Skorpiona

W trakcie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego 2015 w Kielcach firma Fabryka Honker pokazuje opancerzony wariant samochodu Honker typu Jenot oraz pojazd Skorpion.

  • Fot. Defence24.pl
    Fot. Defence24.pl
  • Fot. Defence24.pl
    Fot. Defence24.pl

Lekkie samochody terenowe Honker pozostają na wyposażeniu Wojska Polskiego od ponad 20 lat. Jedną z wersji, która pozostała jedynie na etapie prototypu, jest samochód patrolowy Jenot. Jego pierwsza prezentacja na MSPO miała miejsce w 2005 roku.

Masa Jenota jest znacznie zwiększona w stosunku do standardowego Honkera, z którego wykorzystano podwozie. Zwiększenie masy wynika głównie z zastosowanego opancerzenia klasy FB6, chroniącego przed ostrzałem pociskami 7,62x39 i 7,62x51 mm (odpowiednio standardowa amunicja wykorzystywana w AK47 i NATO) oraz pociskami przeciwpancernymi wystrzeliwanymi z AK47 z odległości ponad 100 m. Opancerzone są również okna, mające klasę odporności BR6.

Jenot przewozi siedmiu żołnierzy i kierowcę, samochód wyposażony jest w potrójny wyrzutnik granatów dymnych 902A, istnieje możliwość zamontowania na pojeździe obrotowego karabinu maszynowego kalibru 7,62 lub 12,7 mm. Napęd stanowi 4-suwowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i intercoolerem, zapewniający szybkość maksymalną na drodze 100 km/h. Pojemność skokowa jednostki napędowej to 4,6 l, a jej moc maksymalna to 151 kW (206 KM).

Podczas Salonu pokazywany jest również Skorpion powstały w wyniku doświadczeń nabytych podczas pierwszych zmian PKW Irak. Pojazd w tej wersji to samochód patrolowy, standardowo wyposażony w sprzęt do działań w warunkach pustynnych i w terenie górzystym (orurowanie, wyciągarka, stanowisko strzeleckie, zdejmowane drzwi, piaskowy filtr powietrza, zbiorniki paliwa o zwiększonej pojemności, sprzęt saperski, lekkie opancerzenie, itp). Napęd zapewnia wyokoprężny, 4-suwowy silnik turbodoładowany z intercoolerem Andoria ADCR, mający pojemność 2636 cm3 i moc maksymalną 110 kW (150 KM). Pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną 120 km/h na drodze. Skorpion zabiera kierowcę i dziewięciu żołnierzy. Ładowność to 1150 kg.

Wojsko Polskie używało 80 skorpionów służących w PKW Irak.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama