Reklama

Lekkie samochody terenowe Honker pozostają na wyposażeniu Wojska Polskiego od ponad 20 lat. Jedną z wersji, która pozostała jedynie na etapie prototypu, jest samochód patrolowy Jenot. Jego pierwsza prezentacja na MSPO miała miejsce w 2005 roku.

Masa Jenota jest znacznie zwiększona w stosunku do standardowego Honkera, z którego wykorzystano podwozie. Zwiększenie masy wynika głównie z zastosowanego opancerzenia klasy FB6, chroniącego przed ostrzałem pociskami 7,62x39 i 7,62x51 mm (odpowiednio standardowa amunicja wykorzystywana w AK47 i NATO) oraz pociskami przeciwpancernymi wystrzeliwanymi z AK47 z odległości ponad 100 m. Opancerzone są również okna, mające klasę odporności BR6.

Jenot przewozi siedmiu żołnierzy i kierowcę, samochód wyposażony jest w potrójny wyrzutnik granatów dymnych 902A, istnieje możliwość zamontowania na pojeździe obrotowego karabinu maszynowego kalibru 7,62 lub 12,7 mm. Napęd stanowi 4-suwowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i intercoolerem, zapewniający szybkość maksymalną na drodze 100 km/h. Pojemność skokowa jednostki napędowej to 4,6 l, a jej moc maksymalna to 151 kW (206 KM).

Podczas Salonu pokazywany jest również Skorpion powstały w wyniku doświadczeń nabytych podczas pierwszych zmian PKW Irak. Pojazd w tej wersji to samochód patrolowy, standardowo wyposażony w sprzęt do działań w warunkach pustynnych i w terenie górzystym (orurowanie, wyciągarka, stanowisko strzeleckie, zdejmowane drzwi, piaskowy filtr powietrza, zbiorniki paliwa o zwiększonej pojemności, sprzęt saperski, lekkie opancerzenie, itp). Napęd zapewnia wyokoprężny, 4-suwowy silnik turbodoładowany z intercoolerem Andoria ADCR, mający pojemność 2636 cm3 i moc maksymalną 110 kW (150 KM). Pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną 120 km/h na drodze. Skorpion zabiera kierowcę i dziewięciu żołnierzy. Ładowność to 1150 kg.

Wojsko Polskie używało 80 skorpionów służących w PKW Irak.

Reklama
Reklama

Komentarze (31)

  1. CT.

    Większości ludzi negatywnie wypowiadających się o Honkerze nawet nim nie jeździła i nie stać ich na zakup nowego. -Za drogi? Za brzydki? Awaryjny? Litości... Terenowe samochody zawsze są drogie. - Defender produkowany masowo jest drogi. Honker tańszy od niego jest mimo krótkich serii produkcyjnych - co za tym idzie droższego zakupu materiałów. Ładny nie musi być - panienki typu "blondiii" raczej takim samochodem nie jeżdżą. - To ma być wół roboczy jak willys. (Swoją drogą też nie był taki super jak większość myśli i wymagał np. wymiany silnika co jakiś czas - bodajże 90 dni jazdy w warunkach - około bojowych). Awaryjność co najwyżej wynikać może z braku przeglądów i podstawowych napraw serwisowych - co 15tys.km. jeśli się nie mylę. Kwestia kuloodporności a raczej jego braku to oddzielna kwestia - samochód 2 linii, logistyki, niezaprojektowany do działań bojowych nie będzie miał zdolności odbijania kul!!! Ale można go przystosować do działań około ogniowych. Kompromisem jest Skorpion. Jakby jakaś kula się zaplątała lub seria z AK-74 to skorpion osłoni. - Seria a nie zmasowany atak 40 talibów! - Siła ognia wtedy jest drastyczna. Niektórzy się cieszą, że Honker nie ma szans w przetargu - ja płaczę, auto o ogromnym potencjale, łatwe w przystosowaniu i modernizacji - które nie rozwinie się bo nikt w niego nie zainwestuje. Brak kontraktu dla armii to i brak nowych koncepcji, modernizacji zawieszenia, ramy, badań nad elementami nośnymi itd. Dużo by na ten temat pisać. Z moich przypuszczeń i obserwacji wynika, że wcale nie taki niezawodny i cudowny Defender zastąpi Honkera - z przyczyn politycznych zapewne też. (Defender koncepcyjnie jest zbliżony do Honkera i to jego atut. Nośność, wielkość, lepsze materiały - Duży koncern może taniej kupować lepsze surowce.) Izraelski Storm ma utajnione dane techniczne - jednak za dużo miejsca w nim niema, dlatego go wykluczyłem. Mam nadzieję, że Honker znajdzie zastosowanie w innych branżach, co zapewni utrzymanie potencjału militarnego na wypadek - odpukać - wojny. Tak Proszę Państwa - zamiast Landrowera, którego montownia gdzieś tam w Polsce się znajdzie - będą klepali setki Honkerów do zapewnienia transportu, logistyki materiałów itp. I to mimo "przestarzałej"" ale sprawdzonej konstrukcji. (Potencjał produkcyjny lubelskiego producenta Honkera jest znaczny.)

    1. Gość

      Problem z Honkerem był taki że nawet w nowych samochodach z fabryki nie domykały się drzwi ,problemy z odpaleniem samochodu przy -5'C jeżeli bierze sie za samochód mase pieiędzy to modernizuje się go na bierząco , eliminuje usterki aby nie było ich w nowych produktach niestety fabryka która produkowała honkera dla wojska tego nie robiła. Dodam jeszcze że samochód powinien być w miarę wygodny bo większość pracy samochodów w wojsku wykonuje po drogach publicznych więc wygoda kierowcy też jest ważna bo żołnierz nie jest maszyną jest tylko człowiekiem a jak człowiek ma dobrze wyposażone stanowisko pracy to pracuje wydajniej

  2. A_S

    Może wygląd nie ma znaczenia, ale wrogowi serce rośnie jak widzi auto z lat sześćdziesiątych z pospawanymi w nieładzie blachami. Ot taki mniej niż powstańczy Kubuś.

    1. Piotr

      Honker powstał w latach 80-tych

  3. pOLAK

    Z całym szacunkiem ale nowe klamki to nie wszystko. Miałem nadzieję na przynajmniej nowy design o którym już od kilku lat mówi Pan Tymiński. Niestety. Rada dla Honkera - zamiast czekac na zamówienia od wojska, lepiej skupcie się na zmodernizowaniu dawnego Lublina lub budowie nowego, taniego pojazdu dostawczego dla małego biznesu.

  4. Ivanek

    a mnie sie podoba. i mozna zrobic dzieki temu głęboką moderne vel przebudowe posiadanych Honkerów do standardu Jenota. tak jak przed II wojną należało PZL P11 zmodernizować do standardu PZL P24 zamiast bawić się i tracić czas na jakieś Jasczompy i Lamparty". To jest czas wojny, rozumiecie? ROSJANIE u BRAM!!! Pobudka ! Zeby nie było kolejnego Września 1939!

    1. Konvi

      Tiaa...nie zapomnij przebudować maczugę do standardu promu kosmicznego...

  5. fan

    Jeżeli Skorpion będzie jak honker a widzę że będzie to ja dziękuję. HONKER 2000 krótki opis: Brak ABS co przy zamontowanych terenowych oponach powoduje brak możliwości ominięcia czegokolwiek bo o wyhamowaniu na mokrym niema mowy. Zamontowana skrzynia KIA powoduje zamulenie pojazdu tzn. turbo świszczy a przyspieszenia brak, nie wspomnę o ruszeniu z miejsca. Podczas jazdy duży hałas i wszystko wibruje, brak wentylacji tzn. jest ale przy silniku pracującym na MAX powinno urywać głowę. Ogrzewanie symboliczne, podczas jazdy w zimie trzeba odpalać WEBASTO a jazda w przysłowiowej koszulce w zimie niemożliwa. Szpary w drzwiach na 2 palce jak już w zimie wyciągniesz 100 km/h musisz zwalniać albo zakładać czapkę bo urywa głowę, w lecie z kolei przegrzewa się silnik przy prędkości powyżej 100km/h a trzeba pamiętać że to nie lata 60 i teraz auta są szybsze i jest się zawalidrogą. Powinien jak każda inna terenówka wyciągać te autostradowe 140km/h. Zapomniałbym o podstawie podstaw, której w HONKERZE nie znajdziemy a są nią pasy bezpieczeństwa z napinaczem. Jeżeli jakość się nie poprawi to kupcie DEFENDERA bo jest naprawdę dobry, Dlaczego ŻW i SG nie jeżdżą HONKERAMI I LUBLINAMI jak WP tylko zagranicznymi markami

  6. Brwvo1

    Boże co to za polonez? Polscy konstruktorzy nie wykorzystują przewagi psychicznej jakim jest wygląd sprzętu który ma odstraszać a to tylko śmieszy!! Trzeba powiedzieć w prost że to są tuningowcy a nie projektanci

    1. heh

      raczej marna kopia tego http://www.info-tses.kz/upload/iblock/f17/_AVG3444-3.jpg

  7. Akredytowany jezyk

    A ktoś z komentujących widział Land Rover Defender? Ktoś wie przez ile lat Defender był produkowany praktycznie bez zmian? Nie? To litości zanim skomentujecie, pomyslcie, bo ten portal zaczyna przypominać moherowe forum. Pozdrawiam

  8. a

    Nie dla wojska ale dla Obrony Terytorialnej mozna je produkowac

    1. jeszcze nie taki stary

      niby OT mają być samobójcami, to już lepiej na porządne rowery i motocykle (jak np. w Szwajcarii) zapakować UKM-y i jakieś skuteczne ppk.

  9. ccc

    Pozbądźmy się wreszcie raz na zawsze tych samochodów rolniczych rodem z lat 70-tych XX wieku !!! Aby zapewnić choć prowizoryczną osłonę, przed odłamkami żołnierze improwizowali i opancerzali je na własną rękę: workami z piaskiem, blachami, elementami z wraków, itp. Często taka prowizoryczne opancerzenie nie było skuteczne, za to nadmiernie obciążało konstrukcję pojazdu

  10. jam

    Jak wojsko chce samochód opancerzony do 3,5 tony to to musi wyglądać jak ten demonstrator.

  11. mowilem

    Ludzie, przeciez wyglad nie ma znaczenia! Ciekawe gdzie sa ludzie, ktorzy ciagle powtarzaje takie bzdury?

    1. df

      Sprawdź specyfikację tego pojazdu a dopiero później możesz zacząć polemikę...

  12. jaro

    Czy naprawdę nie można odejść od designu "tarpana" panowie producenci , waszym błędem jest design . Popatrzcie na konkurentów ....ich wyroby wyglądają znacznie nowocześniej .Wiem że to nie wpływa na na atrybuty wyrobu ...ale wpływa na decyzje o zakupie....

  13. MoonWind

    "...Masa Jenota jest znacznie zwiększona w stosunku do standardowego Honkera, z którego wykorzystano podwozie...." Żeby przez dziesięciolecia nie opracować nowego wozu na zasadzie nowa bryła do nowych zadań, nowe podwozie do nowej bryły. W ten sposób ogranicza im możliwości antyczne podwozie, litości..... To pochylenie maski ma chyba powodować rykoszetowanie prosto w szybę, współczynnik CX zapewne jeden z najlepszych zaoszczędzą na paliwie jak będą tym mknąć po autostradach.

  14. Podbipieta

    Tego Jenota to z magazynu chyba wyciągli.Bo ile mnie pamięc nie myli to z 15 lat temu widziałem toto / foto / w NTW

    1. bender

      w tym szalenstwie moze byc metoda: co 15 lat odgrzewac stary projekt jako nowa rewolucyjna koncepcje i hajda do przodu ;-)

  15. zona pulkownika

    wyglada jakby zrobiony podczas Powstania Warszawskiego

  16. czołgista amator

    Przynajmniej honker nie ma już klamek z malucha :D progres jakiś tam jest ;p

    1. chehłacz

      nie ma, bo się skończyły :) inaczej nadal by je montowali

  17. Dominik Kowal

    Szanuję życie naszych Żołnierzy. Nie życzę im sytuacji, gdy znowu przyjdzie przemieszczać się w pojazdach tego producena. Wystarczy ofiar z Iraku.

  18. shio

    W wojsku marudzili (słusznie) że Honkery miały za małą moc. Powiększono lekko pojemność silnika zmodernizowano i zwiększono moc. Teraz wojsko marudzi że im się nie podoba bo inny niż wcześniej.

  19. White_collar

    Świetnie, na następcę Honkera w programie Pegaz wybierzmy.... Honkera. Co za bzdura, ja bym normalnie sie wstydził wystawiać z tym sprzetem z lat 90-tych.

    1. vvv

      to jest gorzej :) przy ampv i hawkei to to wyglada jak projekt na technika spawacza :) szkoda ze nie pokazali "pancernych kół" z metalowymi blaszkami chronicaymi felgę :) az mi sie ich zal zrobilo

    2. gosc

      I pewnie wybiora bo... musi byc polskie a i zwiazki zawodowe znowu beda krzyczec i wykorzusta to oczywiscie PiS.

  20. Marek

    Ciekawe jakie są nazwiska w tabelce pod projektem w dziale: Sprawdził i Wykonał :D

  21. MT

    Czyli ten drugi HONKER na zdęciu to SKORPION ?? Gratuluję NIE umiejętności czytania . Producent nazywa go "uniwersalny 5-dzwiowy" szkoda że ktoś stara się zrobić wrażenie ,że nic się w temacie nie dzieje.

  22. Afgan

    Już raz kupiono badziewie o nazwie Dzik i później sprzedawano po cenie złomu, bo do niczego się nie nadawało i co chwile awaria, proszę tego błędu nie powtarzać.

  23. bk

    Należy mieć tylko nadzieję, że związki zawodowe nie wymogą od MON-u kupna tego szajsu.

  24. Lukathe

    Byłem, widziałem, żałuję.;/ Na żywo wygląda jeszcze gorzej, w środku dramat, jakby z poprzedniej epoki. Strasznie odstaje od każdego innego sprzętu na MSPO.

  25. zxxc

    zmiłowania...