Na stoisku wystawiono między innymi terminal cyfrowy THR9Ex firmy Airbus, który jest dostarczany przez Radmor dla spółki EDF Polska Oddział w Rybniku. Jest ona częścią jednego z największych koncernów energetycznych na świecie (EDF), dlatego zdobycie przez RADMOR kontraktu na zbudowanie cyfrowego systemu łączności było istotnym sukcesem.
W ramach tej umowy ma powstać system zbudowany z: redundantnych stacji bazowych, repeaterów (wzmacniaczy sygnału), stanowisk dyspozytorskich, rejestratora, serwera, bramy TMO/DMO, terminali cyfrowych (radiotelefonów) Airbus stacjonarnych i przewoźnych, aplikacji dyspozytorskiej i systemu lokalizacji użytkowników (w tym wewnątrzbudynkowego).
Przy czym najczęściej stosuje się radiotelefon THR9Ex firmy Airbus, który jest w wykonaniu iskrobezpiecznym, z odbiornikiem odczytującym informacje z beaconów, podłączonym do gniazda „akcesoriów” (znajdującego się z prawej strony termianala). Przypomnijmy, że beacony w tym przypadku to urządzenia montowane na ścianach budynków, które pozwalają na lokalizację specjalnych odbiorników w środowisku wewnątrzobiektowym.
Radmor S.A., który jest największym w Polsce partnerem handlowym, aplikacyjnym i serwisowym firmy Hytera Communications Co. Ltd. prezentował na swoim stoisku dodatkowo radiotelefon przenośny Hytera PT580H, który ma m.in.: funkcję tzw. trybu bezpośredniej łączności DMO, przekazuje komunikaty głosowe oraz może mieć wbudowany odbiornik GPS. PT580H pracuje w pasmach: 350 - 400 MHz, 380 - 430 MHz i 410 - 470 MHz. Waga to 348 g.
Kolejnym demonstrowanym radiotelefonem cyfrowym był „kieszonkowy” Cassidian TH1n - ważący jedynie 160 g. Urządzenie może pracować w paśmie 380 - 430 MHz, ma duży kolorowy wyświetlacz wykorzystując platformę aplikacyjną JAVA MIDP 2.0 z kolorową przeglądarką XHRML. Rozmiar to jedynie 116 x 55 x 19 mm.
Spółka Radmor prezentowała na swoim stanowisku dwa radiotelefony przewoźne. Pierwszym z nich był terminal cyfrowy TMR880i firmy Cassidian - bardzo łatwy w obsłudze, dzięki przejrzystej strukturze menu i komunikatom głosowym. Jest to urządzenie pracujące w paśmie 380-430 MHz z mocą nadajnika 3 W. Terminal posiada m.in.: zintegrowany odbiornik GPS, osobny panel CUR-3, kolorowy wyświetlacz w technologii TFT, platformę aplikacyjną JAVA MIDP 2.0 z kolorową przeglądarką XHRML oraz możliwość wykorzystania jako opcja karty SIM do realizacji szyfrowania „end-to-end”.
Wbudowany w terminalu odbiornik GPS pozwala użytkownikowi na przekazywanie radiowo informacji o aktualnej pozycji. Dane mogą zostać wysłane na żądanie, co określony przedział czasu lub po przebyciu określonej odległości. Sami użytkownicy mogą natomiast na kolorowym wyświetlaczu radiotelefonu zobaczyć swoje położenie (współrzędne), wysokość, prędkość oraz kierunek przemieszczania się.
TMR880i posiada zintegrowany wewnętrzny czytnik karty Smart Card, ale istnieje również możliwość użycia zewnętrznego czytnika kart. Samo radio waży 1004 g natomiast panel sterujący dodatkowe 240 g. System posiada klasę bezpieczeństwa TETRA 1, 2 i 3 z szyfrowaniem SCK (z użyciem klucza statycznego) i DCK/CCK (z użyciem klucza dynamicznego).
Drugim terminalem przewoźnym był radiotelefon MT680 firmy Hytera. Pracuje on w pasmach: 350 - 400 MHz, 380 - 430 MHz i 410 - 470 MHz z mocą nadajnika 10 W. Opcjonalnie może być wyposażony w odbiornik GPS. MT680 ma funkcję trybu bezpośredniej łączności DMO i duży, czytelny kolorowy wyświetlacz TFT LCD. Całość waży 1,9 kg.
Marek
Przecież tysiące sztuk tego sprzętu powinno być w WP !! W MON uznano, że łączność to nieistotny szczegół ??
Tweety
Cassidian, względnie produkty EADS często zawieszają rozmowę od strony nadawcy. Kanał na 30s jest zablokowany. Producent powinien w końcu pomyśleć o naprawienie tego błędu.