Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Dyrektor ITWL na premierze Orlika

Fot. ITWL
Fot. ITWL

Dyrektor ITWL dr hab. inż. Ryszard Szczepanik wziął udział w uroczystej prezentacji zmodernizowanego samolotu szkol­no-tre­nin­go­we­go PZL 130 Orlik w wersji MPT (Multi Purpose Trainer). Pokaz miał miejsce w zakładach Airbus Defence & Space w Warszawie, 7 marca 2014 r. 

Program modernizacji Orlika został zapoczątkowany w 2011 r., kiedy Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych podpisał z EADS PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. i innymi instytucjami, umowę na modernizację poprzedniej wersji statku powietrznego (PZL-130 TC II Orlik). Według postanowień umowy ITWL zobowiązał się wyposażyć samolot w szklany kokpit, bazując na autorskich rozwiązaniach integracyjnych ITWL implementowanych wcześniej na śmigłowcach W-3PL Głuszec.

ITWL zaprojektował i opracował dla samolotu PZL-130 TC II Orlik Zintegrowany System Awioniczny. Prace przeprowadzone w Zakładzie Awioniki ITWL uwzględniały opracowanie oprogramowania, jak i elementów infrastruktury systemu a także jego integrację i walidację na pokładzie statku powietrznego. Owocem tych prac było wyposażenie nowoczesnego statku powietrznego w spójny system pokładowy korzystający z tych samych źródeł danych i zarządzany poprzez pokładowy komputer misji. Działania objęły także zaprojektowanie, opracowanie i certyfikację zmodernizowanego rejestratora katastroficzno-eksploatacyjnego, modernizację systemu deszyfracji i obiektywnej analizy zapisów OAZ oraz zaprojektowanie i wykonanie zmodernizowanego rejestratora katastroficzno-eksploatacyjnego z modułem rejestracji głosu.

Orlik MPT jest zmodernizowaną wersją Orlika TC II Garmin, eksploatowanego przez polskie Siły Powietrzne jako wielozadaniowy samolot szkolno-treningowy, ukła­dem ka­bi­ny zbliżony do tej z samolotu my­śliw­skiego F-16. Nowy Orlik ma unowocześnione skrzydło, nowy silnik turbośmigłowy Pratt&Whitney PT6-25C o mocy 750 koni mechanicznych, fotele katapultowe Martin-Baker Mk 11L oraz dodatkowe systemy awioniki. Te zmiany pozwolą na bardziej ekonomiczne szkolenie pilotów na poziomie podstawowym i średniozaawansowanym. Oblot prototypowego Orlika MPT zaplanowano na marzec 2014 r. Producent samolotu liczy, że Orlik znajdzie nabywców z krajów Afryki, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Europy.

Prezes i Dyrektor Generalny Airbus Military EADS PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. Felipe Steinmetz Comunion w swoim przemówieniu podkreślił, że „Konstrukcja PZL 130 Orlik MPT to przykład doskonałości polskiego sektora lotniczego, który jest zdolny do prezentowania jakości proponowanej przez najbardziej rozwinięte technologicznie kraje świata”. Uwypuklił wzorową współpracę z polskim sektorem naukowo-badawczym, w którym wiodącą rolę odegrał Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych.

W uroczystości wzięli udział m.in.: Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni pil. Lech Majewski, parlamentarzyści sejmowej Komisji Obrony Narodowej z zastępcą przewodniczącego KOB Jadwigą Zakrzewską na czele, przedstawiciele Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i liczna delegacja ITWL: Dyrektor dr hab. inż. Ryszard Szczepanik, prof. WSOSP, prof. dr hab. inż. Jerzy Lewitowicz, Zastępca Dyrektora ds. Naukowych dr hab. inż. Andrzej Żyluk, prof. ITWL, Zastępca Dyrektora ds. Rozwoju i Wdrożeń dr inż. Jarosław Sulkowski, Kierownik Zakładu Awioniki dr inż. Sławomir Michalak, Kierownik projektu awionicznego dr inż. Włodzimierz Zubko, dr inż. Henryk Kowalczyk i pracownicy Działu Rozwoju i Promocji.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama