Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Duże zamówienie na F-35. Redukcja ceny

F-35. Fot. USAF
F-35. Fot. USAF

Pentagon i Lockheed Martin osiągnęły porozumienie zmniejszające koszt F-35A o 12,8 proc. Myśliwiec kosztuje teraz mniej niż 80 milionów dolarów, co oznacza cenę porównywalną do dotychczas eksploatowanych samolotów 4. generacji.

Połączone Biuro Programu F-35 (F-35 JPO) i firma Lockheed Martin (NYSE: LMT) sfinalizowały umowę o wartości 34 miliardów dolarów na produkcję i dostawę 478 samolotów F-35 przy najniższej cenie jednostkowej samolotu w całej historii programu. Ten kontrakt obejmuje samoloty dla Stanów Zjednoczonych, zagranicznych partnerów programu F-35 oraz innych państw w trybie FMS, a cała zamówiona produkcja będzie zrealizowana w transzach 12, 13 oraz 14.

Według komunikatu Lockheed Martin dzięki tej umowie, program F-35 spełnia swoje długofalowe cele redukcji kosztów dla każdego wariantu. Cena jednego egzemplarza F-35A, włączając w to samolot i silnik, wynosi teraz mniej niż 80 milionów dolarów, zarówno w transzy produkcyjnej 13 jak i 14. Cena jednostkowa F-35A oznacza szacunkowe obniżenie ceny ogólnej o 12,8 procent w porównaniu do ceny egzemplarza z transzy 11 dla wariantu lądowania konwencjonalnego, a także średnie oszczędności w wysokości 12,7 procent dla wszystkich trzech wariantów, od transzy 11 do 14.

Obniżenie kosztów to krytyczny czynnik dla powodzenia tego programu. To wspaniała wiadomość, że Połączone Biuro Programu F-35 i firma Lockheed Martin sfinalizowały tę przełomową umowę na trzy transze samolotów. Umowa oznacza średnią redukcję kosztów o 12,7 proc. dla wszystkich trzech wariantów i zapewnia cenę poniżej 80 milionów dolarów dla wariantu USAF F-35A już od transzy 13, czyli o jedną transzę wcześniej niż planowano [...] Ta umowa, warta 34 miliardy dolarów, to prawdziwy historyczny przełom dla programu F-35.

Generał broni USAF Eric Fick, dyrektor programu F-35

Umowa obejmuje 291 samolotów dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych, 127 dla państw będących partnerami programu F-35 oraz 60 egzemplarzy dla innych państw w ramach programu Foreign Military Sales. Szczegółowe ceny wyglądają następująco:

 

Wariant

Transza 12

Transza 13

Transza 14

Procentowa obniżka względem transzy 11*

F-35A

82,4 mln USD

79,2 mln USD 

77,9 mln USD

12,8%

F-35B

108,0 mln USD

104,8 mln USD

101,3 mln USD

12,3%

F-35C

103,1 mln USD

98,1 mln USD

94,4 mln USD

13,2%

*Uwaga: Końcowe ceny dla wariantów F-35 po korektach uwzględniających kwoty dodane przez Kongres oraz inne uzgodnienia umowne są następujące: F-35A – 89,3 mln USD; F-35B – 115,5 mln USD i F-35C – 108,8 mln USD. 

Czytaj też: Polska a Belgia, czyli ile będą kosztować F-35? [ANALIZA]

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (11)

  1. raKO

    To cena porównywalna z ceną Super Horneta i Su-35.

  2. BUBA

    Davien, tanieje dla USA które perspektywicznie kupią 200/300 F-35 w najlepszej wersji a nie 32 samoloty.... Wystarczy porównać cenę ostatniego F-16 Block 50 dla USA i F-16 Block 52+ dla Polski. Wszystkie dane są publiczne jeżeli chodzi o samoloty dla USA.

    1. bania Davien

      Tanieje, tanieje bo to w sumie na obecna chwilę "barachło" nie nadające się do "prawdziwej" walki które trzeba na siłę sprzedać aby odzyskać choć kilkadziesiąt mld. USD wtopione w tego "nielota". LM i rząd USA robi więc wszystko aby sprzedać tego "cudaka" wszystkim którzy tylko są w stanie zapłacić gotówką tak potrzebną budżetowi USA, który się wali i ma-pomimo największej koniunktury od lat- największy deficyt budżetowy od ostatniego "kryzysu" z przed 7 lat tj. 984 mld. (słownie "miliardów") USD. A w połączeniu z długiem tego "bankruta" który wynosi już ponad 23 BILIONY USD i którego obsługa już "duśi" rząd USA a za 2-3 lata bez przeprowadzenia radykalnych cięć go "zadusi" zmiana polityki USA jest oczywista.

    2. Davien

      Bania, i dlatego USA kupuje ponad 2400sztuk, dlatego Turcy własnei olali Su-35 i będa prosic o F-35:)) Dlatego pewnie kazdy kto moze az się pali by kupic F-35:)) Oj bania dawno sie tak nei zbłazniłes:)

    3. Wania

      To barachło ciągle chce Turcja, która mimo zachwalania przez Putina su-57 go nie chce ani su-35. Na Alasce dochód na mieszkańca 70 936 usd - Rosja 11 289 usd, srednia pensja Alaska 4893 usd Rosja 665 usd. Na szczęście Rosja zaczęła budować toalety w szkołach. Jeszcze 1500 szkół ma wychodek pod płotem a w zimie wiadro w kącie klasy, ale wolimy Rosję od tego prawie bankruta.

  3. sztachx7

    Brakuje informacji czy to wpłynie na naszą cenę. I z którego wariantu /wersji mielibyśmy korzystać?

    1. SimonTemplar

      Nie wpłynie bo niby dlaczego? Zadeklarowaliśmy zakup 32 szt. bez przetargu. Prezydent podpisał umowe z uśmiechem na ustach. Nie chcemy niczego innego. Dlaczego więc. Jankesi mieli by tracić kilkanaście milionow dolarów skoro frajerzy z Polski sami chcą płacić?

    2. rer

      Wpłynie, wersja projektowana dla sił powietrznych F35A, wygląda na to że będą tańsze niż Belgijskie porównywalne do zakupu F16(+inflacja) chyba że weźmiemy pakiet ful wypas. Zaletą FMS jest jednakowa cena i katalog wyposażenia dla wszystkich sojuszników żadne przetargi tu nie są potrzebne no chyba żeby onuce chciały startować z ich "analogiem 5gen." Su27block 57

    3. Bebe3

      Co za bzdury, przeciez cena zależy od nr transzy, bez znaczenia dla kogo w NATO jesli kongres wyrazi zgode.

  4. Fanklub Daviena

    A o ile monopolista LM podniósł cenę serwisowania? Godzina lotu tego bubla to ile kosztuje? Pewnie tyle, że niedługo go będą dawać za darmo ale klient zapłacze nad rachunkiemnza serwisowanie... :)

    1. Hdja

      Napewno taniej niż rosyjska okupacja więc tak opłaca się :)

    2. To podaj konkretne wartosci na dzien dzisiejszy z wiarygodnego zrodla.

    3. Bebe3

      To ruskie auta musza za darmo rozdawac, bo caly czas sie psuja.

  5. a ja dalej swoje

    Hallo ! nie dziwi nikogo że proponują ten cud latającej techniki (prawie)wszystkim? Na siłę schodzą z ceny itd. No mnie to zastanawia i nie mówcie że to z troski o sojuszników. To szpieg i Koń Trojański

    1. Rudaemi

      Odpowiedz jest jedna. Zarobią na serwisach- srysach i tym podobnych sprawach a jeżeli przy tym będą mogli w jakiś sposób kontrolować maszyny to tylko lepiej dla nich. To się nazywa uzależnienie od siebie tzw sojuszników czego dobrym przykładem jest Turcja która na swe szczęście stara się usamodzielnić. Niemcy stawiając na "Europę" pokazali aamerykanom gdzie mają ich F-35. Osobiście nie wierzę zarówno USA jak i Europie ale trzeba na kogoś postawić, USA to zły wybór co sprawa Kurdyjska pokazała dobitnie Jeszcze słowo o Harpii. Niestety wybór F-16 przekreślił innego producenta i mamy co mamy. Dalsze F-16 byłyby najlepszym rozwiązaniem w naszej nie godnej pozazdroszczenia sytuacji.

    2. .

      No mają tu Amerykanie co szpiegować...

    3. Bebe3

      Co za bzdury, Turcja chce kupić f35 tylko nie może. Koncerny takie jak LM mają zaklady na całym świecie. Dla Polski zakup F35 to prirytet jak OPL, wobec tych samolotów rosyjska opl jest bezradna bo ich nie widzi.

  6. andys

    Wyglada na to, że F-35 to doskonały produkt, wspaniale lobbowany i sprzedawany na świecie. Ten samolot wyznacza trendy w rozwoju lotnictwa wojskowego na wiele lat.

  7. rer

    A jak tam cena Su27Block57

  8. dawo

    F-35C jest droższy o prawie 20 mln USD od wersji A?

    1. xawer

      Mniejsza seria, wzmocniona i zmieniona konstrukcja, specjalne wyposażenie kosztuje!

    2. gregorx

      Większy płatowiec i znacznie mniejsza skala produkcji tego wariantu

  9. R

    LM glupi nie jest, co z tego, ze cena spada, jak koszty utrzymania pozostaja te same a an tym bedzie dobrze zarabial w przyszlosci.

    1. _______wydaje mi się że koszta nie są w F-35 i LM najważniejsze a swoje na serwisie dostaną________

  10. Marcin

    Na Polsce sobie odbiją, my przecież zapłacimy ponad 200 milionów za egzemplarz, a politycy odtrąbią że to sukces.

    1. rED

      Powinniśmy kupić SU-57 prawda? Bo nie ma nanaloga.

    2. orel

      a ty wiesz co by wchodziło w skład tych 200 milionów, zakładając że taka by była kwota, czy nie wiesz co by wchodziło w skład tych 200 milionów?

    3. Lord Godar

      Cena jednostkowa wraz z całym kramem , wyposażeniem i uzbrojeniem może wyjść i 150 , 200 i ponad 200 jeśli doliczyć nawet do tego niezbędną infrastrukturę , którą trzeba zbudować i wyposażyć . Wszystko zależy co i ile czego kupimy ...

  11. Davien

    Czyli jak widać F-35 ciagle tanieje i między bajki można włozyc rozpowszechniane tu poglądy o tym ze nikt go nie kupuje:)

    1. Marcin

      No akurat Turcja zrezygnowała z ponad setki, wybiorą sobie lepsze Suchoja. Niemcy z kolei uznali że Produkt Boeinga przewyższa F-35

    2. kuballo

      płatowiec + silnik to połowa kosztów, podstawowe uzbrojenie (pierwszy rzut) + cała logistyka,serwis to druga połowa 160*325,120 mld USD co daje 20 mld PLN, oczywiście zakładając że uzyskamy taką cenę. A zatem nie jest to mało ale porównywalnie z f-16 lub f-18. Problemem jest, będące poza świadomością użytkownika, przesyłanie danych z samolotu do USA, co może wskazywać iż istnieje możliwość "wyłączenie" samolotu z dyspozycji użytkownika.I to jest przyczyną awersji do zakupów u niektórych potencjalnych kupujących.

    3. Maciek

      Przy wszystkich wadach to jest jednak znakomity sprzęt, który obecnie nie ma sobie równych. To bardzo, bardzo boli ruskich. Stąd ich hejt i wciekłość za każdym razem, kiedy ukazują się informacje o f35.

Reklama