Reklama
  • Wiadomości

Czeski potentat inwestuje w bezzałogowce i silniki odrzutowe

Czechoslovak Group (CSG) rozpoczyna działalność na rynku bezzałogowych statków powietrznych. Spółka od wielu lat współpracuje z Siłami Zbrojnymi RP w różnych programach modernizacyjnych, dotyczących między innymi artylerii czy pojazdów.

AviaNera Technologies, podmiot zależny Czechoslovak Group, to nowy producent systemów bezzałogowych oraz ich podzespołów.
AviaNera Technologies, podmiot zależny Czechoslovak Group, to nowy producent systemów bezzałogowych oraz ich podzespołów.
Autor. Czechoslovak Group

Nowo powołana spółka AviaNera Technologies a.s. (AviaNera) będzie odpowiadać za rozwój i produkcję bezzałogowców oraz ich krytycznych komponentów, w tym jednostek napędowych różnych typów. Jak podkreśla Czechoslovak Group w komunikacie, działalność biznesowa w tym zakresie będzie miała wymiar globalny, co stwarza szerokie możliwości współpracy z zagranicznymi partnerami, w tym z polskimi przedsiębiorstwami oraz instytutami badawczo-rozwojowymi. Produkty spółki AviaNera będą mogły zostać włączone do oferty CSG skierowanej do Sił Zbrojnych RP.

Reklama

Decyzja o rozszerzeniu profilu działalności produkcyjnej i handlowej o segment bezzałogowych statków powietrznych jest adekwatną odpowiedzią na popyt rynkowy na produkty tej klasy. AviaNera będzie koncentrować się na rozwoju, produkcji oraz sprzedaży technologii bezzałogowych na całym świecie.

Naszym celem jest osiągnięcie wiodącej pozycji producenta w domenie wojskowych bezzałogowych statków powietrznych oraz zaawansowanych systemów uzbrojenia. W ciągu ostatnich kilku lat zbudowaliśmy silną pozycję na rynku amunicji. Teraz naszym celem jest osiągnięcie podobnego rezultatu w dziedzinie wysokotechnologicznych systemów obronnych.
Michal Strnad, właściciel i prezes Czechoslovak Group
Michal Strnad, prezes i właściciel Czechoslovak Group
Michal Strnad, prezes i właściciel Czechoslovak Group
Autor. Czechoslovak Group

CSG rozszerza ofertę dla Polski

Rozpoczęcie przez CSG działalności w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych przeznaczonych do celów wojskowych oznacza poszerzenie oferty grupy skierowanej także do Sił Zbrojnych RP. Jednocześnie stwarza to nowe możliwości współpracy technologicznej pomiędzy spółkami wchodzącymi w skład CSG a polskimi przedsiębiorstwami zbrojeniowymi i lotniczymi oraz instytucjami badawczo-rozwojowymi.

Jesteśmy zainteresowani nawiązaniem współpracy z polskimi przedsiębiorstwami działającymi w segmencie bezzałogowych statków powietrznych, aby wspólnie odpowiadać na potrzeby modernizacyjne Sił Zbrojnych RP. Wiemy, że polskie firmy mają wysokie kompetencje w tym obszarze i dysponują sprawdzonymi technologiami, które mogą spotkać się z zainteresowaniem na międzynarodowym rynku. Silna marka CSG i unikalne doświadczenie biznesowe grupy mogą przyczynić się do wzrostu polskiego sektora bezzałogowców, a także przełożyć się na szybkie dostawy systemów bezzałogowych do Wojska Polskiego.
Wojciech Grzonka, prezes zarządu Czechoslovak Group Polska
Reklama

W zakresie rozwoju biznesu na rynkach zagranicznych nowo utworzona spółka AviaNera będzie wspierana przez Excalibur International a.s. To przedsiębiorstwo, które w strukturze CSG jest wiodącym podmiotem handlowym, a jego celem jest wspieranie sprzedaży produktów CSG i firm partnerskich na międzynarodowym rynku uzbrojenia.

Dzięki ścisłej integracji działalności firmy Excalibur International ze spółką AviaNera doświadczony zespół projektowy i handlowy, który już dzisiaj zajmuje się sprzedażą technologii bezzałogowych i realizuje przedsięwzięcia o wartości setek milionów euro, będzie od samego początku wspierał rozwój CSG w tym segmencie. Nowością będzie to, że teraz będziemy mogli oferować klientom systemy bezzałogowe w całości rozwijane i produkowane przez nas.
Miloš Šivara, prezes Excalibur International
Wielozadaniowy pojazd opancerzony z napędem 6x6 Tadeas skonstruowany przez Tatra Defence Vehicle.
Wielozadaniowy pojazd opancerzony z napędem 6x6 Tadeas skonstruowany przez Tatra Defence Vehicle.
Autor. Tatra Defence Vehicle

Pavel Čechal na czele AviaNera

Nową spółką będzie zarządzał doświadczony menadżer Pavel Čechal, który do CSG przeszedł z pozycji dyrektora zarządzającego w PBS Group. Pod jego kierownictwem AviaNera skoncentruje się na szybkiej budowie zdolności w zakresie rozwoju i produkcji bezzałogowych statków powietrznych oraz ich kluczowych komponentów.

– Tak jak w przypadku innych dziedzin dążymy do maksymalnej integracji wertykalnej. Dzięki temu możemy dostarczać klientom produkty końcowe oraz kompletne systemy rozwijane i produkowane bezpośrednio przez nas. Wykorzystamy synergie z innymi firmami z grupy kapitałowej CSG, np. działającymi w segmencie amunicji oraz oprogramowania przeznaczonego do prowadzenia operacji bezzałogowych – wyjaśnia Čechal.

Zespół AviaNera obecnie prowadzi negocjacje dotyczące akwizycji kilku perspektywicznych europejskich przedsiębiorstw, a także buduje partnerstwa w Ukrainie, która stanowi centrum rozwoju technologicznego w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych o przeznaczeniu militarnym. Dla firmy najwyższy priorytet ma rozwój i produkcja jednostek napędowych do bezzałogowców: silników odrzutowych, turbowentylatorowych i turbowałowych.

Reklama

Nazwa firmy, AviaNera, symbolicznie nawiązuje do dziedzictwa lotniczego czeskiego ośrodka przemysłowego Letňany Avia i jednocześnie wyraża początek nowej epoki w domenie bezzałogowych statków powietrznych.

Zbliża się przełomowy okres dla lotnictwa. Praktycznie każde zadanie, które dzisiaj jest realizowane przy użyciu samolotu załogowego, będzie mogło być wykonane przez bezzałogowiec. Bariery ku temu mają charakter bardziej regulacyjny niż technologiczny.
Pavel Čechal, prezes AviaNera

Biorąc pod uwagę spodziewany dynamiczny wzrost rynku militarnych bezzałogowych statków powietrznych oraz rosnący popyt na wydajne, kompaktowe i efektywne systemy napędowe, segment ten reprezentuje wyjątkowy potencjał rynkowy.

O firmie CSG

Czechoslovak Group to holding technologiczny w sektorze lotniczo-obronnym z siedzibą w Pradze. Najważniejsze zakłady produkcyjne należące do CSG znajdują się w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Czechach, Słowacji, Serbii, Grecji oraz Indiach. Firma eksportuje swoje produkty na cały świat. CSG stale inwestuje w rozwój przedsiębiorstw grupy kapitałowej i rozszerza zakres prowadzonej działalności. Kluczowe podmioty należące do grupy to producent systemów lądowych Excalibur Army (Czechy), producent pojazdów ciężarowych Tatra Trucks (Czechy), producent amunicji MSM Group (Słowacja), producent amunicji małokalibrowej The Kinetic Group (Stany Zjednoczone) oraz specjalizująca się w technologiach radarowych spółka Eldis (Czechy).

Reklama

Grupa zatrudnia ponad 14 tys. osób pracujących w firmach zintegrowanych w strukturze CSG oraz spółkach stowarzyszonych. Przychody CSG w 2024 roku – z uwzględnieniem wyników The Kinetic Group za pełny rok obrotowy – wyniosły 5,2 mld euro, a przychody skonsolidowane osiągnęły poziom 4 mld euro.

CSG jest wieloletnim partnerem polskiego przemysłu zbrojeniowego w realizacji krytycznych programów dotyczących modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP. Za rozwój współpracy na rynku polskim odpowiada mająca biuro w Warszawie spółka Czechoslovak Group Polska, która została utworzona z końcem 2024 r. Dotychczasowa współpraca z polskimi firmami obejmuje m.in. transfer technologii, który umożliwił uruchomienie w zakładach należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) produkcji amunicji artyleryjskiej kal. 155 mm do armatohaubic samobieżnych Krab.

Pociski z rodziny MKM są produkowane w zakładach PGZ na licencji pochodzącej od podmiotów Grupy CSG.
Pociski z rodziny MKM są produkowane w zakładach PGZ na licencji pochodzącej od podmiotów Grupy CSG.
Autor. Czechoslovak Group / ZVS Holding

Innym przykładem współpracy z PGZ jest ustanowienie w Hucie Stalowa Wola S.A. produkcji taktycznych pojazdów wielozadaniowych 4x4 (w Polsce znanych pod nazwą Waran), które są dostarczane do Sił Zbrojnych RP w kilku różnych konfiguracjach.

Komunikat prasowy Czechoslovak Group a.s.

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama