Reklama

Czesi modernizują "woła transportowego" swojej armii

tatra, tatra 810 M, idet, brno
Zmodernizowana Tatra 810 M charakteryzuje się m.in. większą o ponad 500 kg ładownością.
Autor. Antoni Walkowski/Defence24.pl

Na odbywających się w czeskim Brnie targach IDET Tatra Trucks zaprezentowała m.in. zmodernizowaną wersję ciężarówki Tatra 810 M 6x6, będącą podstawowym środek transportu czeskiej armii w klasie samochodów wysokiej mobilności średniej ładowności.

Targi IDET (International Defence and Security Technologies) odbywają cyklicznie co dwa lata w Brnie i stanowią przede wszystkim miejsce prezentacji oferty czeskiego przemysłu, a także wyposażenia Sił Zbrojnych Czeskiej Republiki (Armáda České republiky). Nie mogło więc na tym wydarzeniu zabraknąć producenta podstawowych środków transportu czeskiej armii, czyli firmy Tatra Trucks a.s. Na stosiku producenta ciężarówek z Kopřivnic nie zabrakło również premier, a jedną z nich była zmodernizowana Tatra 810 M 6x6.

Reklama

Tatra z francuskimi genami

Tatra 810 to trzyosiowa wojskowa ciężarówka wysokiej mobilności średniej ładowności, która zastąpiła w czeskiej armii model Praga V3S, wprowadzony do wojska w latach 50. i wykorzystywany w dużej liczbie do 2008 roku. Pojazd jest przeznaczony głównie do transportu ludzi, materiałów oraz holowania przyczep zarówno po drogach, jak i w trudnych warunkach terenowych. Tatra 810 nie wykorzystuje klasycznych rozwiązań czeskiego producenta, jak chłodzony powietrzem silnik (stosowany również w modelu Praga V3S), niezależne zawieszenie kół, czy tzw. „królewskiej ramy” (King Frame) czyli centralnej ramy rurowej stanowiącej kręgosłup każdej „klasycznej” Tatry. Jej bazą jest typowa rama podłużnicowa, do której montowane są elementy układu napędowego, jezdnego itd.

Jeśli chodzi o mosty, to w modelu T 810 zastosowano sztywne, portalowe konstrukcje, przy czym przedni zawieszony jest na sprężynach śrubowych, a oba tylne na resorach piórowych. Stały napęd wszystkich kół realizowany jest za pośrednictwem przekładni rozdzielczo-redukcyjnej Steyr VG 750/270 wyposażonej w blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Także osie wyposażone są w blokady mechanizmów różnicowych. Pojazd wyposażony jest również w centralny układ pompowania kół, stąd standardowo nie był dostarczany z kołem zapasowym. W układzie hamulcowym zastosowano hamulce tarczowe z czterema niezależnymi obwodami. W układzie napędowym zastosowano rzędowy, 6-cylindrowy silnik Renault DXi7 240 spełniający normę Euro III o mocy 177 kW, który połączono z manualną skrzynią biegów ZF Ecolite 6s o sześciu przełożeniach do jazdy do przodu. Prędkość maksymalna pojazdu to 105 km/h (ograniczona elektronicznie), a jego zasięg przy zbiorniku paliwa o pojemności 320 l. wynosi 800 km.

tatra 810, t 810, czeska armia
Tatra 810 w barwach Armády ČR.
Autor. mo.gov.cz/cs.wiklipedia.org

Kolejnym francuskim elementem jest kabina zapożyczona z modelu Renault Midlum (stosowana także w ciężarówkach Volvo FL i DAF LF), która poddawana była modyfikacjom (m.in opancerzenie podłogi, montaż włazu na dachu z montażem dla karabinu maszynowego vz. 59) w firmie SVOS. Mieści ona 3 żołnierzy wraz z ich wyposażeniem indywidualnym i bronią ręczną. Na niektórych ciężarówkach montowana było dodatkowe, zewnętrzne opancerzenie kabiny wraz z pancernymi szybami. Wymiary Tatry 810 to odpowiednio: długość: 7490 mm, szerokość: 2550 mm, wysokość: 3320 mm, rozstaw osi: 3150 / 1200 mm. Dopuszczalna masa całkowita ciężarówki to 13000 kg, a jej ładowność wynosi 2850 - 5000 kg.

Samochód może pokonywać brody o głębokości do 1200 mm. W sumie armia Republiki Czeskiej kupiła 593 pojazdy Tatra 810 za około 2,7 miliarda koron wraz pakietem logistycznym i szkoleniami, które dostarczane były od 2008 roku. Czeskie ciężarówki w ilościach kilkuset sztuk trafiły także na wyposażenie Sił Zbrojnych Królestwa Arabii Saudyjskiej oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Z kolei cywilna wersja T 810-C została wprowadzona na rynek w 2010 roku. Co ciekawe w 2017 roku prototypowa Tatra 810 4×4 ustanowiła rekord świata, pokonując najwyższą sztuczną przeszkodę zwaną Brut Monster. Jest to jedna z najbardziej ekstremalnych sztucznych przeszkód tego typu. Tatra zdołała pokonać przeszkodę o wysokości 7,5 metra, której nachylenie wynosiło 146% czyli przekraczało 55°.

Reklama
Zmodernizowana Tatra 810 M to propozycja skierowana głównie do czeskiej armii, choć może też zainteresować innych klientów poszukujących ciężarówek wysokiej mobilności, średniej ładowności.
Zmodernizowana Tatra 810 M to propozycja skierowana głównie do czeskiej armii, choć może też zainteresować innych klientów poszukujących ciężarówek wysokiej mobilności, średniej ładowności.
Autor. Antoni Walkowski/Defence24.pl

Modernizacja T 810

Na trwających w dniach 28 - 30 maja zaprezentowana został wersja zmodernizowana modelu T810 - Tatra 810 M, w której zastosowano mocniejszy silnik Renault DTI 8 (Euro III) o mocy 206 kW (prędkość maksymalna wzrosła do 110 km/h). Wnętrze kabiny również zostało poprawione w celu zapewnienia większego komfortu i poprawy ergonomii dla trzyosobowej załogi. Wprowadzono również system filtorwentylacji, niezależne ogrzewanie oraz opancerzenie podłogi i silnika zapewniające ochronę przed eksplozjami min przeciwpiechotnych i ręcznych granatów. Z kolei właz dachowy przystosowany jest do montażu karabinu maszynowego FN Minimi Mk. 3 kal. 7, 62 mm. Zmieniono również część zewnętrzną - przednia maska jest teraz zgodna z designem modeli Force i Phoenix. Wzrosła także masa zmodernizowanej wersji, której DMC wynosi 14000 kg a ładowność zwiększona została o co najmniej 500 kg. Według producenta zaletą nowego modelu ma być także ponad 90% kompatybilność z oryginalną wersją T 810, co ułatwia obecnym użytkownikom serwisowanie, konserwację i aktualizację do ulepszonej wersji.

tatra 810 M, Idet, tatra, ciężarówka
Tatra 810 M prezentowana podczas targów IDET 2025 w Brnie.
Autor. Antoni Walkowski/Defence24.pl
Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. Był czas_3 dekady

    A widzieliście KALANa, ? Z sieci "spółka New Space Technologies s.r.o. z Uherského Hradišta zaprezentowała premierowo gąsienicową amfibię KALAN.. KALAN powstał z myślą o zastąpieniu rodziny przestarzałych pojazdów amfibijnych sowieckiej rodziny PTS, używanych nadal przez siły zbrojne i służby bezpieczeństwa oraz ochrony porządku publicznego wielu państw " Jest śliczny. Pora na opracowanie włsnych pojazdów tego typu. Jesteśmy w stanie to zrobić. Szczegóły i zdjęcie pojazdu w sieci.

Reklama