Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Części śmigłowców Airbusa powstaną na Węgrzech

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Airbus Helicopters oraz władze węgierskie zawarły protokół ustaleń, wyznaczający ramy współpracy przemysłowej obu stron przy wieloletnich przedsięwzięciach branży lotniczej. Na początkowym etapie ma ona skupiać się na produkcji precyzyjnych części mechanicznych do śmigłowców. Projekt ten stanowi część narodowego programu rozwoju węgierskich sił zbrojnych „Zrinyi 2026”, którego celem jest osiąganie celów zapewniających temu państwu niezależnych zdolności obronnych.

„Nasze partnerskie relacje z Węgrami wpisują się w realizowaną przez Airbus strategię współpracy europejskiej, a jednocześnie dowodzą naszego zaangażowania w relacje z tym krajem jako z jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek naszego kontynentu”, powiedział Bruno Even, prezes spółki Airbus Helicopters.

Umowa ma na celu budowę i uruchomienie zrównoważonego, zintegrowanego zakładu produkcyjnego spółki Airbus, wytwarzającego podzespoły mechaniczne, które następnie będą trafiać do dużego centrum montażowego, gdzie będą wykorzystywane w produkcji różnych typów śmigłowców tego producenta, znajdujących się obecnie w eksploatacji w ponad 150 krajach na całym świecie. Porozumienie zakłada też włączenie w procesy produkcyjne lokalnego łańcucha dostaw, posiadającego odpowiednie kwalifikacje do wykonywania określonych prac, np. obróbki powierzchniowej.

Węgry od dawna są znaczącym odbiorcą zarówno cywilnych, jak i wojskowych produktów spółki Airbus, z których kraj ten korzysta w szerokim zakresie w obu tych sektorach rynku: węgierskie Ministerstwo Obrony zakupiło niedawno 36 śmigłowców – 20 sztuk H145M i 16 sztuk H225M, użytkuje też dwa samoloty A319. Z kolei Wizz Air, jedna z największych linii pasażerskich w Europie to przewoźnik, którego flota w całości składa się z samolotów Airbus. W barwach Wizz Air lata ich już ponad 100, a ponad 260 kolejnych zostało zamówionych.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (9)

  1. Anty 50 C-cali przed 500+

    SOWA czy oferta..."Poland’s air force will equip its prospective 21 Airbus Helicopters H225M rotorcraft with Rafael Spike-ER missiles according to Israeli sources...jest DOBRA, realna??? ja NATO press material na jutubie (o Trident 2018) Do osłony desantu na line (z Cougara, liczę tak z 9-10 desantowców) dynda w powietrzu Tiger - napisem BIF-a nie taka dupa wołowa która celuje tym zasobnikiem z działkiem 20mm - obrotami cielska 11 -tonowgo. Ja jak i Węgrzy jestem Anty- decyzji jednej platformy do wszystkiego

  2. 145/135

    Chciałbym tu nieśmiało przypomnieć, że zakup 23 sztuk wypasionych śmigłowców H135 dla naszego Pogotowia Lotniczego, też pociągnął za sobą umieszczenie w Polsce "produkcji" jego podzespołu. Wykonywaliśmy kompozytowe osłony - prostokątne klapki formatu A4. Ale pewnie Węgrzy mocniej upili delegację Airbusa.

  3. SOWA

    Oferta Airbusa była dobra, pytanie na ile realna? Sprzedając samoloty CASA, Airbus obiecywał nam rozwój PZL Okęcie, promocję PZL-130 Orlik. Skończyło się na gadaniu, lutowaniu podzespołów. Orlik nie jest promowany nie ma go nawet w oficjalnej ofercie Airbusa. Całe szczęście, że chociaż centrum serwisowe CASY działa.

  4. Anty 50 C-cali przed 500+

    Marek 1 to znany analityk od np. kultowego tematu fregat z Norwegii. 2-3 za lat 5 czy jakoś tak? niech poinformuje o losach 40 % offset-u za Rosie, wydarte po zastraszeniu arbitrażem jak te pierwsze 60%?. BO NIE CHCIELI kupować tego od HSW min co POdpisali -Ci konrachenci z Unii

  5. Gg

    Już to widzę, naiwniacy

  6. Łukasz

    @Marek1 nie przesadzał bym z tym offsetem i technologiami. Natomiast co do samej fabryki i współpracy przemysłowej to widać, że propozycje Airbusa dotyczące Łodzi i WZL były poważne. Kolejna szansa zmarnowana i to przez głupie rozgrywki polityczne.

  7. Marek1

    Mogłoby to wszystko być w Polsce, ale niejaki Berczyński na polecenie AM i za kasę z USA uwalił kontrakt na H225M z offsetem w wys. 70% wart. kontraktu + technologia prod. prochów wielobazowych, dostęp do techn. rakietowych(paliwa/naprowadzanie), ppk MMP, itp. "drobiazgi". "DOBRA" zmiana ...

  8. woj z cebrem

    Moro@ Właśnie że jest tak jak kce Airbus: "latajoł"

  9. Moro

    No to czekamy na cyberwojowników Macierewicza i ich fantastyczne-naukowe teorie jak to "Karaczany nie latajo".

Reklama