- Wiadomości
Czechy: L-39NG po pierwszym locie [WIDEO]
W Czechach oblatano pierwszy egzemplarz przedseryjny nowego samolotu szkolno-treningowego L-39NG.

Pierwszy lot fabrycznie nowego L-39NG odbył się 21 grudnia br. z zakładowego lotniska Aero Vodochody pod Pragą. Samolot o numerze seryjnym 16-7001 pilotowany przez pilotów-oblatywaczy czeskich zakładów Davida Jahodę i Vladimíra Továrka spędził w powietrzu 26 minut podczas, których osiągnął pułap 1500 metrów. Cały lot odbył się z otwartym podwoziem.
Spółka Aero Vodochody informuje, że pierwsze L-39NG mają trafić do klientów w pierwszym kwartale 2020 roku. Certyfikat typu maszyna ma natomiast otrzymać już w przyszłym roku po serii prób w locie i naziemnych z udziałem czterech samolotów.
L-39NG to unowocześniona wersja sprawdzonego i popularnego modelu L-39, który przeszedł technologiczną modernizację. Wersja New Generation (NG) wyposażona jest w silnik Williams International FJ44-4M, który zastąpił radziecką jednostkę napędową AI-25TL. Maszyna otrzymała również awionikę Genesys Aerosystems oraz wyświetlacze wielofunkcyjne i nahełmowe produkowane przez firmę Speel Praha.
Widoczną zmianą kształtu L-39NG w stosunku do L-39 jest zastąpienie przez kompozytowe końcówki skrzydeł zbiorników paliwa. Fabrycznie nowa maszyna ma charakteryzować się przeprojektowanym kadłubem, który będzie lżejszy, trwalszy i lepszy aerodynamicznie od tego stosowanego w L-39. Skrzydła nowego samolotu wykonane są częściowo z kompozytów. Samolot ma otrzymać pięć pylonów na uzbrojenie. Docelowo ma służyć do szkolenia pilotów maszyn myśliwskich 4. i 5. generacji. Co należy podkreślić Czesi oferują także przebudowę do standardu L-39NG także starszych wersji Albatrosa.
Aero Vodochody planuje sprzedać w ciągu 10 lat, co najmniej 150 nowych maszyn lub konwersji ze starszych L-39. Choć certyfikacja L-39NG nie została jeszcze zakończona (planowana jest na 2019 r.) to jednak maszyna ma za sobą już pierwsze sukcesy eksportowe. Cztery samoloty kupiło lotnictwo Senegalu, kolejne - prywatne firmy szkoleniowe: RSW Aviation i SkyTech. Pierwsze dostawy mają mieć miejsce w 2020 roku. Zainteresowanie maszyną wyrażają też Czeskie Siły Powietrzne.
Czytaj też: L-39NG trafią do Czeskich Sił Powietrznych?
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu