Reklama
  • Wiadomości

Co z Korei Południowej do Gdyni przywiózł statek BBC Pearl ?

Od pewnego czasu Defence24.pl w otwartych źródłach śledzi trasę statku BBC Pearl płynącego z Korei Południowej. Jednak ze względu na bezpieczeństwo ładunku informujemy o nim dopiero po rzuceniu kotwicy na redzie portu Gdynia, w niedzielę we wczesnych godzinach porannych. Prawdopodobnie są na nim kupione przez Polskę czołgi K2 i haubice samobieżna K9A1.

Autor. www.vesselfinder.com
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Statek ten przeznaczony jest do transportu ładunków wielkogabarytowych zarówno w ładowniach, jak i na pokrywach ładowni. Jego operatorem jest BBC Chartering GmbH & Co KG z siedzibą w miejscowości Leer w Niemczech. Sam statek pływa pod banderą Antigua i Barbuda. Oznaczony jest numerem IMO 9504786. Został przekazany do eksploatacji w 2012 roku. Ma 153,44 m długości całkowitej i 23,2 m szerokości. Rozwija prędkość maksymalną 17 węzłów, a marszową 15,5 węzła. Na lewej burcie wyposażony jest w dwa wielkie żurawie ładunkowe o nośności 400 t każdy, a na prawej burcie jeden mniejszy o nośności 80 ton.

Autor. BBC Chartering GmbH & Co KG

BBC Pearl opuścił kotwicowisko przy porcie Okpo w Korei Południowej 17 października 2022 roku. Następnie wszedł trzy razy do koreańskich portów, w których prawdopodobnie przyjął na swój pokład ładunek w celu przewiezienia go do Gdyni. W porcie Masan w Korei był w dniach 17-20 października, w Pyeongtaek w dniach 22-25 października i ponownie w Masan w dniach 26-30 października. Następnie obrał kurs do Europy i na kotwicowisku w Suezie zameldował się 19 listopada 2022 roku. Po kilkunastu godzinach rozpoczął przejście Kanałem Sueskim. Następnie przez Cieśninę Gibraltarską i Cieśniny Duńskie dotarł na Bałtyk. Na kotwicowisko portu w Gdyni wszedł jeszcze przed wschodem słońca 4 grudnia.

Reklama

Łącznie podróż od ostatniego koreańskiego portu do Gdyni zajęła BBC Pearl dokładnie pięć tygodni czyli 35 dni.

Trasa statku od Kanału La Manche do Skagen w Cieśninach Duńskich.
Trasa statku od Kanału La Manche do Skagen w Cieśninach Duńskich.
Autor. www.vesselfinder.com
Trasa statku od Cieśnin Duńskich do Gdyni.
Trasa statku od Cieśnin Duńskich do Gdyni.
Autor. www.vesselfinder.com

Agencja Uzbrojenia MON w dniu 27 lipca 2022 roku w Warszawie podpisała umowy ramowe z koreańskim Hyundai Rotem na zakup 1000 czołgów K2/K2PL i z koreańskim Hanwha Defense na zakup 672 haubic samobieżnych K9A1/K9PL. Niecały miesiąc później 26 sierpnia w Morągu uroczyście zostały podpisane pierwsze umowy wykonawcze. Obejmują one zakup 180 czołgów K2 z dostawą w latach 2022-2025 oraz 212 samobieżnych haubic K9A1 z dostawą w latach 2022-2026.

Reklama

Z powyższych kontraktów jeszcze na 2022 rok zapowiedziano dostawę do Polski 10 czołgów K2 i 24 haubic K9A1. Według wstępnych zapowiedzi MON czołgi te mają trafić do Batalionu Czołgów w Morągu wchodzącego w skład 20.Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej im. Hetmana Polnego Litewskiego Wincentego Gosiewskiego w Bartoszycach, a haubice do 11.Mazurskiego Pułku Artylerii im. gen. Józefa Bema w Węgorzewie.

Z różnych względów armatorzy i operatorzy czarterujący statki zbytnio nie chwalą się przewozem ładunków specjalnych. Dlatego nie wiadomo co do Gdyni przywiózł statek BBC Pearl. Możliwe, iż więcej będzie wiadomo w najbliższy wtorek, na który wstępnie zaplanowano publiczną prezentację ładunku.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama