Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Co z Korei Południowej do Gdyni przywiózł statek BBC Pearl ?

Autor. www.vesselfinder.com

Od pewnego czasu Defence24.pl w otwartych źródłach śledzi trasę statku BBC Pearl płynącego z Korei Południowej. Jednak ze względu na bezpieczeństwo ładunku informujemy o nim dopiero po rzuceniu kotwicy na redzie portu Gdynia, w niedzielę we wczesnych godzinach porannych. Prawdopodobnie są na nim kupione przez Polskę czołgi K2 i haubice samobieżna K9A1.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Statek ten przeznaczony jest do transportu ładunków wielkogabarytowych zarówno w ładowniach, jak i na pokrywach ładowni. Jego operatorem jest BBC Chartering GmbH & Co KG z siedzibą w miejscowości Leer w Niemczech. Sam statek pływa pod banderą Antigua i Barbuda. Oznaczony jest numerem IMO 9504786. Został przekazany do eksploatacji w 2012 roku. Ma 153,44 m długości całkowitej i 23,2 m szerokości. Rozwija prędkość maksymalną 17 węzłów, a marszową 15,5 węzła. Na lewej burcie wyposażony jest w dwa wielkie żurawie ładunkowe o nośności 400 t każdy, a na prawej burcie jeden mniejszy o nośności 80 ton.

Autor. BBC Chartering GmbH & Co KG

BBC Pearl opuścił kotwicowisko przy porcie Okpo w Korei Południowej 17 października 2022 roku. Następnie wszedł trzy razy do koreańskich portów, w których prawdopodobnie przyjął na swój pokład ładunek w celu przewiezienia go do Gdyni. W porcie Masan w Korei był w dniach 17-20 października, w Pyeongtaek w dniach 22-25 października i ponownie w Masan w dniach 26-30 października. Następnie obrał kurs do Europy i na kotwicowisku w Suezie zameldował się 19 listopada 2022 roku. Po kilkunastu godzinach rozpoczął przejście Kanałem Sueskim. Następnie przez Cieśninę Gibraltarską i Cieśniny Duńskie dotarł na Bałtyk. Na kotwicowisko portu w Gdyni wszedł jeszcze przed wschodem słońca 4 grudnia.

Reklama

Łącznie podróż od ostatniego koreańskiego portu do Gdyni zajęła BBC Pearl dokładnie pięć tygodni czyli 35 dni.

Trasa statku od Kanału La Manche do Skagen w Cieśninach Duńskich.
Trasa statku od Kanału La Manche do Skagen w Cieśninach Duńskich.
Autor. www.vesselfinder.com
Trasa statku od Cieśnin Duńskich do Gdyni.
Trasa statku od Cieśnin Duńskich do Gdyni.
Autor. www.vesselfinder.com

Agencja Uzbrojenia MON w dniu 27 lipca 2022 roku w Warszawie podpisała umowy ramowe z koreańskim Hyundai Rotem na zakup 1000 czołgów K2/K2PL i z koreańskim Hanwha Defense na zakup 672 haubic samobieżnych K9A1/K9PL. Niecały miesiąc później 26 sierpnia w Morągu uroczyście zostały podpisane pierwsze umowy wykonawcze. Obejmują one zakup 180 czołgów K2 z dostawą w latach 2022-2025 oraz 212 samobieżnych haubic K9A1 z dostawą w latach 2022-2026.

Z powyższych kontraktów jeszcze na 2022 rok zapowiedziano dostawę do Polski 10 czołgów K2 i 24 haubic K9A1. Według wstępnych zapowiedzi MON czołgi te mają trafić do Batalionu Czołgów w Morągu wchodzącego w skład 20.Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej im. Hetmana Polnego Litewskiego Wincentego Gosiewskiego w Bartoszycach, a haubice do 11.Mazurskiego Pułku Artylerii im. gen. Józefa Bema w Węgorzewie.

Z różnych względów armatorzy i operatorzy czarterujący statki zbytnio nie chwalą się przewozem ładunków specjalnych. Dlatego nie wiadomo co do Gdyni przywiózł statek BBC Pearl. Możliwe, iż więcej będzie wiadomo w najbliższy wtorek, na który wstępnie zaplanowano publiczną prezentację ładunku.

Reklama
Reklama

Komentarze (17)

  1. boomer

    Jeżeli kierujecie się bezpieczeństwem ładunku, powinniście przetrzymać zdobyte informacje przynajmniej do czasu wypakowania sprzętu na nabrzeże. Kotwicowisko nie jest miejscem docelowym rejsu, nie jest też w stu procentach bezpieczne. Najlepiej by było zaczekać, aż sprzęt zostanie zostanie wywieziony przez wojsko do im znanego miejsca.

    1. AndK

      W razie wojny wystarczy że jakiś statek "przypadkiem " wbije się w brzeg kanału sueskiego to będzie jeszcze dłużej.

    2. Stealthy

      @AndK No i co z tego? Wtedy rosyjskie statki z zaopatrzeniem z Chin i Korei Polnocnej bedą plywac naokoło Przylądka Dobrej Nadziei. Tak samo zresztą jak i polskie.

    3. AndK

      Nie koniecznie. Rosjanie usilnie pracują nad trasą północną a i kolej transsyberyjska nadal funkcjonuje

  2. Gringo2022

    Najbardziej mnie bawią wpisy typu ,,niszczenie polskiego przemysłu",,nasze produkować", Co chcecie produkować,nic nie mamy,podmalowany ruski historyczny złom i haubicę składak z całego świata bo nie ma u nas technologii.Trzeba to wszystko kupić. Zabory i 2 wojna nic was nie nauczyły?nima piniędzy? Jak nie masz pieniędzy na swoją armię to będziesz płacił więcej na cudzą.

    1. Box123

      I dlatego nie można równolegle do produkcji k2 rozwijać właściwego K2PL i za 10 lat mieć może najlepszy czołg na świecie? Rezygnacja z tego projektu gdy koreanczycy chcą go realizować to albo zwykle ograniczenie Błaszczaka albo dywersja, a jeśli Błaszczak nie umie ogarnąć nawet tak prostej sprawy to należy go wreszcie odwołać i wstawić tam kogoś kto potrafi coś zrobić

    2. kapusta

      @Gringo - no i po co te kłamstwa? Jak nie ma u nas technologii, skoro cały program AHS Krab to udany proces transferu technologii do naszego przemysłu! A ten "podmalowany ruski historyczny złom" to pewnie BWP Borsuk? I nie o to chodzi, że "nima piniędzy" tylko o to, że zamiast samolotów bojowych, kupujemy szkolne bez możliwości zwalczania celów powietrznych! Że kupujemy haubice gorsze i droższe niż te które produkuje HSW oraz czołgi, które nawet wg ich producenta nie spełniają wymogów naszego potencjalnego teatru działań zbrojnych. Miliardy zamiast na niezbędny sprzęt idą na sprzęt służący niemal wyłącznie propagandzie, a partyjni klakierzy bezmyślnie powtarzają bzdury o zaborach i tym podobne zabobony

  3. AndK

    To teraz czekamy aż trafią w ręce żołnierzy. Ciekawe jakie kwiatki jeszcze wypłyną o tym sprzęcie. oby AS21 nie był wierzchołkiem góry lodowej

  4. Edmund

    Niepotrzebnie martwicie sie o logistykę. W naszym dziale zatrudniony jest P. Józek. Kupi się mu bilet do Korei, P. Józek w walizkę części serwisowe zapakuje i przywiezie - nie ma problemu. Niech ma chłopina trochę przyjemności w życiu i zobaczy odległy kraj. ///// To jest ten sam poziom, co poziom niektórych komentarzy dot. ,,problemów z logistyką i niszczeniem przemysłu". Eurofighter - produkcja po kawałku w kilku krajach UE. Produkcja F-35 najważniejszych części w 50 krajach na różnych kontynentach. Tworzony nowy samolot następnej generacji - współpraca UK, Indie, Japonia. Sklepik Biedronki 2 osoby do obsługi wszystkiego, kilka tysięcy różnych produktów, w tym wiele szybko psujących się, których stan trzeba aktualizować, rozliczać i zamawiać codziennie. A ktoś słyszał o komputerowych, wojskowych programach diagnostycznych i logistycznych - łączących się z chmurą? O uzbrojeniu które samo raportuje stan i usterki? O kupionych pakietach logistycznych i serwisowych?

  5. Szwejk85/87

    W dobie rozpoznania satelitarnego, ukrywanie takiego wydarzenia jest bez sensu. Za tydzień te czołgi w pełnej krasie będą hulać po poligonie widoczne ze wszystkich stron.

    1. kowalsky

      Jeżeli członek tego rządu korzysta z prywatnej poczty w korespondencji z premierem bo "obawia się" podsłuchu" linii rządowych ze strony państwowych służb, a jego prywatna skrzynka jest bez trudu hakowana przez obcy wywiad to każda tajemnica wojskowa w tym państwie jest "bez sensu". A wyraźne wskazywanie dostawcy sprzęt uważam za narażanie Bogu ducha winnej załogi statku za lekkomyślność. Nie takie zbrodnie na cywilach uchodzą pewnym państwom "na sucho".

  6. rwd

    Czyli na razie wszystko idzie zgodnie z planem oby tak dalej.

  7. Fox

    I w ten sposób PiS niszczy polski przemysł i paraliżuje armię. Zamiast kupić Kraby w tej ilości i kasa zostałaby w Polsce wolą wydać ją u Koreańczyka. Zamiast budować czołg we współpracy z chociażby Koreą to wolą kupić gotowy. I znowu zero dla polskiego przemysłu. Dodatkowo paraliżują armię od nadmiaru typu sprzętu. Czołgów będziemy mieli 4 rodzaje! Radzieckie, niemieckie, amerykańskie i koreańskie. Zapewnienie logistyki i to sprawnej będzie bardzo trudne jeżeli nie niemożliwe. W państwach od nas zamożniejszych spotyka się czasami 2 rodzaje czołgów.. 4 nigdy że względu na koszty. Ale PiS nie myśli o tym. To nie oni będą płacić na utrzymanie tylko Polacy.. Czas w końcu zatrzymać te zakupy które czynione są bez pomysłu i wydawać kasę mądrzej.

    1. Edmund

      Tutaj na defence24.pl nikt sie nie nabierze na te wypociny trollowe. Najbardziej kuriozalne to: ,,paraliżuje armię od nadmiaru sprzętu" :))))))).

    2. Prezes Polski

      Masz sporo racji co do pogrzebania szans polskiego przemysłu, ale o logistykę to się nie martw. Popatrz sobie ile typów czołgów potrafiły wykorzystywać różne armie Zachodu. Izrael swego czasu miał nie tylko na stanie, ale w jednostkach chyba z 7, w tym ruskie, francuskie, amerykańskie, amerykańskie przerobione no i własne. Kilka kalibrów, masa różnych układów napędowych, brak dostępu do oryginalnych instrukcji napraw i części zamiennych, odmienne systemy miernicze. Jakoś dali radę.

    3. Dudley

      Edmund, może dobór słów niezbyt szczęśliwy, ale sens przekazu jest jasny, i całkowicie sensowny. Nie ma nic wspólnego z trollowaniem. Jedynym trollem to chyba jesteś ty, skoro popierasz drenowanie kieszeni Polaków, niszczenie naszego przemysłu oraz sabotowanie rodzimych rozwiązań, nad którymi mamy 100% kontrolę. Tak zachowuje się wróg.

  8. Starszy Pan 2

    Wyobraźmy sobie jak trzeba będzie w trybie pilnym sprowadzić części zamienne lub eksploatacyjne do naszego sprzętu...przyjdzie zaopatrzenie jak burza

    1. Edmund

      @Starszy Panie 2 jak widzę kontynuuje pan narzekanie ... Jest kupiony pakiet logistyczny z bogatą ilością części zamiennych i to nie nasz problem. W tym celu Koreańczycy już ustanowili swoja obecność / spółkę w Polsce w celu bezproblemowej obsługi serwisowej. Starszy Panie, całe życie narzekania, od rana do wieczora.

    2. rukma.vimana

      35 dni - bardzo szybko! Znacznie szybciej niż z sąsiednich Niemiec, które od lat torpedują modernizację Leopardów. Koreańczycy to znacznie pewniejszy partner od Niemców. Ale spokojnie jak tylko opcja niemiecka wygra najbliższe wybory, to wrócimy w niemiecką orbitę wpływów. Nie będziesz musiał płakać.

    3. Dudley

      Materiałów eksploatacyjnych to się nie sprowadza z Korei, a jeśli już to nie w trybie alarmowym. Zapotrzebowanie na części zamienne podlegające zużyciu eksploatacyjnemu można przewidzieć na miesiące przed wymianą By uniezależnić się od perturbacji z dostawą, buduje się magazyny na miejscu. No i istnieje też transport lotniczy. To nie jest problem logistyczny, tylko ekonomiczny. Choć przy poziomie intelektualnym naszych władz, może też stanowić i taki problem. 😕

  9. patriota39

    Długo płynąć będzie ten sprzęt i uzbrojenie z Korei Płd. 5-6 tygodni. Trochę ta jawność informacji mnie przeraża. Tych transportów będzie kilka, jeśli liczyć części i podzespoły może kilkanaście. Teren w porcie powinen być sprawdzony i zabezpieczony. Podobnie reda i tor wodny. Na ostatnim odcinku eskorta chociażby ,,Kapra,, z MOSG. Jesteśmy blisko strefy działań wojennych. Gdzie SKW, ŻW. Tymczasem będzie widowisko.

  10. kowalsky

    Parafrazując tytuł jednego filmu - "O jedną wiadomość za dużo".

    1. Bunio

      Jak autor artykułu wspomniał, że D24 obserwuje od dłuższego czasu w otwartych źródłach. Myślisz, że rosja jest aż tak zacofana i nie ma Internetu?

    2. Marcyk

      Dokładnie ! Zbędna paplanina.

    3. Hardy

      W obecnej sytuacji chyba nie jest to "wiadomość o jedną za dużo". To jak z w czasach PRL z tabliczkami na płotach koszar wojskowych "Zakaz fotografowania". A i tak w pobliżu każdy z cywilów wiedział, jaka jest tam jednostka.. Nie bądźmy naiwni - służby rosyjskie o tym transporcie wiedziały., nie dało się ukryć. To nie przewóz sprzętu samolotem. Oczywiście - nie mówimy przeciez o sprawach poufnych czy tajnych, gdyż mówimy o transporcie uzbrojenia, o którym jawnie powiadomiono już wcześniej.

  11. Seyq

    Już wiadomo https://www.gov.pl/web/obrona-narodowa/odbior-koreanskiego-sprzetu-dla-wojska-polskiego

  12. Szwejk85/87

    Nareszcie dowiemy się co kupiliśmy, czy jest polska łączność, topaz itp. Wszyscy znani blogerzy zapewne już stoją na nabrzeżu, żeby jako pierwsi obadać co przypłynęło😂🤣

    1. KrzysiekS

      Szwejk85/87 Na to to mogę ci już odpowiedzieć Nie ma polskiej łączności ani Topaza. Z wypowiedzi MON wynika że łączność i BMS są kompatybilne czyli nie krajowe ale zgodne z NATO.

    2. TenBlady

      Panie Areczku łączność i topaza to możecie sobie wsadzić do rozklekotanych Leopardów dla zarządu jest pakiet Koreański.

    3. zibikiler

      Topaza i łączność to dopiero tutaj zainstalują

  13. Patryk.

    Trochę to przypomina wiadomości z czasów PRLu o transporcie cytrusów z Kuby, na Boże Narodzenie. 'Statek już wypłynął, już jest na morzu, już za chwilę będzie i na nasze stoły trafią mandarynki, cytryny, pomarańcze. Tak dba dobra władza o obywateli'. Ale przypomina tylko trochę.

    1. Thorgal

      Kiedy Korea Północna z Chinami wywierają naciski na Koreę Południową takie wiadomości mogą zaszkodzić ale jak widać dziennikarzy mało to obchodzi.

  14. szczebelek

    Podawać łączny czas podróży i trasę... Wiem, że dużo osób jeśli chce to sprawdzi takie rzeczy, ale po co wspominać o tym? Eksperci z tego portalu lubią pouczać innych, ale sami teraz pokazujecie, że gonicie za sensacją.

  15. Flaczki

    Prezenty na swieta przyplynely

  16. Facetoface

    Może źle odbieram nic nie poradzę, niektóre informacje chyba pomagają GRU?

    1. Greg_822

      Myślę, że GRU raczej jest w stanie skorzystać z tego samego źródła co Defence24, i wyciągnąć te same wnioski. Takie informacje mogą raczej pomóc wszelkiej maści piratom, których na tej trasie akurat nie brakuje.

    2. Ydhflx

      Wszystko to publicznie dostępne, wystarczy otworzyć stronkę z śledzeniem statków (bo wszystkie duże mają transpondery) i każdy może sobie popatrzeć. GRU na pewno też to robi; zresztą to nic nie zmienia, bo za chwilę MON to pewnie ogłosi.

  17. Don_Pedro

    Oficjalnie będą to maszyny rolnicze. W przypadku drobniejszego sprzętu - meble gięte i instrumenty muzyczne. Zawsze tak to było opisywane. Nie rozumiem wzmożenia Sz. P. redaktorów