Przemysł Zbrojeniowy
Caracal będzie montowany w Polsce?
W Łodzi doszło do podpisania umowy pomiędzy Eurocopterem, produkującą silniki firmą Turbomeca i Wojskowymi Zakładami lotniczymi Numer 1 w sprawie stworzenia w Polsce dwóch pełnych linii montażowych wytwarzających śmigłowce EC725 Caracal i wykorzystywane w nich silniki Makila 2. Wszystko to powstanie, jeżeli Polska… wybierze Caracala w przetargu na 70 śmigłowców.
Zdaniem przedstawicieli Eurocoptera podpisane porozumienie jest dowodem na długofalowe plany korporacji względem polskiego rynku. W nowych liniach montażowych nie powstałyby zapewne wszystkie niezbędne Polsce maszyny (na pewno nie te które zostaną dostarczone jako pierwsze), jednak zapewnią niezbędne zaplecze dla tych maszyn, nie wspominając o miejscach pracy i skoku technologicznym, jaki dokonałby się w zajmujących się w tej chwili remontami postsowieckich śmigłowców WZL-1.
Więcej: Kolejny etap strategicznego przetargu na dostawę 70 śmigłowców dla Wojska Polskiego
The EC725 Caracal jest wielozadaniowym śmigłowcem plasującym się w klasie maszyn 11-tonowych. To maszyna sprawdzona w Afganistanie i działająca obecnie na terenie Mali, zdolna do wypełniania zadań ewakuacji medycznej, transportowych i logistycznych. Jest w stanie przewozić do 29 pasażerów nie licząc załogi. Obecnie użytkują go siły zbrojne Francji, Brazylii, Meksyku, Malezji, Indonezji i Tajlandii
Maciej Szopa