Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Brazylia zaczyna produkować Gripeny

Fot. Saab
Fot. Saab

Pierwsza fabryka Saaba produkująca części dla nowego myśliwca Gripen E/F poza Szwecją, znajdująca się w São Bernardo do Campo w Brazylii, rozpoczęła swoją działalność. To kolejny ważny kamień milowy programu – informuje Saab.

Zakład będzie produkował elementy konstrukcyjne dla myśliwców Gripen, które następnie zostaną dostarczone do zakładów montażu końcowego w fabrykach Embraer w Gavião Peixoto (Brazylia) i Saab w Linköping (Szwecja).

W 2014 r. Saab podpisał z rządem Brazylii umowę, która zakłada opracowanie oraz produkcję 36 myśliwców Gripen E/F. We wrześniu ubiegłego roku dostarczono pierwszy brazylijski egzemplarz Gripen E, w celu przeprowadzenia prób lotniczych. Kolejny ważny etap tej współpracy został osiągnięty wraz z rozpoczęciem produkcji elementów konstrukcyjnych Gripenów w fabryce w Sao Bernardo do Campo, w aglomeracji Sao Paulo w Brazylii.

image
Fot. Saab

Pierwszymi podzespołami produkowanymi w fabryce będą przednia część kadłuba oraz ogon przeznaczone do jednomiejscowej wersji myśliwca. Następnie zakład rozpocznie prace przy produkcji hamulców aerodynamicznych, tylnej części kadłuba, skrzydeł oraz przedniej części kadłuba dla wersji dwumiejscowej.

Rozpoczęcie produkcji w fabryce w Brazylii to kolejny przykład Transferu Technologii (ToT) w ramach realizacji programu Gripen. Dzięki przeprowadzonym szkoleniom teoretycznym oraz praktycznym w placówce Saab w Linköping dla brazylijskich inżynierów i monterów udało nam się stworzyć niezwykle wykwalifikowaną załogę do obsługi linii produkcyjnej w fabryce w São Bernardo do Campo. Zarówno załoga, jak i sama fabryka, będą działały zgodnie z tymi samymi wysokimi standardami, które obowiązują w fabryce w Szwecji

Jonas Hjelm, szef działu Saab Aeronautics

Obecnie, fabryka w São Bernardo do Campo zatrudnia ponad 70 wykwalifikowanych pracowników, z których połowa uczestniczy lub już uczestniczyła w programie Transferu Technologii w Szwecji. Część z nich ukończyła już szkolenie i rozpoczęła pracę przy produkcji elementów konstrukcyjnych w Brazylii.

Reklama
Reklama

Komentarze (11)

  1. Ech

    Ponoc nam propnowali linie produkcyjna z 50% polonizacji samolotu (gdybysmy kupili) Ja wlasnie bym byl za taka opcja. Samolot moze troszke gorszy niz F16, ale by dzialal dla naszego przemyslu. No ale wiadomo ze my sludzy wielkego brata

  2. wiarus

    Kibicowałem zakupom skrzydeł w SAAB dla naszego lotnictwa i po prostu ścina mnie zazdrość. Nadal uważam, że była to dla nas najlepsza opcja. No cóż, nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem, zapewne Szwedzi woleli inwestować w fabrykę która była dalej od europejskiego rynku.

  3. Niuniu

    Produkować? Raczej co najwyżej składać. Jak ja w domu sklejam model Gripena to znaczy, że go produkuję?

  4. Marcin

    Tylko 36 samolotów a jaki offset i udział w produkcji a są takie kraje gdzie a to 48 a to 32 kupują za gotówkę i offsetu nawet nie spodziewają się otrzymac . A potem na forach piszą że krajowy przemysł obronny to tylko makiety na targi kieleckie produkuje. Pomijam że Gripen E to znacznie lepszy samolot od F-16 i na pewno nie ustępuje F-35 .

    1. Dudley

      Nie że bym był zwolennikiem zakupu F35, ale mógłbyś tak skonkretyzować swoją myśl? Dlaczego nie ustępuję F35? Choć jestem zwolennikiem zakupu większej ilości Gripenów i uruchomienia ich montażu i możliwości modyfikacji w PL, to przyznaje że pod względem technologicznym ten samolot ustępuje F35. Ale szwedzkie rozwiązanie posiada inne zalety, moim zdaniem ważniejsze dla naszej suwerenności.

    2. 123

      Nie jest lepszy od F16.

    3. Marcin

      Gripen E / F to ukoronowanie linii myśliwców produkowanych od lat. Ma świetny radar i elektronikę. Wersja F daje świetną opcję do misji uderzeniowych oraz zaawansowanego szkolenia u nabywcy, czego brak w F-35 gdzie szkolenie w USA kosztuje majątek. O wiele lepsze właściwości lotne i zdolności do manewrowej walki powietrznej. Nie ma komór na uzbrojenie w kadłubie ale one radykalnie zmniejszają zapas paliwa. Do tego zdolnośc do działania z DOL i lotnisk bez infrastruktury. Gripen moze przenosic aż 4 poc RBS-15 Mk 4 wejdą za parę lat, czyli eskadra to aż 64 pociski zdolne do ataku z dużej odległości w praktyce na całym Bałtyku. Na dziś nie mamy wcale takiego uzbrojenia, z resztą kiedyś też nie mieliśmy, pomimo że ówcześni notable zachwycali się Exocetami na Falklandach. Gripeny C/D można by też używac pomostowo, Zamiast tracic pieniądze na eksploatację MiGów . w czym ustępuje F-35? o moze ta mityczna zdolnośc stealth ale przecież jak czytam i tak wszyscy je widzą na radarach. Wrak japońskiego znaleziono po analizie danych z koreańskich radarów, teraz wiadomo że bez problemów wykryły je radary tureckich S-400. to po co się łudzic że są trudnowykrywalne? O udziale w produkcji i serwisowaniu nawet nie wspomnę.

  5. Fan

    A to My mogliśmy mieć taką produkcję już dawno.

  6. Fan

    A to My mogliśmy mieć taką produkcję już dawno.

  7. Sternik

    Też mi coś. My za to mamy unikalną technologię mycia i malowania płatowca F-16 :-))

  8. thrth

    ci goście nienawidza modelarzy.... jak cos takiego zrobic na skrzydłach?

  9. BUBA

    Fajnie by było gdyby Brazylia jednak zdecydowała się na zbudowanie z Saabem wersji Gripena na lotniskowiec....................................................................................................................................................

  10. Szlafmyca

    Na razie jak Świdnik I nikt nie narzeka

    1. Dudley

      No niezupełnie, bo montażem Gripenów nie będzie zajmowała się fabryka SAABa w São Bernardo do Campo, a fabryka Embraera w Gavião Peixoto. A to jest spora różnica. To tak jak by Świdnik zbudował kadłuby AW101, a w WZL1 nastąpił proces montażu i integracji wyposażenia. Widzisz różnice?

  11. werte

    Co do wysokich standardów produktów brazylijskich to mam kiepskie doświadczenia z Taurusami. A Gripen wydaje się nieco bardziej zaawansowany.