Przemysł Zbrojeniowy
Boeing i Sikorsky proponuje nowy śmigłowiec
Koncerny lotnicze Sikorsky i Boeing planują wspólnie przedstawić amerykańskiej armii propozycję opracowania i budowy prototypu nowego śmigłowca bazującego na projekcie szybkiego wiropłata Sikorsky X-2 (w ramach programu JMR TD - US Army’s Joint Multi-Role technology demonstrator).
Argumentują przy tym, że przez skorzystanie z już dopracowanego projektu zmniejsza się ryzyko niepowodzenia uzyskania większej prędkości (o 185km/h), zwiększonego zasięgu (o 60%) i poprawienia ruchu postępowego w pionie (o 50%). Założona prędkość przelotowa śmigłowca ma być nie mniejsza niż 426 km/h przy zwiększonej sile wznoszenia. W nowym projekcie zakłada się zapożyczenie z projektu X-2 dwuwirnikowego układu współosiowego, ogonowego wirnika „przyśpieszacza” i nowoczesnego elektronicznego systemu sterowania statkiem powietrznym (fly-by-wire).
We wspólnym projekcie wiodącą rolę w konstrukcji mechanicznej śmigłowca będzie miał Sikorsky. Boeing ma się zająć przede wszystkim systemami kierowania misją i przejmie rolę lidera w drugiej fazie prac.
Celem programu JMR TD jest dostarczeni armii USA nowej generacji szybkich pionowzlotów do 2030 r. Nadzorująca prace Dyrekcja Zaawansowanych Technologii Lotniczych wojsk lądowych USA oczekuje na propozycje rozwiązań do 6 marca br. Jeszcze w tym roku zostanie wybrany jeden lub kilku kandydatów do dalszych prac, które mają się zakończyć opracowaniem w 2017 r. latającego prototypu.
(MD)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie