Reklama

Biały Dom blokuje sprzedaż broni i amunicji dla Ukrainy?

8 lutego 2020, 15:11
bullets-89083_1280
Zdjęcie ilustracyjne, fot. Pixabay

Co najmniej sześć umów o sprzedaży broni oraz amunicji ze Stanów Zjednoczonych na Ukrainę boryka się z opóźnieniami w ich realizacji, sięgającymi już przynajmniej jeden rok. Według BuzzFeed News, cytowanego przez całe spektrum mediów w Stanach Zjednoczonych i poza nimi, amerykańska administracja prezydencka mogła de facto zamrozić komercyjne transfery wyposażenia wojskowego na Ukrainę o wartości 30 milionów dolarów. Kijów ma obecnie domagać się zwrotu wydanych pieniędzy.

Strona ukraińska miała zamówić u amerykańskich firm pod koniec 2018 r. amunicję wartą 10 milionów dolarów. To właśnie ten kontrakt ma stanowić kluczowy problem dla władz w Kijowie, gdyż te borykają się z problemami w zakresie wytwarzania amunicji po zajęciu części fabryk przez separatystów wspieranych przez Rosję. Kolejne pięć umów zostało podpisanych już w 2019 r., obejmując chociażby zakup broni i innego wyposażenia na kwotę 20 mln dolarów. Odbiorcą zamówień ma być Ukroboronprom.

Jednak, od czasu złożenia komercyjnych zamówień w Stanach Zjednoczonych nie pojawiła się niezbędna w takich przypadkach, formalna zgoda na dokonanie eksportu wspomnianego wyposażenia wojskowego. Decyzja ma ostatecznie zależeć od zgody Białego Domu i Departamentu Stanu. Jednak, jak widać amerykańscy urzędnicy nie spieszą się z jej podjęciem, nawet pomimo wpłaty pieniędzy przez ukraińskich zamawiających. Co więcej, sama Ukraina nie wie dokładnie skąd wzięły się obecne opóźnienia w decyzjach oficjalnych czynników z Waszyngtonu.

Cała sprawa oczywiście jest wiązana przez dziennikarzy z niedawno zakończoną, na korzyść urzędującego prezydenta, procedurą impeachmentu w amerykańskim Kongresie. Wskazywano bowiem, że Donald Trump miał uzależniać pomoc wojskową dla Ukrainy (niemal 400 milionów dolarów) od wszczęcia przez tamtejsze władze śledztwa w sprawie Joe Bidena, byłego wiceprezydenta w administracji Baracka Obamy, a obecnie jednego z możliwych kandydatów Partii Demokratycznej na prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Przy czym, jak zauważają media amerykańskie swoiste zamrożenie zgody na eksport amerykańskich produktów na Ukrainę może być podyktowane również innymi czynnikami geostrategicznymi. Interesującym wątkiem może być chociażby próba wywarcia presji na władze w Kojowie, żeby te blokowały próby chińskich inwestycji w tym kraju. Tak czy inaczej, zauważa się również, że od czasu rosyjskiej agresji na Krym i wschodnią część Ukrainy Waszyngton wsparł stronę ukraińską działaniami wycenianymi na 1,6 miliarda dolarów.

 JR

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 38
Reklama
Sam Uncle
poniedziałek, 10 lutego 2020, 19:16

Ale o co chodzi? Przecież Ukraińcy już fiknęli sąsiadom, tak jak Ameryka zagrała. Co prawda w efekcie baza w Sewastopolu jednak nie zmieniła użytkownika, aż tak mocno szczypnąć się nie udało. Ale nieco wpływów Iwan w Ukrainie stracił. OK. Ukrainiec, Kurd, Kto Tam Jeszcze - zrobił swoje, Ukrainiec, Kurd, Kto Tam Jeszcze - może odejść.

Pentagram
poniedziałek, 10 lutego 2020, 15:51

Biden juz ustrzelony Ukraina dała się nabrać Obamie

Polak
poniedziałek, 10 lutego 2020, 12:10

Znamy to , znamy .To samo dzieje się u nas , z tym że nam nie blokuja ( jeszcze ) do póki idziemy z prądem.

J2333
niedziela, 9 lutego 2020, 16:41

Anulujcie sprzedaż firmy Motor Sicz dla chińczyków to szybko wasze zamówienie zostanie zrealizowane.

Autor
niedziela, 9 lutego 2020, 23:34

Dokładnie, btw. Tak się zastanawiam ze w sumie nam tez brakuje amunicji dobrej np. Do krabów albo czołgów... żeby tak nagle ktoś wpadł na pomysł kooperacji i stworzenia w Polsce fabryki której projekt niech będzie nawet współfinansowany ale plus jak i dla nas i dla nich duży w dodatku ze test można by przeprowadzać w warunkach frontowych u naszych przyjaciół w doniecku

tagore
niedziela, 9 lutego 2020, 13:19

Sprzedaż Motor Sicz Chińskiej firmie ,czy nierealizowanie rozbudowy konektora z Polską to niektóre z powodów drobnych opóźnień

Pol
niedziela, 9 lutego 2020, 08:58

Tak się wychodzi na zakupach z cukierniami jeśli im coś tylko nie pasuje to blokada części ,uzbrojenia,itd..polityka szantażu. Umiesz liczyć licz na siebie .Nawet z chińczykami było by lepiej jeżeli chodzi o transfer technologi .

Yugol
sobota, 8 lutego 2020, 22:46

Tak jak z gazem "Najpierw zapłać a kupione dostaniesz "

roman 2
sobota, 8 lutego 2020, 19:01

to jest polityka ,jak się zadziera z pierwszym to się tak ma . Swoją drogą dobrze zrobił . Szerzący fanatyzm trzeba zastopować .

Davien
sobota, 8 lutego 2020, 20:27

A niby jaki fanatyzm ma stopować. Bo tego rosyjskiego i rosyjskich terrorystów w Donbasie akurat nie stopuje.

AntyUPA
sobota, 8 lutego 2020, 21:01

USARosja. Rosji (deal z Izraelem) nie przeszkadza by ci walili w syryjczykow rakietami. Polityka rzadzi. Ciekaw jestem co Trump chce na tym ugrać bo widocznie coś chce. Przypominam również koledze ze stanów że władze w Kijowie nadal Banderę traktuja jak bohatera. Mi tam separy nie szkodzą a władze ukraińskie same sobie piwa naważyły tzn. pokaz(ały)ują jakie są zepsute i obłudne na czym tracą sami obywatele.

Billabongpl
niedziela, 9 lutego 2020, 21:44

Anty jesteś hmm... nie wiem czym ale żyjesz w bance zwanej kraina wyobrazi byłeś chociaż na tej Ukrainie ??

Drt
poniedziałek, 10 lutego 2020, 01:07

Aby zobaczyć pomniki ludobójców-banderowców?

spoko
czwartek, 13 lutego 2020, 00:32

Drt Niektorzy jezdza zeby cos podpalic np Wegierski dom na Zakarpaciu ;))))

Stary Grzyb
sobota, 8 lutego 2020, 18:57

Jasne. USA udzieliły Ukrainie wsparcia Ukrainie na 1,6 mld USD, z czego zasadnicza większość za rządów prezydenta Trumpa (i wyłącznie za jego rządów dostarczyły Ukrainie broń, w tym pociski "Javelin", a nie koce, menażki czy śpiwory, jak za Obamy) i teraz, "żeby wywrzeć presję", blokują sprzedaż amunicji karabinowej za 10 mln USD. Wyjątkowo sensowna i wiarygodna informacja.

CdM
niedziela, 9 lutego 2020, 01:38

Owszem wspierali Ukrainę, a teraz pan Trump oczekuje wdzięczności, szantarzując w swojej prywatnej sprawie i przywódcę innego państwa, i wykorzystując do tego możliwości swego urzędu. Jeśli to nie jest nadużycie władzy, to nie wiem, co nim jest. I pomyśleć, że Nixon musiał odejść, bo minął się z prawdą na temat tego, kiedy dokładnie dowiedział się o włamaniu do pewnego prowincjonalnego biura demokratów. Z którym to czynem nie miał zresztą osobiście nic wspólnego. Coś takiego Trump zbyłby machnięciem ręki. Jak nisko upadły dziś normy.

Troll z Polszy
niedziela, 9 lutego 2020, 15:01

Skoro USA są gwarantem polskiego bezpieczeństwa przed atakiem ze strony Rosji, to należą im się szczególne przywileje. A działający w naszym kraju podatek miedziowy jest dla amerykańskich inwestorów za wysoki - pisze dwóch senatorów w liście do polskiego premiera.

Davien
niedziela, 9 lutego 2020, 12:52

Normy to raczej nie, tu tojak nisko upadła partia republikańska w USA że kurczowo trzyma się Trumpa jak ostatniej deski ratunku. Przeciez to własnie ich głosami nie doszło do impeachmentu.

asf
niedziela, 9 lutego 2020, 10:57

Nic dodać, nic ująć. 100% racji

Dalej pierdzący
sobota, 8 lutego 2020, 23:30

Wowczas wspierano Majdan. Z tych 1,6 mld spora czesc to zapewne kieszonkowe dla wplywowych. Dzis, gdy wlasciwi ludzie sa juz oplaceni, wystarcza mniejsze i symboliczne gesty. Byc moze to tez gest do FR. Taki taktczny teatrzyk, jakich wiele robi Trump. Bo sprzedaz pestek za 10 usd baniek na nikim wrazenia nie zrobi ani na Ukr ani tym bardziej na FR.

Davien
sobota, 8 lutego 2020, 20:29

Akurat dosyc wiarygodna patrzac co Trump wyczynia. Juz raz blokował dostawy na Ukrainę więc o co ci chodzi?

w
sobota, 8 lutego 2020, 18:47

nasz 'przemysł' nie moze im pomóc ???

Prawy Człek
sobota, 8 lutego 2020, 20:59

A myślisz że gdzie idzie cała produkcja "122" czy fotodetektorow z CWR T-M

Davien
niedziela, 9 lutego 2020, 12:53

No popatrz panie nieprawy a ostatnio jakos pociski 122mm dla Gradów to trafiaja do WP??

Prawy Człek
niedziela, 9 lutego 2020, 14:05

Mówię o 122 mm do goździków ;-)

Davien
niedziela, 9 lutego 2020, 19:23

A ktos jeszcze amunicje do tego antyku produkuje w Polsce?

michalspajder
niedziela, 9 lutego 2020, 20:41

ZM Mesko, poszukaj na ich stronie. Znajdziesz.

Troll z Polszy
sobota, 8 lutego 2020, 18:22

I teraz pomyślą internetu, nas to nie dotyczy, na nas nie będą wywierane naciski w przypadku rozbieranej polityki z panem Hegemonem Naszym. Wszak my lepsi my z Polski i mamy sojusz

Anty
sobota, 8 lutego 2020, 17:43

To moze my im pchnijmy? Mesko chyba da rade zrobic troche konserw extra? Bylo nie bylo w naszym interesie lezy, zeby ten konflikt sie tlil ale nie rozlal zbyt daleko...

Pracownik
sobota, 8 lutego 2020, 21:05

Mesko? Panie, na czym tyle miliomow sztuk im robic? Toc u nas niektore maszyny sa z lat 30, 40!!! Chyba na 3 zmiany trzenaby bylo zrobic produkcje. A kto bedzie robil nocki za 2600 brutto?

Olo
sobota, 8 lutego 2020, 19:47

akurat będziesz potrafił nim sterować kiedy kompletnie nic od ciebie nie zależy. Nie dolewaj oliwy do ognia bo może przypadkiem spłonąć twój dom.

Anty
sobota, 8 lutego 2020, 20:47

Masz racje, lepiej, zeby sie dogadali, wtedy dopiero bedziemy tu mieli zgliszcza.

Davien
sobota, 8 lutego 2020, 20:30

Olo, oliwy to dolewa twoja Rosja i niejeden dom juz spłonał przez rosyskich terrorystów na Ukrainie.

Drt
poniedziałek, 10 lutego 2020, 01:10

Martw się o SSswoją Ukrainę

a troll dalej swoje
niedziela, 9 lutego 2020, 12:52

A VII liga "Langley" dalej nadaj dyrdymały.

ciekawy
sobota, 8 lutego 2020, 17:19

a może po prostu trzeba za nie zapłacić?

hermanaryk
sobota, 8 lutego 2020, 23:23

Skoro Ukraińcy domagają się zwrotu pieniędzy, to raczej już zapłacili.

Davien
sobota, 8 lutego 2020, 20:30

Ciekawy, własnie zapłacili wiec coś chyba pan nie doczytał.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama