Przemysł Zbrojeniowy

Bezzałogowy Patroller w cywilnej przestrzeni powietrznej

Sagem Patroller nad portem lotniczym Tuluza-Blagnac - fot. Sagem
Sagem Patroller nad portem lotniczym Tuluza-Blagnac - fot. Sagem

Koncern Sagem przeprowadził serię lotów próbnych bezzałogowca Patroller, mających potwierdzić jego zdolność do operowania w kontrolowanej przestrzeni powietrznej wraz z klasycznymi maszynami załogowymi w zgodzie z obowiązującymi procedurami cywilnymi. 

Próby odbywały się w okresie od 26 października do 7 listopada w rejonie francuskiego portu lotniczego Tuluza-Blagnac. Przeprowadzono łącznie około 20 lotów w ramach programów badawczych ODREA (Operational Demonstration of RPAS in European Airspace – demonstracja operacyjna bezzałogowych systemów latających w europejskiej przestrzeni powietrznej) i SESAR (Single European Sky ATM Research – badania wspólnego europejskiego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną).

Podczas serii lotów udało się zrealizować program badawczy, polegający nie tylko na operowaniu we wspólnej przestrzeni powietrznej z maszynami załogowymi, ale również na sprawdzeniu systemu umożliwiającego Patrollerowi samodzielne wykrywanie i omijanie przeszkód, w tym innych statków powietrznych. Składa się on z układu czujników optoelektronicznych i systemu analizującego ryzyko kolizji i wprowadzającego odpowiednie korekty planowanego toru lotu maszyny.

Udowodniono, że Patroller nie tylko jest zdolny do bezpiecznego lotu w przestrzeni kontrolowanej, ale również może wykonać zgodne z procedurami kontroli lotów podejście do lądowania w cywilnym porcie lotniczym.

W próbach brali udział nie tylko przedstawiciele koncernu Sagem, ale również francuskiej Dyrekcji Bezpieczeństwa Nawigacji Powietrznej (DSNA - Direction de la Sécurité de la Navigation Aérienne), państwowej uczelni lotniczej ENAC oraz spółki Rockwell Collins.

Patroller to bezzałogowy system latający klasy MALE o budowie modułowej, opracowany przez koncern Sagem. Może operować do 20 godzin na pułapie do 20 tys. stóp z ładunkiem użytecznym sięgającym 350 kg. Dostępne opcje wyposażenia obejmują między innymi dzienno-nocne optoelektroniczne systemy obserwacji, radary oraz systemy retransmisji i walki radioelektronicznej. 

Komentarze