Przemysł Zbrojeniowy
AW249 szansą na udział w międzynarodowym programie budowy nowego systemu uzbrojenia [Defence24 TV]
„Stoimy przed szansą udziału Polski, po raz pierwszy, w międzynarodowym przedsięwzięciu badawczo-rozwojowym budowy nowego systemu uzbrojenia. Z taką sytuacją nie mieliśmy na czynienia na przestrzeni ostatnich 28 lat” – powiedział Defence24 TV Wiceprezes Leonardo Helicopters Krzysztof Krystowski.
Wiceprezes Leonardo Helicopters zaznaczył, że udział w projekcie AW-249 jest unikalną szansą przed jaką stoi obecnie polski przemysł i to nie tylko w dziedzinie stworzenia śmigłowca przeznaczonego dla Sił Zbrojnych RP, ale również mającego duży potencjał eksportowy.
Polski udział w AW249 uznajemy za niezwykle ambitne przedsięwzięcie. Nie mówimy tylko o udziale Świdnika, które jest właściwie oczywiste, ale mamy zaawansowane rozmowy z Polską Grupą Zbrojeniową. I tutaj kilkanaście firm z PGZ przedstawiło nam swoje możliwości. My na tej bazie stwierdzamy, że udział PGZ może dotyczyć nie tylko samej budowy śmigłowca dla potrzeb wojsk polskich, ale może być też elementem współpracy eksportowej.
W rozmowie Krzysztof Krystowski zwrócił także uwagę na kluczowe cechy nowej maszyny.
AW249 ma być śmigłowcem wyróżniającym się szybkością na tle istniejących konstrukcji, zwrotnością ale też doskonałym uzbrojeniem. Mówimy o śmigłowcu, który w stosunku do swojego poprzednika AW129 ma być maszyną zabierającą dużo więcej uzbrojenia.
Mówiąc o spodziewanych możliwościach nowej maszyny szturmowej AW249 Wiceprezes Leonardo Helicopters zwrócił też uwagę na dodatkowe aspekty, w tym możliwości integracji z systemami bezzałogowymi.
Kolejny element ważny dla tego śmigłowca to nowoczesne systemy sterowania, nowoczesny interfejs pilot-maszyna zintegrowany zarówno z systemami uzbrojenia, jak i systemami obrony własnej i rozpoznania. No i na koniec zintegrowanie śmigłowca z systemem towarzyszących mu pojazdów bezzałogowych. Trudno sobie wyobrazić współczesny śmigłowiec, który nie jest otoczony sensorami w postaci pojazdów bezzałogowych, którymi i steruje i pobiera od nich informacje.
Yugol
Sprawę dobrze wynegocjować z Leonardem i przerwać ten konsumpcionyzm gotowych produktów . Trzymam kciuki !!!
Qba
Możesz przestać trzymać
Andrzej.
Szansa jest, ale czy będzie wykorzystana?
Qba
Do tej pory nie powstał
Rhino77
no i znów zaczyna się zabawa.... jest to kolejny sposób na odłożenie zakupu śmigłowców bojowych. MY POTRZEBUJEMY ŚMIGŁOWCÓW TERAZ !!!. kupujcie te Vipery.. zaraz sie okaże, że Bialorus to Rosją i czym my ich zatrzymamy ? ...a tak przy okazji to nie widzę w tym AW249 nic nowatorskiego.
Qba
Wykrakałeś
ekonomista
Wystarczy by Włochy wypożyczyły nam 16 obecnie użytkowanych AW129 i powinniśmy przystąpić do współpracy. Od Amerykanów nie kupimy nawet prawa do pełnego serwisu na terenie Polski.
Qba
Za to kupimy AH-64
Maciek
Jeżeli damy się wmanewrować w ten projekt to znaczy, że jesteśmy narodem idiotów i słusznie dostajemy takie baty od historii. Przede wszystkim nie ma w tym sensu militarnego, gospodarczy wątpliwy, bo śmigłowiec szturmowy to nie jest smartfon, na którym da się zarobić grube miliardy. Kupi toto może jakiś 3 świat w mizernej ilości. W dodatku zabierze to mnóstwo czasu. Sens polityczny jest taki, że Włochy, Francja, UK są całkowicie niewiarygodne jako sojusznicy i powinniśmy wręcz unikać jakichkolwiek interesów zbrojeniowych z nimi. Brać ah64e z półki i nie wymyślać głupot. Jak się uda to wynegocjować możliwość serwisowania w offsecie.
Qba
Na szczęście nie daliśmy się wmanewrować
KACPER
Brzmi kozacko, oby cały projekt poszedł do przodu bo jest to niewątpliwie szansa dla polskiej zbrojeniówki .
Qba
Do tej pory nie powstał
Marcin
Świetna wiadomość. Zakład, który chce utrzymać się w czołówce, musi iść z duchem czasu i wdrażać coraz to nowe projekty. Świdnik pokazał, że chce być w tej czołówce, budując największego drona na świecie - śmigłowiec SW-4 Solo RUAS. Trzymam kciuki i za ten projekt.
Qba
Z projektu nici
Daniel Kowalczyk
Projekt AW249 to duża szansa na rozwój i transfer nowoczesnych technologi dla zakładów w Świdniku,po za tym serwis i części zamienne mieli byśmy na miejscu a o to chyba nam najbardziej chodzi
Qba
Skończyło się na projekcie
Pilitan
Nie ma wątpliwości, że tworząc coś wspólnie mamy w tym własny udział co wiąże się z późniejszymi korzyściami. Dlatego takie przedsięwzięcia są inwestycją długofalową
Qba
W praktyce AW249 nie powstał
JT
Jak wiadomo PZL-Świdnik już produkuje komponenty dla LH, współpracując z wieloma polskimi firmami, więc dla nas jak najbardziej na korzyść, przede wszystkim będziemy w posiadaniu śmigłowca przystosowanego do naszych potrzeb, zwłaszcza, że będziemy współpracowali przybiegł tworzeniu.
Qba
Jak wiadomo AW249 nie powstał
Rafał
Wdrożenie nowego śmigłowca może przynieść spore plusy dla zakładu w Świdniku. Jeżeli śmigłowiec ten osiągnie sukces, będziemy furtką na wschód dla sprzedaży i serwisu dla koncernu. Trzeba monitorować sytuację.
Qba
Na szczęście nawet nie powstał
konwojent
Jeżeli faktycznie AW249 ma być śmigłowcem wyróżniającym się szybkością i uzbrojeniem na tle istniejących konstrukcji, jest to dla Polski ogromna szansa na wzmocnienie rozwój sił zbrojnych
Qba
Do tej pory nie powstał
golf
Aw249 to zupełnie nowa konstrukcja, która może okazać się czarnym koniem
Qba
Taa, szczególnie że nie powstała
Tomek
Cieszy fakt, że zakład istniejący na terenie Polski, płacący tu podatki, zatrudniający polskich inżynierów bierze czynny udział w projektowaniu i budowie nowych rozwiązań dla potrzeb wojska. Technologie podążają z duchem czasu i tylko zakłady, które rozwijają się, tworzą nowe, nowatorskie projekty, mogą pozostać w czołówce światowych producentów. Cieszę się, że PZL-Świdnik wraz z grupą Leonardo tworzą nowy śmigłowiec. Życzę powodzenia!
Qba
Cieszysz się że zawalili i nie zbudowali AW249
Ķarol Nogaj
Udział w projekcie AW-249 jest unikalną szansą przed jaką stoi obecnie polski przemysł i to nie tylko w dziedzinie stworzenia śmigłowca przeznaczonego dla Sił Zbrojnych RP, ale również mającego duży potencjał eksportowy.
Qba
A szczęście polski przemysł zawalił i AW249 nie powstał
KrzysiekS
Taka propozycja wiąże się z wkładem finansowym (pomijam fakt że programy WISŁA, NAREW, HOMAR choć najważniejsze to zabiorą wszystkie środki) dlatego warto zadać pytanie co uzyskamy w zamian (Nie mówię o Świdniku który jest zakładem Leonardo) mówię o 100% Polskich zakładach chyba że Leonardo proponuje nam w zamian większościowy pakiet w Świdniku to można się zastanowić?
ale osso..
Czy śmigłowiec ze 100% Polskiego zakładu będzie lepiej latał?
Dudus
Kto będzie z polskiej strony brał udział w programie - Autosan czy Ursus?
Miron
Jeżeli projekt #AW249 wejdzie w życie, to warto pamiętać, że zyska na tym nie tylko zakład w Świdniku, ale także pozostałe, mniejsze firmy, które świadczą usługi w produkcji podzespołów. Zyska na tym polski przemysł, a przede wszystko PGZ.
Davien
Sorry ty naprawdę wierzysz że AW 249 będzie produkowany w Swidniku?? To wierz dalej:)
Maciek
Wiesz kolego, losy Świdnika czy innych fabryczek mało mnie obchodzą gdy w w grę wchodzi bezpieczeństwo kraju. Polski przemysł zarabia na produkcji pralek i telewizorów i są to dobre pieniądze. Polski to oczywiście w cudzysłowie, bo to zachodni kapitał, podobnie jak Świdnik. Armia ma dostać najlepszy dostępny sprzęt. A interesy naszej żałosnej zbrojeniówki odgrywają rolę 3rzędną.
Politan
Nie ma wątpliwości, że tworząc coś wspólnie mamy w tym własny udział co wiąże się z późniejszymi korzyściami. Dlatego takie przedsięwzięcia są inwestycją długofalową
Irek
Jeżeli już zdobędziemy się na udział w tym przedsięwzięciu, znaczyć to będzie, że ruszyliśmy z miejsca i jestesmy gotowi na nowy rozdział, co w przyszłości przyniesie zyski w zbrojeniówce i gospodarce.
MDx
AW149 nie miał szans w poprzednim przetargu na śmigłowce. Był jeszcze wtedy nie gotowy. Zawaliliśmy jendak temat Caracali, lata minęły. I teraz to ciekawa propozycja. Produkowanie AW149 i AW-249, a także udział w R&D. Ale czy w ministerstwie od dialogów technicznych jest jakaś moc sprawcza?
Adam
Sęk w tym że nikt inny nie chce tych bubli nawet kupić
ryba
o czym ty piszesz włosi sobie ot tak nie zrezygnuja z produkcji aw 149 a Nam trzeba dązyc do pozyskania czesci tj co najmniej 50% produkcji ( nie montażu) i musimy miec distep do samodzielnego rozwijania konstrukcji .Jesli zaś idzie o aw 149 uważam że dobrym było by je miec w służbie np policyjnej czy strazy pożarnej a dla wojska zostawic BH
Cinek
Ryba: musimy mieć dostęp... Czyli kto? Nie ma polskiego przemysłu śmigłowcowego. Jest Sikorski i Leonardo. Czyli co? Budowa nowego zakładu? Odkupienie istniejącego? Czyim kosztem? Moim i Twoim ( czyli podatnika)! A politycy i tak zmarnują swoim nepotyzmem - tak jak polską zbrojeniówkę. Bułgaria ma większy eksport pomimo zakładu Sikorskiego w Polsce.
Łukasz
Patrząc na założenia konstrukcyjne AW249 i porównując je do cech np.: istniejącego AH-1Z czy AH-64 to nie widać tej przewagi, o której pisze pan wiceprezes. Viper i Apache szybsze, mają większy udźwig, dłużej mogą latać... No ale jeśli polski przemysł będzie bezpośrednio zaangażowany w projekt, będziemy mieć u siebie serwis i choć część produkcji, poznamy nowe technologie to może warto, za rozsądną cenę oczywiście. Pozdrawiam Łukasz
Re-łukasz
Pracować na pewno będziemy \"za rozsądną cenę\" ale zakup śmigłowców to już na pewno nie będzie \"za rozsądną cenę\".
As
AW249 to szansa dla nas na dalsze odwlekanie zakupu pod pozorem budowy i doskonalenia. W sam raz jakieś 20 lat.
ks
AW 249 ? a kiedy on będzie ? AW 129 ? kupili tylko włosi i turcy ( do modernizacji) , czyli nie będzie śmigłowców szturmowych kolejne 5-7 lat?
staszek
ok współpraca przy nowym AW 249, ale niech w ramach offsetu wyleasingują nam choć ze 32 szt. AW 129 Mangusta? Ponoc Mangusty beda przystosowane do korzystania z dronów, a więc dostosujemy się do nowoczesnej techniki walki smiglowcami uderzeniowymi
Anders
Policja kupila \"black hawki\" , wiec aw249 tylko fantascyce militarnej moze byc na uzbrojeniu naszej armii , bedzie \"black hawk/sea hawk/jay hawk\" i moze uzupelnienie , jakies uzywane chinook\'i ... pewnie kolo 2025...
Sasa
Bedzie PISHawk!!!!