Przemysł Zbrojeniowy
Airbus zmodernizuje flotę australijskich samolotów transportowo-tankujących
Koncern Airbus opracuje modernizację systemu łączności i zarządzania misją dla floty samolotów A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT) eksploatowanych przez Royal Australian Air Force (RAAF) pod oznaczeniem KC-30. Zakres podzielonych na dwie fazy prac przewiduje wdrożenie dodatkowych zdolności komunikacyjnych oraz ulepszonych systemów zarządzania, co pozwoli doprowadzić samoloty go do najnowszego standardu A330 MRTT - poinformowała firma Airbus.
Pierwsza faza programu modernizacji realizowana będzie w ramach dwóch kontraktów. Inżynierowie Airbusa zajmą się projektowaniem, rozwojem i integracją systemów przed przeglądem ich gotowości do wdrożenia Critical Design Review. W fazie drugiej pracownicy Airbusa zainstalują nowości i dostarczą prototyp samolotu KC-30 (nazwa przyjęta w RAAF dla A330 MRTT) do wykorzystania podczas certyfikacji i kwalifikacji typu, przed sfinalizowaniem całości umowy i dostawą kompletu zestawów modyfikacyjnych dla całej floty KC-30. Użytkownik wojskowy zajmie się modernizacją pozostałych maszyn MRTT.
Jednocześnie Airbus zapewni pakiety danych i wsparcie techniczne, niezbędne do zaktualizowania istniejącego pełnego symulatora lotu RAAF A330 MRTT (FFS), zintegrowanego trenażera IPT do nauki procedur oraz trenażera PTT konsoli zdalnego operatora tankowania (Remote Air Refuelling Operator RARO). Celem tak zaprojektowanej modernizacji jest zapewnienie przystępnego cenowo rozwiązania, wdrażającego we flocie KC-30A RAAF rozwiązania techniczne spełniające aktualne wymagania interoperacyjności australijskich sił zbrojnych i ich sojuszników.
Bazujący na konstrukcji odnoszących sukcesy rynkowe samolotów pasażerskich A330-200, których na świecie eksploatowanych jest ponad 1700, A330 MRTT łączy w sobie zaawansowaną technologię tankowca nowej generacji z doświadczeniem operacyjnym wyniesionym z ponad 200.000 godzin spędzonych w powietrzu. W sumie klienci wojskowi zamówili 61 samolotów A330 MRTT, z których 45 zostało już dostarczonych i jest użytkowanych.
A330 MRTT dysponuje dwoma rodzajami systemów tankowania w powietrzu: zaawansowanym system wysięgnika (boomu) zamontowanym na ogonie samolotu oraz parą sterowanych całkowicie elektrycznie zasobników z wężem i zaworami montowana pod każdym skrzydłem. Systemy te są kontrolowane zdalnie przez operatora, pracującego w kokpicie załogi, który obserwuje przebieg tankowania na ekranach 2D i 3D.
A330 MRTT może przenosić 111 ton paliwa i przekazać w locie część tego ładunku innym kompatybilnym statkom powietrznym, w tym kolejnym maszynom MRTT. Poza paliwem maszyna może również transportować ładunki i pasażerów a także realizować zadania transportu VIP i VVIP.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie