Przemysł Zbrojeniowy

Airbus ujawnia niemiecki bezzałogowiec bojowy

LOUT (Low Observable UAV Testbed). Fot. Airbus
LOUT (Low Observable UAV Testbed). Fot. Airbus

Koncern Airbus Defense and Space zaprezentował samolot bezzałogowy stealth o kryptonimie LOUT (Low Observable UAV Testbed), który powstał w ramach projektu finansowanego przez rząd niemiecki w latach 2010-2019. Zakładał on powstanie maszyny poddźwiękowej, przeznaczonej do atakowania celów naziemnych.

Model LOUT przeznaczony do testów naziemnych został zaprezentowany w zakładach Manching, gdzie cały projekt prowadzony był w ścisłej tajemnicy. Maszyna ma 12 metrów rozpiętości i niemal tyle samo długości przy kształcie deltoidu bez statecznika pionowego czy innych widocznych powierzchni sterowych. Przedstawiciele Airbus Defense & Space udzielili bardzo ograniczonych informacji na temat maszyny.

Brak jest na przykład danych na temat sposobu sterowania, chociaż wiadomo, że dysza wylotowa silnika ma mieć zmienny wektor ciągu. Sama dysza jest spłaszczona i umieszczona na górnej powierzchni maszyny, od dołu osłonięta elementem kadłuba, co ma obniżać sygnaturę termiczną. Planowany jest również system chłodzenia elementów płatowca, które ulegają nagrzaniu, co ma dodatkowo utrudniać jego wykrycie.

image
LOUT (Low Observable UAV Testbed). Fot. Airbus

Zaprezentowany egzemplarz miał komorę na uzbrojenie kierowane powietrze-powietrze i powietrze-ziemia oraz komory podwozia trójpodporowego jak również szczegółowo zaplanowane rozmieszczenie sensorów, anten i innych elementów istotnych dla sygnatury radarowej i optycznej. Na przykład anteny sensorów i systemów łączności stanowią integralną część powłoki płatowca, oraz mają zapewniać neutralność radioelektroniczną.

W przypadku LOUT nie skoncentrowano się jedynie na ograniczeniu sygnatury radarowej, ale również optycznej termicznej czy dźwiękowej. Prace realizowane są również w temacie ograniczenia emisji elektromagnetycznej. Niskoemisyjnych sensorów i systemów łączności.

Sensory optoelektroniczne skryte są pod przepuszczalnymi elementami powłoki płatowca, co ma zapewniać ich pracę przy niezakłóconej linii elementów rozpraszających fale radarowe. Sam kształt i proporcje maszyny zostały tak dobrane, aby zmniejszyć sygnaturę radarową dla wszystkich stosowanych częstotliwości, łącznie z radarami niskiej częstotliwości, które często okazywały się skuteczne wobec płatowców trudnowykrywalnych.

image
Jednym z bardziej kontrowersyjnych elementów LOUT jest owiewka wyglądająca na kabinę pilota. Fot. Airbus

Sam projekt LOUT realizowany był od roku 2009 i początkowo obejmował badania wirtualne i modelowanie 2D oraz 3D potencjalnie obiecujących konfiguracji płatowca o ograniczonej emisji w szerokim zakresie częstotliwości stosowanych stacji radiolokacyjnych. W latach 2010-2019 projekt finansowany był ze środków niemieckiego państwa, w ramach projektu platformy badawczej w temacie szerokozakresowej redukcji emisji i symulacji oraz pomiarów dla potencjalnej platformy bojowej. Stąd szczegółowe odwzorowanie kluczowych systemów i elementów, oparte o projekt spełniający niejawne wymagania niemieckich sił zbrojnych. Ujawnienie LOUT (Low Observable UAV Testbed) wiąże się z zakończeniem przez Airbus tej fazy projektu. Dalszych działań w zakresie konstrukcji trudnowykrywalnego bezzałogowca nie ujawniono.

Zgodnie z udostępnionymi informacjami przedstawiona konfiguracja odpowiada bezzałogowcowi poddźwiękowemu o masie 4 ton i rozpiętości 12 metrów, napędzanemu silnikiem odrzutowym o dość klasycznej konstrukcji. Testowanych było kilka wersji płatowca LOUT, wliczając w to wariant z kabiną dla pilota a więc wersją załogową, lub przynajmniej alternatywnie pilotowaną. 

Co ciekawe, program LOUT był realizowany całkowicie odrębnie od prac w ramach europejskiego projektu bezzałogowego Dassault nEUROn, realizowanego wspólnie z firmami francuskimi, włoskimi, hiszpańskimi i szwedzkimi. Rozwiązania dopracowane w ramach programu LOUT będą implementowane w innych projektach Airbus Defence and Space, w tym również w europejskim myśliwcu nowej generacji FCAS.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.