Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

A330 MRTT dla USAF? Wspólne prace Airbusa i Lockheed Martina

Fot. Airbus
Fot. Airbus

Lockheed Martin i Airbus podpisały umowę dotyczącą wspólnego poszukiwania możliwości zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na tankowanie w powietrzu amerykańskich klientów z branży obronnej - informują koncerny. Firmy będą wspólnie pracować nad cysterną powietrzną Airbus A330 Multi Role Tanker Transport.

Koncerny będą wspólnie pracować nad powietrzną cysterną Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (A330 MRTT), by w pełni wykorzystać możliwości jakie oferuje ta platforma. Działania mogą obejmować szereg rozwiązań dla kluczowych potrzeb, które pojawią się przy projektowaniu tankowca w bliskiej przyszłości, takich jak system płatności za usługę.

Samolot A330 MRTT został wybrany przez kilkanaście krajów na całym świecie. Dobrze sprawdzony w działaniach operacyjnych (...) Jesteśmy przekonani, że połączenie kompetencji specjalistów Airbusa z szerokim udziałem Amerykanów z Lockheed Martin ma potencjał, by zapewnić wysoce skuteczne rozwiązania dla obecnych i przyszłych amerykańskich wojskowych wymogów w zakresie tankowania w powietrzu.

szef działu samolotów wojskowych w Airbus Defence and Space, Fernando Alonso

Lockheed Martin ma natomiast doświadczenie w integracji systemów, produkcji, utrzymaniu, naprawach oraz remontach dużych samolotów transportowych i tankowców powietrznych.

Zgodnie z deklaracjami obu firm, będą się one starały świadczyć usługi tankowania w powietrzu w celu wyeliminowania wszelkich stwierdzonych mankamentów i spełnienia wymagań dla nowej generacji tankowców zdolnych do działania w trudnych warunkach przyszłych konfliktów. Jak podkreślają firmy, "niezawodne i zmodernizowane tankowanie w powietrzu" to bowiem "podstawowa zdolność", jakiej oczekują ich klienci, niezbędna do utrzymania globalnego zasięgu i strategicznej przewagi.  

Łącząc innowacje oraz doświadczenie Airbusa i Lockheeda Martina, będziemy dobrze przygotowani, aby zapewnić Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych zaawansowane rozwiązania w zakresie uzupełniania paliwa, jakie są potrzebne, aby sprostać wyzwaniom bezpieczeństwa w XXI wieku.

prezes i dyrektor generalna Lockheed Martin, Marillyn Hewson

Airbus A330 MRTT to wielozadaniowy samolot transportowym z możliwością tankowania w powietrzu opartym na maszynie pasażerskiej A330-200. Wersja MRTT może pomieścić w zależności od konfiguracji: w wersji osobowej 300 pasażerów; w wersji MEDEVAC: 40 noszy, 20 miejsc dla personelu medycznego i 100 pasażerów, w wersji do transportu zaopatrzenia: do 37 ton ładunku na 8 paletach wojskowych; natomiast w wersji do tankowania w powietrzu do 111 ton paliwa.

Możliwe jest też skonfigurowanie samolotu do tzw. dalekiego przerzutu, w którym przewożone jest równocześnie 12 ton ładunku i paliwo w zbiornikach do tankowania w powietrzu, które wystarczy do zapewnienia 4 samolotom myśliwskim przelotu na dystansie 5200 km oraz 50 żołnierzy. Samolot ma możliwość podawania paliwa przez dwa łącza giętkie i bom twardy.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Georealista

    KC-46 robi bokami? Czy marchewka dla UE?