- Wiadomości
Polskie Mi-8 do remontu. Na stole 100 mln złotych
3. Regionalna Baza Logistyczna rozpoczęła negocjacje dotyczące realizacji remontów głównych, śmigłowców Mi-8, przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr. 1 w Łodzi. Szacowana wartość umowy, dotyczącej naprawy samych maszyn i wyposażenia pokładowego, ma wynieść ponad 99,5 mln zł netto.

Jak informuje 3. Regionalna Baza Logistyczna Wydział Techniki Lotniczej, dnia 8 kwietnia 2020 roku, oficjalnie wszczęto postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki, poprzez wysłania wykonawcy zaproszenia do negocjacji. Decyzja o pominięciu procedury przetargowej oparta jest o przesłanki merytoryczne i proceduralne, jak czytamy w uzasadnieniu.
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Łódź są jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji remontowej pt. ,,Warunki techniczne naprawy głównej śmigłowców Mi-8” (wydanie drugie), nr arch. 370/14, biuletynu nr P/O/U/R/4831/E/2006 z Aneksem nr 2 dotyczącym przedłużenia kalendarzowego resursu technicznego śmigłowców Mi-8 wszystkich wersji oraz biuletynu Nr P/3837/E/93 z Aneksem nr 8 dotyczącym ustalenia resursów śmigłowców Mi-8 oraz ich zespołów, podzespołów, agregatów, urządzeń i części opracowanych przez WZL-1 S.A., według których przedmiotowa naprawa winna zostać wykonana.
Ponadto Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A., dysponują niezbędną wiedzą techniczną i zdolnościami technicznymi do realizacji ww. zamówienia oraz nie istnieje alternatywne/zastępcze rozwiązanie umożliwiające realizację przedmiotowego zamówienia.
W związku z zaistniałą sytuacją, rozpoczęto procedurę negocjacji z jednym podmiotem, a szacunkowa wartość umowy, oparta na znajdujących się w dyspozycji środkach, opiewa na sumę 99,57 mln zł netto. Prace niezbędne są dla dalszej eksploatacji śmigłowców Mi-8 przez siły zbrojne RP.
Maszyny, które pozostają nadal w służbie zostały wyprodukowane w latach 1971-1983, co oznacza, iż mają już około 40 lat. Powinny zostać dawno wycofane ze służby lub gruntownie zmodernizowane, jak miało to miejsce np. z niemieckimi śmigłowcami CH-53G, których czas produkcji był bardzo podobny.
W obecnej chwili jednak brak jest tego typu decyzji, natomiast okres eksploatacji jest sukcesywnie wydłużany, w oparciu o kompetencje krajowych instytucji i zakładów. Wynika to z przyczyny prozaicznej – braku następcy. Oczywiście, po decyzji anulowania kontraktu na śmigłowce wielozadaniowe H225M Caracal. Obecnie, sukcesywnie wykruszająca się flota Mi-8T, wraz z nieco nowocześniejszymi Mi-17, stanowi podstawę floty śmigłowców transportowych w polskich siłach zbrojnych.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]