Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Polskie Mi-8 do remontu. Na stole 100 mln złotych

Fot. j. Sabak
Fot. j. Sabak

3. Regionalna Baza Logistyczna rozpoczęła negocjacje dotyczące realizacji remontów głównych, śmigłowców Mi-8, przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr. 1 w Łodzi. Szacowana wartość umowy, dotyczącej naprawy samych maszyn i wyposażenia pokładowego, ma wynieść ponad 99,5 mln zł netto.

Jak informuje 3. Regionalna Baza Logistyczna Wydział Techniki Lotniczej, dnia 8 kwietnia 2020 roku, oficjalnie wszczęto postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki, poprzez wysłania wykonawcy zaproszenia do negocjacji. Decyzja o pominięciu procedury przetargowej oparta jest o przesłanki merytoryczne i proceduralne, jak czytamy w uzasadnieniu. 

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Łódź są jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji remontowej pt. ,,Warunki techniczne naprawy głównej śmigłowców Mi-8” (wydanie drugie), nr arch. 370/14, biuletynu nr P/O/U/R/4831/E/2006 z Aneksem nr 2 dotyczącym przedłużenia kalendarzowego resursu technicznego śmigłowców Mi-8 wszystkich wersji oraz biuletynu Nr P/3837/E/93 z Aneksem nr 8 dotyczącym ustalenia resursów śmigłowców Mi-8 oraz ich zespołów, podzespołów, agregatów, urządzeń i części opracowanych przez WZL-1 S.A., według których przedmiotowa naprawa winna zostać wykonana.
Ponadto Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A., dysponują niezbędną wiedzą techniczną i zdolnościami technicznymi do realizacji ww. zamówienia oraz nie istnieje alternatywne/zastępcze rozwiązanie umożliwiające realizację przedmiotowego zamówienia.

W związku z zaistniałą sytuacją, rozpoczęto procedurę negocjacji z jednym podmiotem, a szacunkowa wartość umowy, oparta na znajdujących się w dyspozycji środkach, opiewa na sumę 99,57 mln zł netto. Prace niezbędne są dla dalszej eksploatacji śmigłowców Mi-8 przez siły zbrojne RP.

Maszyny, które pozostają nadal w służbie zostały wyprodukowane w latach 1971-1983, co oznacza, iż mają już około 40 lat. Powinny zostać dawno wycofane ze służby lub gruntownie zmodernizowane, jak miało to miejsce np. z niemieckimi śmigłowcami CH-53G, których czas produkcji był bardzo podobny.

W obecnej chwili jednak brak jest tego typu decyzji, natomiast okres eksploatacji jest sukcesywnie wydłużany, w oparciu o kompetencje krajowych instytucji i zakładów. Wynika to z przyczyny prozaicznej – braku następcy. Oczywiście, po decyzji anulowania kontraktu na śmigłowce wielozadaniowe H225M Caracal. Obecnie, sukcesywnie wykruszająca się flota Mi-8T, wraz z nieco nowocześniejszymi Mi-17, stanowi podstawę floty śmigłowców transportowych w polskich siłach zbrojnych.

Reklama
Reklama

Komentarze (16)

  1. gnago

    Rozumni ludzie w armiach świata w pierwszym zakresie remontują i modernizują posiadany sprzęt. Modernizacja zawsze będzie ułamkiem zakupu nowego odpowiednika. Zakup nowego staje się oczywisty gdy nowy sprzęt zapewnia skokowy wzrost możliwości wobec starego. Czy proponowane mam śmigłowce zapewniają taki wzrost? Nie w zasadzie są jedynie przybliżeniem starych w Mi 8. Zatem trzeba je zmodernizować na bazie propozycji ukraińskiej z dodatkiej awioniki takiej jak tu: https://www.defence24.pl/mspo-2019-kompleksowa-modernizacja-smiglowca-mi-24-analiza

    1. Gnom

      Te rozwiązania są w wojsku od 10 lat (choć technologia jest stale modyfikowana), a oferowane MOn w celu modernizacji Mi-24 jeszcze wcześniej, ale MON ma to "we d...", bo musiałby wziąć odpowiedzialności za takie rozwiązanie (wszystkie instrukcje, zastosowanie, organizacja zaopatrzenia itd). Biurwy tego nie zrobią i dalej będą u nas latały Mi-24D i Mi-24W w wersji z dnia zakupu (sorry, po remoncie modernizacyjnym), aż "zdechną z wycieńczenia", bo kasy na nowe nie będzie (no może znów na 4 defiladowe by uspokoić niezadowolenie swoich sponsorów z USA).

    2. Ryś Stepowy

      Od kiedy po stronie zamawiającego leży projekt aktualizacji dokumentacji? Wykonawca bierze to na siebie. Podobnie jak odpowiedzialność.

    3. Ryś Stepowy

      Czy ja Cię dobrze rozumiem? Że oferowane Caracale to przybliżenie Mi-8? Nie masz pojęcia o czym piszesz. Porównaj tylko autopilota na tych dwóch śmigłowcach.

  2. Pa

    Kiedy zostanie rozliczone anulowanie przetargów na śmigłowce ?? Ktoś krzyczał ze będzie więcej oraz taniej I po 5 latach rządzenia remontujemy stary rosyjski sprzęt ...... porażka aż się prosi rozliczyć ten cyrk

    1. Orthodox

      A kto podpisał przetarg na 50 nowych śmigłowców i kto go zerwał?

    2. gnago

      A czego modernizacja były osławioone fancuzy, które nasz rząd słusznie olał? Czy czasem nie sięgają lat 70-tych

  3. max

    do Jopek______na resztkach sprzetu i ludzi (doslownie!) - ale tym sie juz nikt nie przejmuje - az do np nastepnej powodzi itp gdzie wszyscy zapytaja gdzie sa smiglowce?!

    1. Gnom

      I tym razem nie będzie cudu w postaci powrotu z afganu załóg z 25 i awaryjnego wysłania W-3 do ratowania ludzi zalewanych przez Wisłę , albo przerzutu na wieczór dostosowanych do NVG Mi-8 i Mi-17 z Leźnicy z zapasami i do ratowani ludzi w Bogatyni. Nie będzie bo jednostek już nie będzie z braku remontów i modernizacji posiadanego sprzętu i braku wizji docelowego sprzętu.

  4. Glinnik

    Coś się komuś pomyliło zamiast przeznaczyć 2%PKB na nowy sprzęt to coś tu się próbuje zrobić z Mi8. Szkoda tych pieniędzy podatników.

  5. Orthodox

    Do dziś dźwięczą mi w uszach słowa jednego z wiceministrów po uwaleniu Caracali, że śmigłowce nie są najistotniejszym systemem na współczesnym polu walki.

    1. Dred

      Rozumiem, że karaczany w pełni mogłyby zastąpić Mi? Ciekawe jak...

    2. Orthodox

      A której z wersji nie byłyby w stanie? Nie bierzemy pod uwagę oczywiście Mi2 i Mi24.

    3. Gnom

      A jak wstawisz pojazd typu quad, terenówka itp do H-225M? Jak chcesz pisać o podwieszeniu na haku to zapoznaj się z typowymi (tylko) ograniczeniami.

  6. Ggg

    Śmieciarze. 100mln tu, remont silników Su-22, malowanie hełmów stalowych, odyseja modernizacji Leopardów, remont ZSU-23mm, modernizacja Mi-24 - tyle pamiętam z głowy. Nie ma takich pieniędzy, których nie da się zmarnotrawić. A potem zdziwienie, że budżetu nie starcza, chociaż jest największy w historii III RP. Śmieciarze.

    1. Gnom

      Kolego, 100 mln za ile śmigłowców, bo jak wszystkie Mi-8 to grosze. Pozyskanie jednego karaczana to było ponad 260 mln zł. A i jego remonty, na pewno nie tańsze trzeba byłoby prowadzić. Spójrz na policyjna 412. Przegląd ponad 1, 2 mln zł, naprawy po przeglądzie 3,2 mln złotych, czyli obsługa za blisko 4,5 mln zł. A to tylko przegląd.

    2. Gnom

      O czym Ty piszesz? Jaki offset przy obsłudze i naprawie Bell 412 dla Policji? Cena karaczana, była podana tylko dla porównanie kosztów z utrzymaniem całej floty Mi-8 na chyba 8 lat (nie chce mi się sprawdzać resursu po remoncie). Sądzisz że po zakupie, po 200-300 h lotu nie będzie przeglądu, a przeglądu rozszerzonego po 1500-2000 h dla owych karaczanów. To masz "pojęcie" o sposobach eksploatacji - "szacun". Nie jestem fanem zakupu AW-101, ale owa "tapicerka" to także główne elementy siłowe kadłuba wykonywane w Świdniku, pewien zakres serwisu w Łodzi oraz praktycznie najdroższe pośród obsług naprawy sprzętu ZOP w trójmieście. A jak wygląda offset za F-35 - nijak. Jak wygląda offset za Wisłę - samochody i kontenery startowe. To według Ciebie wielki rozwój technologiczny?, choć dla mnie to i tak cud, że cokolwiek załatwiono, bo przy F-35 to równe "0". A Homar co przyniesie - szczypce? Warto zdawać sobie sprawę z realiów czasowych i ekonomicznych pozyskiwania i dalszej eksploatacji sprzętu bojowego. A dla analiz koszt-efekt warto uwzględnić koszty zarówno zakupu, amortyzacji jak i eksploatacji i MLU danego sprzętu. Dopiero wtedy porównywać wszystko i wtedy wyjdzie ci jak brytolom z Pumą - taniej dla nich było zapłacić 21 mln euro za każdą zmodernizowaną Pumę na kolejne 10-12 lat, niż zakupić nowe H-215 lub UH-60M. Tam myślą, liczą i mają pieniądze na inne programy. My pyszczymy, marzymy i jesteśmy głęboko w czarnej d...!

    3. Gnom

      Patrz odpowiedz dla K.

  7. Jerzy

    Zastanawiam się, jakie jest praktyczne wyjście z tej patowej sytuacji. Mi-8 niedługo się rozsypią, Mi-2 chyba rozsypały się już. Jaki jest więc prognostyk na obecność śmigłowców w Wojsku Polskim? Jakie są najtańsze w chwili obecnej i dostępne na rynku (nie mówię rzecz jasna o rosyjskich). Znowu wracamy do caracali, black hawków i august, czy też, jeśli nas nie stać, kompletnie coś innego: chiński Harbin Z-20, koreański KAI KLH-1 Surion? Wielkiego wyboru zdaje się nie ma.

  8. trr

    A było 50 Caracali(teraz Super Cougar?) z pakietem za 13,5mld zł dostawy od 2017r w tym ZOP i 16 transportowych...

    1. Jerzy

      Daj już spokój, na zasadzie nie kopania leżącego. Było, minęło, teraz trzeba zastanowić się nad praktycznymi decyzjami.

  9. brawo

    da się...

  10. Gucio77

    Mi-8T jest już u kresu okresu eksploatacji. Ostatnie silniki TW2-117 wyprodukowano w Rosji w 1997 roku. Płatowce spędziły średnio 40 lat eksploatowane "pod chmurką" . Pieniądze zdecydowanie lepiej przeznaczyć na zakupy części dla Mi-17. Panowie "inżynierowie z Petrobudowy" pora przestać bawić się zaczarowanym ołówkiem do resursów.

  11. Sisauer

    I bardzo dobrze. Niech lata aż się zedrze na pył a potem kupimy 4 śmigłowce transportowe za 1 miliard zł.

  12. Adam

    Jsk to szło? "Kupimy więcej i taniej." Oczywiscie w praktyce nic nie ma.

    1. Jak się przed ciemnym ludem porównuje ceny specjalistycznych wersji Caracali do ceny Bieda Hawków, to można takie deklaracje składać. Tylko proszę teraz spojrzeć ludziom w twarz i wyjaśnić jak to się ma do kontraktów na śmigłowce ZOP, i dla specjalistów.

  13. Dyktatorek

    Czy przyjdzie czas , kiedy osoby odpowiedzialne za ten sabotaż poniosą odpowiedzialność karną ???...tak tylko się pytam

    1. Meska

      Pewnie nigdy. Przyjdą nowi rządzić i zapomną o sprawie.

  14. Śmigly

    GOŁE Mi8 za 100 mln pln dostaną,PAPIEROWE RESURSY ale co tam Moje?

  15. FR technologiczne imperium

    Kupić Motor Sicz i zmodernizować mi 8 do nowego standardu, nowy silnik ,łopaty wirnika do tego cyfrowa awionika i mamy doskonały śmigłowiec transportowy z pełną dokumentacją i licencjami z perspektywą do eksportu , czy nasi decydenci tego nie widzą ? Przecież takie rozwiązanie to oczywista oczywistość.

    1. Rozbawiony

      Wiadomo, Motor Sicz mozna kupic w kazdym sklepie z Motor Siczami...

    2. Zrezygnowany

      Daj spokój.

    3. FR technologiczne imperium

      Tak się składa że motor Sicz jest na sprzedaż i to relatywnie tanio, po tym jak Chińczycy x przyczyn politycznych musieli odstąpić od zakupu, proponuje zmienić Nick na niedoinformowany.

  16. Jopek

    Na czym teraz lata nasza brygada kawalerii powietrznej?

    1. Namiestnik Nowosilcow

      na pegazach...