Reklama
  • W centrum uwagi
  • Wiadomości

Offset za AW101. Umowy wykonawcze podpisane

W Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi zostały podpisane umowy wykonania zobowiązań offsetowych, związanych z pozyskaniem śmigłowców AW101. Porozumienia zostały sygnowane przez WZL nr 1 oraz Politechnikę Gdańską. 

Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl.
Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl.

Umowy wykonania zobowiązań offsetowych i umowy licencyjne związane z pozyskaniem śmigłowców AW101 zostały podpisane w środę 8 stycznia w Łodzi, w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1. To ta należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka jest jednym z głównych beneficjentów offsetu, związanego z pozyskaniem ciężkich maszyn zwalczania okrętów podwodnych ze zdolnością wykonywania misji bojowego poszukiwania i ratownictwa dla Marynarki Wojennej. 

Umowy pozwolą nam na prowadzenie czynności serwisowych zakupionych śmigłowców oraz pozyskanie technologii i know-how związanych z ich obsługą techniczną. WZL-1 S.A. są spółką kompletną, spełniającą najwyższe standardy jakości (posiadającą międzynarodowy certyfikat AS 9100), otwartą na nowe wyzwania, ze świetnie wyszkoloną kadrą, która stanowi najważniejszą wartość gwarantującą realizację niniejszego przedsięwzięcia

Marcin Nocuń, prezes zarządu Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 S.A.

W umowie offsetowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. zostały wskazane jako Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Dla spółki wiąże się to z realizacją dziewięciu projektów offsetowych, których celem jest ustanowienie w WZL-1 S.A. zdolności serwisowych przyszłych śmigłowców AW 101 Merlin Sił Zbrojnych RP wraz z elementami ich specjalistycznego wyposażenia.

image
Wizja artystyczna polskiej wersji śmigłowca AW101.Rys. Leonardo Helicopters

Umowa offsetowa została podpisana na początku kwietnia 2019 roku, ma wartość 395 mln zł i dotyczy dziewięciu zobowiązań offsetowych. Obok łódzkich zakładów, jej drugim głównym beneficjentem będzie Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej.

Jak mówił jeszcze w kwietniu 2019 roku wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz, umowa pozwoli na następujące działania.

  • utworzenie w WZL-1 licencjonowanego centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców, które będzie zajmowało się administrowaniem, kierowaniem i koordynowaniem wykonywania czynności obsługi technicznej, serwisowania i napraw śmigłowców i będzie wyposażone w elektroniczną, interaktywną publikację techniczną;
  • zapewnienie kontynuacji asysty technicznej przez offsetodawców do końca umowy offsetowej, czyli przez 10 lat;
  • prowadzenie czynności obsługi technicznej na poziomach O i I (Organizational Level i Intermediate Level, oba wykonywane zazwyczaj przez użytkownika maszyn – przyp. red.), w szczególności poprzez prowadzenie czynności przygotowawczych, wstępnych przedlotowych, startowych i polotowych, jak również demontażu, montażu i sprawdzania systemów, instalacji i układów śmigłowca AW101;
  • wykonywanie obsługi technicznej śmigłowcowego systemu akustycznego do poziomu D (Depot Level, wykonywany zazwyczaj w specjalistycznych zakładach – przyp. red.);
  • wykonywanie obsługi technicznej systemu sygnalizacyjnego do poziomu D;
  • wykonywanie obsługi technicznej systemu pław radio- i hydroakustycznych do poziomu D;
  • przekazanie technologii i know-how do zdejmowania i nanoszenia powłok malarskich śmigłowca AW101.
  • przekazanie technologii i know-how do wyważania śmigłowca AW101.

Umowa na dostawę śmigłowców AW101 została podpisana w drugiej połowie kwietnia 2019 roku. Jej głównym wykonawcą są zakłady PZL Świdnik, należące do koncernu Leonardo Helicopters. Kontrakt o wartości brutto 1,65 mld zł jest wynikiem trwającego od 2017 roku postępowania, prowadzonego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. W jego ramach do Marynarki Wojennej trafią cztery maszyny AW101, co pozwoli rozpocząć proces zastępowania śmigłowców, zarówno w wersji ZOP (Mi-14PŁ) jak i poszukiwawczo-ratowniczej (Mi-14PŁ/R).

Niedawno Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny związany z pozyskaniem od czterech do ośmiu lżejszych śmigłowców pokładowych dla Marynarki Wojennej, w ramach programu Kondor. W wypadku pozyskania ośmiu maszyn tego typu, mogą one przejąć część zadań ZOP wykonywanych dziś przez Mi-14, uzupełniając AW101.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama