• W centrum uwagi
  • Wiadomości

Pierwszy lot Su-57 z nowym silnikiem [WIDEO]

Z lotniska Żukowskim wystartował prototyp samolotu Su-57 wyposażony w nowy silnik o znacznie większych osiągach. Był to pierwszy lot jednostki napędowej noszącej robocze oznaczenie „Produkt 30” (Izdielielije 30), która docelowo ma napędzać nowe rosyjskie myśliwce 5. generacji, zapewniając im większą moc i mniejsze zużycie paliwa. 

  • Dziewiąty prototyp Su-57 z nowym silnikiem. Fot. mil.ru
    Dziewiąty prototyp Su-57 z nowym silnikiem. Fot. mil.ru
  • Nowy silnik "Produkt 30" (po lewej stronie) ma inny kształt dyszy niż jego starszy brat zamontowany po prawej stronie maszyny. Fot. mil.ru
    Nowy silnik "Produkt 30" (po lewej stronie) ma inny kształt dyszy niż jego starszy brat zamontowany po prawej stronie maszyny. Fot. mil.ru

Napęd obecnych prototypów, jak również maszyn planowanych w pierwszej transzy seryjnych Su-57, stanowią silniki AL-41F1. Jest to zmodyfikowany do potrzeb nowej konstrukcji silnik AL-41 (117) stosowanych w myśliwcach Su-35S. Zarówno ten silnik jak i Produkt 30 stanowią kolejny krok w rozwoju silników AL-31 stosowanych w całej rodzinie samolotów bazujących na Su-27, a więc Su-30, Su-33 czy Su-34.

Silnik 117 stosowany obecnie w samolotach Su-57 posiada względem poprzednich wersji znacznie zmodyfikowane sprężarki o większej średnicy, zmodyfikowane oprzyrządowanie, a przede wszystkim cyfrowy system sterowania (FADEC) i dysze o zmiennym wektorze, znacznie podnoszące manewrowość.  Przy tym wszystkim jego masa jest o ponad 150 kg niższa niż starszych wersji, dzięki zastosowaniu nowocześniejszych materiałów. Ciąg tych silników to 14,9 tony, czyli około pół tony więcej niż w jednostkach AL-41F-1S stosowanych w Su-35S.

W dniu 5 grudnia 2017 roku wzbił się w powietrze na 17 minut dziewiąty prototyp myśliwca Su-57 wyposażony w standardowy silnik 117 po lewej stronie i nowy, docelowy silnik „Produkt 30” na prawej burcie.  

Nowa jednostka napędowa „Produkt 30”, której produkcyjnym oznaczeniem ma być prawdopodobnie AL-41FU ma mieć osiągi wyższe niż poprzednik. Dokładne dane nie są znane, jednak ciąg ma sięgać 19 ton. Przede wszystkim jednak zmiany mają dotyczyć niezawodności i żywotności jednostki napędowej, która dzięki nowym rozwiązaniom, mniejszej ilości ruchomych części i nowym materiałom ma mieć dłuższe okresy międzyremontowe oraz niższe koszty eksploatacji i mniejsze zużycie paliwa.

Su-57 Rosja
Nowy silnik "Produkt 30" (po lewej stronie) ma inny kształt dyszy niż jego starszy brat zamontowany po prawej stronie maszyny. Fot. mil.ru

W obecnej chwili trudno jest powiedzieć, czy uda się osiągnąć tak wyśrubowane wymagania. Jedyne co można z pewnością powiedzieć, to że nowy silnik działał sprawnie i bez zakłóceń. Na nagraniu widać też, że jego dysze o zmiennym wektorze ciągu mają nieco inny kształt i wielokątne krawędzie spływu poszczególnych ruchomych segmentów w odróżnieniu od prostej krawędzi dyszy silnika typu 117. Nowy silnik jest też nieco krótszy.

W nowe jednostki napędowe „Produkt 30” mają być wyposażone samoloty Su-57 produkowane po roku 2020. 

Reklama