- Wiadomości
Oblot bezzałogowca MAGMA. Demonstrator samolotów przyszłości?
BAE Systems i Uniwersytet w Manchesterze pomyślnie ukończyły pierwszą fazę prób w locie niewielkiego bezzałogowego statku powietrznego MAGMA, w którym do manewrowania zastosowano system nadmuchu powietrza, torując drogę przyszłym projektom samolotów o obniżonej wykrywalności.
Jak podkreślają przedstawiciele BAE Systems, nowa koncepcja sterowania samolotem eliminuje klasyczne, złożone układy mechaniczne służące do napędu klap w celu sterowania lotem samolotu. Może to zapewnić lepszą sterowność, a także zmniejszyć masę i koszty obsługi technicznej, umożliwiając w przyszłości konstruowanie lżejszych, szybszych i bardziej skutecznych samolotów wojskowych i cywilnych o obniżonej wykrywalności.
Dwie technologie, które mają być przetestowane jako pierwsze przy użyciu odrzutowego bezzałogowego statku powietrznego MAGMA, to sterowanie opływem skrzydła (polegające na czerpaniu powietrza z silnika lotniczego i kierowaniu go z prędkością naddźwiękową na krawędź spływu skrzydła, aby umożliwić sterowanie lotem samolotu) i wektorowanie strumienia gazów wylotowych (które wykorzystuje strumień powietrza do odchylania gazów wylotowych z silnika, umożliwiając w ten sposób zmianę kierunku lotu samolotu).
Próby w locie są częścią trwającego projektu w ramach szerszej, długoterminowej współpracy między przemysłem, środowiskiem akademickim i rządem, mającej na celu zbadanie i opracowanie innowacyjnej technologii sterowania lotem. Przedstawiciele BAE Systems zapewniają, że w najbliższych miesiącach planowane są dalsze próby w locie demonstrujące nowe technologie sterowania lotem, których ostatecznym celem jest oblot samolotu bez jakichkolwiek ruchomych powierzchni sterowych lub stateczników. Próby, jeśli zakończą się powodzeniem, zademonstrują pierwsze w historii zastosowanie sterowania opływem skrzydła podczas lotu samolotu napędzanego pojedynczym silnikiem odrzutowym.
Technologie, które rozwijamy razem z Uniwersytetem w Manchesterze, pozwolą na zaprojektowanie tańszych, mających lepsze osiągi samolotów nowej generacji. Nasze inwestycje w badania i rozwój napędzają ciągłe udoskonalenia technologiczne naszych zaawansowanych samolotów wojskowych.
Bill Crowther, starszy pracownik naukowy i lider projektu MAGMA na Uniwersytecie w Manchesterze, dodał, że próby "są ważnym krokiem naprzód w naszych wysiłkach zmierzających do zbadania adaptowalnych płatowców".
Dodatkowe technologie mające na celu polepszenie osiągów bezzałogowych statków powietrznych są badane we współpracy z Uniwersytetem Arizony i Organizacją Naukowo-Techniczną NATO.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]