Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. BAE Systems

Oblot bezzałogowca MAGMA. Demonstrator samolotów przyszłości?

BAE Systems i Uniwersytet w Manchesterze pomyślnie ukończyły pierwszą fazę prób w locie niewielkiego bezzałogowego statku powietrznego MAGMA, w którym do manewrowania zastosowano system nadmuchu powietrza, torując drogę przyszłym projektom samolotów o obniżonej wykrywalności.

Jak podkreślają przedstawiciele BAE Systems, nowa koncepcja sterowania samolotem eliminuje klasyczne, złożone układy mechaniczne służące do napędu klap w celu sterowania lotem samolotu. Może to zapewnić lepszą sterowność, a także zmniejszyć masę i koszty obsługi technicznej, umożliwiając w przyszłości konstruowanie lżejszych, szybszych i bardziej skutecznych samolotów wojskowych i cywilnych o obniżonej wykrywalności.

Dwie technologie, które mają być przetestowane jako pierwsze przy użyciu odrzutowego bezzałogowego statku powietrznego MAGMA, to sterowanie opływem skrzydła (polegające na czerpaniu powietrza z silnika lotniczego i kierowaniu go z prędkością naddźwiękową na krawędź spływu skrzydła, aby umożliwić sterowanie lotem samolotu) i wektorowanie strumienia gazów wylotowych (które wykorzystuje strumień powietrza do odchylania gazów wylotowych z silnika, umożliwiając w ten sposób zmianę kierunku lotu samolotu).

BAE Systems Magma
Fot. BAE Systems

Próby w locie są częścią trwającego projektu w ramach szerszej, długoterminowej współpracy między przemysłem, środowiskiem akademickim i rządem, mającej na celu zbadanie i opracowanie innowacyjnej technologii sterowania lotem. Przedstawiciele BAE Systems zapewniają, że w najbliższych miesiącach planowane są dalsze próby w locie demonstrujące nowe technologie sterowania lotem, których ostatecznym celem jest oblot samolotu bez jakichkolwiek ruchomych powierzchni sterowych lub stateczników. Próby, jeśli zakończą się powodzeniem, zademonstrują pierwsze w historii zastosowanie sterowania opływem skrzydła podczas lotu samolotu napędzanego pojedynczym silnikiem odrzutowym.

Technologie, które rozwijamy razem z Uniwersytetem w Manchesterze, pozwolą na zaprojektowanie tańszych, mających lepsze osiągi samolotów nowej generacji. Nasze inwestycje w badania i rozwój napędzają ciągłe udoskonalenia technologiczne naszych zaawansowanych samolotów wojskowych.

Clyde Warsop, inżynier w firmie BAE Systems

Bill Crowther, starszy pracownik naukowy i lider projektu MAGMA na Uniwersytecie w Manchesterze, dodał, że próby "są ważnym krokiem naprzód w naszych wysiłkach zmierzających do zbadania adaptowalnych płatowców".

MAGMA BAE Systems
Infografika: BAE Systems

Dodatkowe technologie mające na celu polepszenie osiągów bezzałogowych statków powietrznych są badane we współpracy z Uniwersytetem Arizony i Organizacją Naukowo-Techniczną NATO.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. Batory pod Pskowem

    Powszechnie wiadomo,że technologicznie rosja to potęga tak było jest i bédzie. Poziom zaawansowania technologicznego i dobrobytu tego społeczeństwa jest powszechnie znany. Tak było od zawsze. Kto nie wierzy niech pojedzie 30 km od moskwy i sie przekona sam. Taka to potęga.

    1. gizmo

      byłem, widziałem ... tragedia uważam, że są już ok 10 lat za nami, za zachodem to już przepaść ... najlepsze są wieżowce w Moskwie ... każdy zabudowuje balkon czym się da ... pieniądze za bilet wkładałem do rozłożonego bereta kierowcy autobusu ... oczywiście biletu nie dostałem ... za to kawior ... pychota

  2. halny

    kiepsko, kolejny klon F117 który wykryły stare S125 ... bez sensu szkoda kasy to ślepa uliczka, trzeba patrzeć na Rosjan co wymyślą bo obecnie to oni są awangardą w BSL.

    1. ST

      To może wymienisz kilka nowinek technologicznych Rosjan w tej dziedzinie?

    2. Polanski

      Mają takie od lat 70-tych. Tylko są tak tajne, że nikt o nich nie wie.

    3. xawer

      To, że produkują masowo BSL rozwijane z izraelskiej licencji, nie oznacza, że są "awangardą":-D

  3. sceptyczny

    W jakiś małomanewrowych aparatach to się może sprawdzi. Tam gdzie trzeba uzyskać duże momenty skręcające potrzebne byłyby duże nadmuchy, których instalacja pewnie zajmowałaby więcej miejsca i więcej ważyła niż okablowanie, silniki elektryczne i elementy wychylane.

Reklama