• Wiadomości

Nowe możliwości Atlasa. Tankowanie drugiej maszyny A400M [WIDEO]

Samolot transportowy Airbus A400M zademonstrował zdolność tankowania innej maszyny tego typu. 

Fot. Airbus Defence and Space

Podczas dwóch lotów w pobliżu Sewilli samolot nawiązał ponad 50 kontaktów w locie poziomym oraz w skrętach, używając środkowej jednostki węża i bębna (hose and drum unit, HDU). A400M jest wyposażony trzeci punkt tankowania, oprócz dwóch zbiorników pod skrzydłami, który umożliwia uzupełnianie paliwa w dużych samolotach, takich jak inny A400M lub C-130.

Samolot w wersji podstawowej zabiera na pokład 63 500 litrów paliwa, może być wyposażony w dwa dodatkowe zbiorniki w ładowni o pojemności 7200 litrów każdy i pompuje paliwo przez HDU z szybkością 2000 litrów (600 galonów) na minutę. Jak wskazują jego twórcy, technika ta umożliwiłaby samolotowi A400M przewóz ładunku o masie 20 ton bez międzylądowań na odległość 11 000 kilometrów.

Samolot A400M jest standardowo wyposażony w podstawowe instalacje do tankowania w powietrzu (air-to-air refuelling, AAR) i wymaga tylko szybkiego montażu opcjonalnego zestawu AAR, aby funkcjonować jako tankowiec.

Czytaj więcej: Atlas tankuje dwa samoloty Hornet jednocześnie [VIDEO]

A400M, zwany także Grrizly, to europejski projekt, w którym uczestniczy 7 krajów, między innymi Hiszpania. Maszyny te montowane są w fabryce Airbus Military w Sewilli. Atlas to czterosilnikowy ciężki samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym. Pierwszy seryjny transportowiec A400M oblatano w 2013 roku. Konstrukcja ma stanowić pomost pomiędzy samolotami o ładowności rzędu 20 ton (m.in. C-130J Super Hercules) oraz ciężkimi (C-17 Globemaster III, C-5, An-124).

W ciągu najbliższych trzydziestu lat firma Airbus szacuje swoje możliwości sprzedażowe na 200 nowych zamówień A400M. Około 150 maszyn A400M ma trafić do użytkowników do 2024 roku.  

 

Reklama