Reklama

Siły zbrojne

Niemiecka armia przesiada się z Mercedesów na Volkswageny

Fot. Bundeswehr/Geoffrey Thiel
Fot. Bundeswehr/Geoffrey Thiel

Niemieccy spadochroniarze otrzymali dostawę samochodów Volkswagen T6 Widder, które zastępują na wyposażeniu terenowe Mercedesy GD 250.

Bundeswehra poinformowała niedawno o dostawie partii 46 pojazdów VW T6 Widder do 31 pułku spadochronowego, stacjonującego w miejscowości Seedorf. Pojazdy te mają zastąpić „większość” Mercedesów GD 250 Wolf, używanych w niemieckich siłach zbrojnych od lat 80. XX wieku.

Niemcy podkreślają, że Widder bazuje na podwoziu komercyjnym, ale jest wyposażony w sprzęt specjalny, w tym elementy systemu dowodzenia, kontroli i zarządzania walką wojsk lądowych Führungs- und Informationssystem Heer. Ma on umożliwić utrzymywanie łączności również w ruchu. Jednocześnie nowe VW zapewnią – według Bundeswehry – więcej miejsca do dyspozycji żołnierzy, ale i do przewożenia wyposażenia.

Samochody Widder są wyposażone w automatyczne skrzynie biegów i napęd 4x4, co pozwala na poruszanie się w trudnym terenie. Ich szersze wprowadzenie stało się możliwe dzięki zwiększeniu przez Republikę Federalną wydatków obronnych. Nie jest bowiem tajemnicą, że znaczna część parku samochodowego Bundeswehry jest mocno zużyta, co utrudnia eksploatację i wymusza zwiększone nakłady na prace remontowe i konserwacyjne. Nowe samochody będą mogły być używane do służby garnizonowej, w trakcie ćwiczeń, jak i w działaniach bojowych.

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. Levi

    Co powiedza znawcy ktorym sie produkty z Kutna nie podobaja? Zeby ogorka wybrac to na prawde trzeba sie bylo czegos nawachac... Przeciez przeniesienie napedu do niczego i dyferencjal nisko wisi. Gdzie tym w pole...

    1. Z prawej flanki

      Samochody dyspozycyjne 80% czasu jeżdżą po drogach krajowych między jednostkami. pozostałe 20% to szutrowe drogi przy poligonach. W jaki teren chcesz jeździć i po co?

  2. Kierowca

    Szkoda że Honkerów nie kupili!

  3. Dyktatorek

    Ha ha...czy pływają ??? Czy są opancerzone jak BWP ??? I zapewne Niemcy przepłacają bo My cały czas w dialogach ...sorry za sarkazm , ale nie mogłem się postrzymać

  4. Rolnik

    Jak na VW to określenie łączność w ruchu to chyba na lawecie, G klasa jeszcze długo po VW będzie śmigać.

  5. Stefan

    Jak widać dla Mustanga nie muszą to być samochody po 400-500 tys. Każda armia ma swój budżet.

    1. MateuszS

      Bo pomysł, żeby cały program Mustang zadowolić jedym pojazdem jest dziwny. Wosjko na dojazd na poligon nie potrzebuje ani " hummera " ani nawet meecedesa G class w wersji wojskowej. Do tego potrzeba busa 4x4 z hakiem i przyczepką np. z kuchnią polową. A inny pojazd jest potrzebny np. do transportu wojsk w terenie - tu potrzebny jest prawdziwy pojazd terenowy - np. pick up 5 osobowy (względnie 4 osobowy z obietnicą na WKM ). Tak więc to są dwa pojazdy - powiedzmy 300-400szt VW 4x4 ( robiony w Polsce ) doposażony w Polsce w łączność i systemy dowodzenia ( w końcu podczas wojny też się przyda) i wyciągarkę. I drugi - typowo poligonowy, wojskowy pokazd terenowy - moim zdaniem pikcup bo 5 osób z bronią wejdzie do środka, a placaki w zabudowanej pace można trzymać. Plus ładna podstawa na jakieś ' tanie wsparcie ogniowe ' - kolejne 400-500szt I tak małym kosztem zaspokoi się transport wojsk. Na lata. I tak wiem, że cywilny T6 4x4 nie pojeździ w wojsku 30 lat :) ale nie musi. Grunt, żeby żołnierze nie bali się wsiąść do pojazdu ( odpadające półosie ) i żeby nie było wstydu, gdy generał jedzie limuzyną a szeregowi gratem bez klimy... Szanujmy tych co będą bronić Ojczyzny i dajmy im służyć w ludzkich warunkach..

    2. dokk

      Akurat T6 w wersji 4x4 kosztuje około 200tys. Specjalistyczne wyposażenie pewnie z 50+ tys, więc masz cenę dowolnej nieopancerzonej terenówki, suva lub pickupa. Francuzi na woła roboczego wybrali tym razem suva ACMAT VT4, można by się było podpiąć pod zamówienie dla ich armii i zamówić w dobrej cenie. DIalog techniczy i analityczno koncepcyjny już za nas zrobili.

  6. Świetnie urzędasy.

    W naszym przetargu byłby jeszcze warunek opancerzenia 1/3 tych volkswagenów.

    1. Nowator

      GD 250 SUPER BRYKA

  7. ryba

    Dino powraca a raczej myśl że te samochody powinny byc jak najbardziej cywilnymi wersjami tzw mułami roboczymi łatwymi do zastapienia

  8. Morgul

    no to zastępca honkera gotowy ... tylko zamawiać

    1. Zamienił stryjek siekierke na kijek ale aby wozić koce wystarczy Widać ministra ostatnią przysluge postanowiła jeszcze oddać Bundeswehrze