Reklama

Geopolityka

Niemcy: Rządowe śmigłowce uziemione

Fot. Bundeswehr/Michael Mandt
Fot. Bundeswehr/Michael Mandt

Niemieckie władze w tym kanclerz Angela Merkel i prezydent Frank-Walter Steinmeier nie mogą korzystać z trzech rządowych helikopterów Cougar - poinformował tygodnik „Der Spiegel”. Powodem wyłączenia tego środka komunikacji jest wciąż obowiązujące ostrzeżenie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). 

Komunikat wystosowany przez EASA jest związany z wypadkiem maszyny typu H225 Super Puma w Norwegii w kwietniu 2016 roku, w wyniku którego zginęło 13 osób. Dokładna przyczyna katastrofy nie jest do tej pory znana, choć jeszcze w lipcu ubiegłego roku informowano, że doszło do uszkodzenia elementu przekładni planetarnej, wynikającego ze zużycia.

Ostrzeżenie EASA skutkowało wprowadzeniem wymogu dodatkowych kontroli rządowych maszyn. W związku z wspomnianą katastrofą europejska cywilna agencja najpierw czasowo zawiesiła loty, a następnie w październiku 2016 roku odwołała zakaz, ale pod warunkiem wprowadzenia środków zaradczych, w tym zastąpienia jednego z komponentów oraz częstszych inspekcji i planowych wymian elementów przekładni. 

Czytaj więcej: Katastrofa Super Pumy z powodu zmęczenia materiału. "Uziemienia" 

Według stosowanych obecnie w Niemczech przepisów maszyny muszą być kontrolowane przed każdym lotem oraz po każdym lądowaniu, nawet awaryjnym. Jak podaje "Der Spiegel", kontrola ma trwać godzinę i musi być wykonywana przez dwóch ekspertów. To sprawia, że helikoptery nie mogą być w praktyce wykorzystywane do przewozu członków rządu. Obecnie do dyspozycji pani kanclerz pozostawiono śmigłowce będące na wyposażeniu policji oraz innych jednostek Bundeswehry. 

Według BBC, na początku lipca tego roku również władze Norwegii i Wielkiej Brytanii poinformowały, że cywilne śmigłowce Super Puma będą ponownie dopuszczane do lotów, pod pewnymi warunkami. Założono jednak przeprowadzenie częstszych inspekcji i zaostrzenie zasad bezpieczeństwa, zmiany w konstrukcji elementów które były narażone na zbyt wczesne zużycie, przyśpieszenie wymiany komponentów. Śmigłowce tego typu są często używane m.in. do lotów nad Morzem Północnym w związku z wydobyciem węglowodorów. 

AS 532 Cougar to wojskowy wariant maszyny Super Puma AS 332, na wyposażeniu sił zbrojnych Republiki Federalnej Niemiec znajdują się trzy maszyny tego typu wykorzystywane do przewozu VIP. 

Czytaj także: Hiszpańskie śmigłowce bojowe na pokładzie Mistrala [Foto]

 

 

Reklama
Reklama

Komentarze (16)

  1. Kowalskiadam154

    Niedługo całe BRD zostanie uziemione

    1. Boczek

      Nie. W zeszłym roku wyjechało tam 165.000 Polaków z odsieczą....

    2. Tomek

      Podobno bujasz. Jeździłem Nawarrą 3 lata i wszystko ok. Honker w tym czasie to byłby kilka razy w naprawie. To dobre auta i w terenie po bezdrożach idzie dobrze.

    3. zostańwdomu

      Ludzie, znawcy! Nie widać, że to nowy model??? Skąd te newsy o korozji? Dramat... Zamiast się tu wypowiadać zajmijcie się czymś pożytecznym.

  2. Gringo

    Odezwali się znawcy. Co prawda specjaliści nie są w stanie ustalić przyczyny katastrofy, ale wy tutaj - już wiecie. A może pilot zapomniał włączyć instalacje przeciwoblodzeniową albo zrobił inny głupi błąd?

    1. cka

      Błędy w tym przypadku nie mają prawa się zdarzyć, a każdorazowe kontrole przed lotem muszą wykluczyć jakiekolwiek "usterki" niestety francuskie śmigłowce birykają się z wadą przekładni od dawna. Dziwię, się, że ten producent nadal proponuje Polsce H225M ..

    2. k

      Po 10-12 latach intensywnej eksploatacji to on się może łamać. Honker nie nadaje się do bezpiecznej jazdy po wyjeździe z fabryki! Nawet po kapitalnym remoncie ma problem z zaliczeniem diagnostyki! Jak Navarra wytrzyma 10 lat to będzie rewelacja. Takie wyeksploatowane 10-12 letnie pojazdy to się wycofuje.

  3. Robak52

    Genialne stwierdzenie "...muszą być kontrolowane przed każdym lotem oraz po każdym lądowaniu, nawet awaryjnym."

    1. AW

      Do tej pory po awaryjnym lądowaniu nie były sprawdzane ;)

    2. Niemiaszek

      Jak VW he he. I spalanie 22 litry.

  4. Der Daria Machalska

    Całe szczęście,że uziemiono Coguary, ponieważ to bardzo kiepski sprzęt. Podobnie, jak proponowane wcześniej Caracali.

  5. Zbyszek F.

    Ciekawe, że nie słychać głosów tych, którzy zachwalali Caracale (Airbusy); mówiąc, że to najlepsze śmigłowce do przewozu czegokolwiek i kogokolwiek. A tu okazuje się, że nawet Angela Merkel nie może nimi latać!

  6. tad

    Nie zorientowanym podpowiem, że H225M Caracal to odświeżona wersja AS532 Cougar.

    1. Miranth

      Czyli to jedno i to samo ?

    2. Kowal

      Coś jak UH60M to odświeżona wersja UH60L.

    3. Davien

      Ze zmienionym kadłubem, wyposażeniem silnikami i ta nieszczęsna przekładnią . Jest to zaawansowana modernizacja Cougara, a nie jakaś "odswieżona" wersja. Do tego nawet Cougar w wersji cywilnej i militarnej sporo się róznią więc ...

  7. Alicja

    Konsekwencje wypadków Cougara i Super Pumy widać że nadal się ciądną. Dobrze że MON wycofał się z zakupu Caracali.

    1. Davien

      Jakoś wersje wojskowe latają do tej pory i maja się całkiem dobrze uziemiono jedynie wersje cywilne a to jest spora róznica w konstrukcji maszyn. Przez to jak piszesz"dobre" wycofanie się z Caracali to teraz nasi Żołnierze będą latac rozsypujacymi się ze starości Mi-8 i Mi-14, az tak żle im życzysz?

  8. Miranth

    czekajcie bo zgłupiałem to H225 to super puma czy H225 to caracal? Bo ja już słyszałem że to jest jedno i to samo po przeróbkach na H225M i EC 725 ? O co tu chodzi? Bo widzę że FR to geniusze w nazewnictwie

    1. Davien

      Airbus pewien czas temu zmienił oznaczenia i stąd się bierze większość tych bezsensownych postów H225 to dawny EC225 czyli SuperPuma, H225M to dawny EC725 czyli Caracal. Są to zupełnie inne maszyny które dzieli prawe 20lat.

  9. Basia Kasia

    Pomyśleć, że mieliśmy mieć kilkadziesiąt sztuk takiego badziewia za grube miliony. Czasami jednak warto zastanowić się przy zakupach, a nie tak jak poprzedni rząd, iść na ilość.

  10. Tomek

    Całe szczęście że zabronili lotów skoro tak nie bezpieczne są, coś AH nie może opanować tego problemu.

  11. ito

    Wniosek: Trać przy Mi8/17. One latają, a jak spadną to dlatego, że pilot był naprany(w przypadku Rosjan- niedopity). Uziemiono na wszelki wypadek maszyny cywilne- bez wyjaśnienia przyczyn wypadku podjęto kroki mające zwiększyć bezpieczeństwo śmigłowców regularnie operujących nad morzem- wnioski forumowych ekspertów:: szajs. Zleciał Black Hawk- nie ma sprawy, Co prawda przyczyna również nie jest znana, ale BH nie zostały uziemione, znaczy super maszyny. Według tej logiki Apache wylatują z programu Kruk- Zleciał izraelski, przyczyna póki co nie znana, zostały na wszelki wypadek uziemione- znaczy szajs.

    1. CB

      Nasze Sokoły były niedawno uziemione, a przyczyna pożaru 0606 była taka sama jak tej Pumy, czyli uszkodzenie przekładni głównej. Wniosek - wycofać i skasować wszystkie!

  12. Rysiek

    Wiele Państw wstrzymało loty tych śmigłowców, a następce jego chcieli zakupić dla Polskiej Armii całe szczęście że zostało to zatrzymane.

  13. Piotrek

    AH nie może sobie poradzić z tym problemem. Zadługo trwa szukanie problemu. Dobrze że Caracale nie trafiły do SZ Polski.

  14. john

    Artykuł świetnie pokazuje zakłamanie niektórych lobbistów piszących tu na forum próbujących wybielić awarię H225 Super Puma na Morzu Północnym, w której zginęło 13 osób. Nie ma najmniejszej wzmianki jak to niektórzy pisali o uszkodzeniu helikoptera podczas transportu na lawecie a wyraźnie piszę, że awaria miała miejsce na skutek przemęczenia materiału. Dodatkowo badają dalej co może oznaczać, że dalej nie wszystko działało poprawnie lub zwyczajnie mieć związek z rzetelnym przeprowadzeniem śledztwa. Całe szczęście, że wycofują z Norwegi te maszyny bo nikt z załóg pracujących na platformach nie chce już nimi latać a z pracownikami tam się liczą. Najprawdopodobniej w W. Brytanii sprawa zakończy się podobnie. A wracając do "wspaniałych" Caracali to zdecydujcie si ę wreszcie bo jak w wypadku bierze udział Super Puma to piszecie o zupełnie innej maszynie nie mającej nic wspólnego konstrukcyjnie z Caracalem. Ale jak chcecie poprawić statystyki Caracala to podajecie ile to sztuk łącznie wyprodukowali i ile to ich niby nie lata i podajecie łącznie z Super Pumą, którą przecież można przebudować i już mamy Caracala bo wiele części mają wspólnych. Takie podejście do statystyk to zwykłe zakłamanie rzeczywistości i obłuda.

    1. Kowal

      Jak tam widzę, że wyraźnie napisane, że dokładna przyczyna katastrofy nie jest jeszcze znana. Więc bardzo prawdopodobne, że to śliski temat i zawiodło wiele czynników(jak w większości katastrof) także tych poza kompetencją producenta czyli np. serwis czy przewóz wiropłata.

    2. CB

      A nasz Sokół ostatnio spłonął dokładnie z powodu przegrzania się "przekładni planetarnej, wynikającego ze zużycia".

  15. Olo

    I jak ci POprzednicy chcieli nam "uziemić" wojsko. Wystarczy kupić konstrukcję z lat 50 XX w która była nieudolnie modernizowana .

  16. Wtajemniczony

    Airbus Helicopters nadal będzie kłamał, że nie ma tematu, że wszystko jest w porządku? Może w końcu ludzie przejrzą na oczy i zobaczą, że te wszystkie francuskie modyfikacje, to nie są gwarancją bezpieczeństwa.