Niemcy: 2,3 mld euro na śmigłowce morskie

20 listopada 2020, 11:10
Sea Lynx german US Navy
NH90 mają zastąpić maszyny Sea Lynx (na zdjęciu). Fot. US Navy
Reklama

Komisja budżetowa niemieckiego parlamentu zatwierdziła wart 2,3 mld euro kontrakt na zakup 31 śmigłowców pokładowych dla marynarki wojennej w ramach programu Sea Tiger. Głównym beneficjentem będzie koncern Airbus Helicopters i jego niemiecki oddział.

Celem programu Sea Tiger jest przede wszystkim zastąpienie starzejącej się floty 22 śmigłowców pokładowych Westland Sea Lynx Mk88, które weszły do służby w 1981 roku i były wielokrotnie modernizowane, ale ich możliwości eksploatacji dobiegają końca. Co równie istotne, zakup bierze pod uwagę również zmiany w strukturze i budowane obecnie jednostki. Dlatego kontrakt dotyczy 31 śmigłowców pokładowych do zwalczania okrętów podwodnych NH90NFH.

Decyzja była wielokrotnie odkładana, ale w sierpniu ubiegłego roku podpisano list intencyjny dotyczący tej transakcji. Do 2024 roku musi rozpocząć się wprowadzanie nowych maszyn do służby, aby zapewnić płynne przejście z wycofywanych Lynxów. Warto zaznaczyć, że zamówione w tym roku maszyny nie będą pierwszymi NH90 w niemieckiej marynarce wojennej.

image
Morski śmigłowiec NH90NFH. Fot. Leonardo helicopters

W czerwcu 2015 roku podpisała umowę na zakup 18 egzemplarzy śmigłowców wielozadaniowych NH90 w morskiej wersji Sea Lion, których dostawy rozpoczęły się w ubiegłym roku a ich dostawy mają zakończyć się w 2022 roku. Zastępują one o ponad dekadę starsze od Sea Lynxów śmigłowce Westland Sea King i noszą nazwę NH90 Marinetransporthubschrauber (niem. śmigłowcami transportowymi marynarki), natomiast wersja zamówiona obecnie to Mehrrollenfähige Fregattenhubschraube czyli wielozadaniowy śmigłowiec dla fregat. Pierwszy typ przeznaczony jest przede wszystkim do zadań poszukiwawczo-ratowniczych SAR oraz transportu natomiast nowe maszyny będą przede wszystkim służyć do zwalczania okrętów podwodnych i wsparcia okrętów np. w zakresie rozpoznania oraz wykrywania celów morskich.

Niemiecki wariant NH90 Sea Tiger będzie oparty na NH90 w wersji morskiej NFH (NATO Frigate Helicopter) są już używane przez pięć różnych państw w liczbie 90 egzemplarzy i wykonały dotąd ponad 50 000 godzin lotów w czasie różnego rodzaju misji.

Reklama (grafika: Katarzyna Głowacka)
Reklama (grafika: Katarzyna Głowacka)
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 21
Reklama
ryszard56
sobota, 21 listopada 2020, 11:22

Tylko brać za wzór

Gracz
sobota, 21 listopada 2020, 01:53

To że Niemcy kupują więcej niż my to jest raczej normalne, ich PKB to 3,863 bln a Polskie 607 mld . Śmiesznie jest jeżeli popatrzmy na Ukrainę i ich zakupy (130,8 miliarda pkb) gdzie w porównaniu do nich wpadamy bardzo blado.

LMed
sobota, 21 listopada 2020, 16:56

Podawanie tych liczb ma głęboki sens. Powszechna jest bowiem (często zabawna) niewiedza na temat potencjału sąsiada

sobota, 21 listopada 2020, 01:13

Polska tanio kupiła aw101 brawo. 250 mln za sztukę ...32 Heli za taką sumę...brawo MON IU . Jak nigdy. Zrobiliście dobrą robotę

ito
poniedziałek, 23 listopada 2020, 16:00

Polska kupowała po 400 mln- zeta. Za 31 wyniosłoby to niecałe 3,2 mld ojro. Tyle, ze Polska kupowała w detalu, a Niemcy kupują w hurcie. No i oni kupują normalne śmigłowce ZOP, a nie maszyny jakich świat jeszcze nie widział- ratownicze z funkcją ZOP (albo ZOP z funkcja ratowniczą- jak kto woli).

pl
piątek, 20 listopada 2020, 22:09

Kraj który jest wspierany przez USA (mający dogodnie położony terytorium w środkowej europie) kraj który przegrał 2 wojny światowe ma mieć armie która wyprzedza Europe o 1 dekadę ojjjj chyba za mało tego złota i kosztowności zagrabili.

A1amo73
piątek, 20 listopada 2020, 22:08

Ależ oni są niemądrzy, te Niemce. Przecież śmigłowce, to przeżytek, jak twierdzą nasze polityczne eksperty.

as
piątek, 20 listopada 2020, 19:26

Można robić interesy ? Można. Niemcy 31 nowych cacek my 4 ...no coment

stanislaw bednarz
sobota, 21 listopada 2020, 03:23

O jakich interesach piszesz czlowieku? gdyby polska kupila tyle to bys krzyczal gdzie offset prawdopodobnie piszesz zeby pisac nie masz zielonego pojecia

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
sobota, 21 listopada 2020, 00:44

Szwaby kupują 31 śmigłowców pokładowych a my nie no wielka szkoda!! też powinniśmy kupić tyle, co najmniej po 4 na każdy pokład holownika klasy Bolko i lolko a resztą na nowe lotniskowce ze stoczni w Radomiu.

Danisz
piątek, 20 listopada 2020, 18:30

"zakup 31 śmigłowców pokładowych dla marynarki wojennej" + "W czerwcu 2015 roku podpisała umowę na zakup 18 egzemplarzy" - no i teraz porównajmy te 49 maszyn z Polską, która wstała z kolan: przez 5 lat Macierewicz i Błaszczak zdołali podpisać umowę na 4 maszyny morskie (w niespotykanej nigdzie na świecie konfiguracji) w tym 0 śmigłowców pokładowych (słownie: zero) - wniosek jest wg mnie oczywisty: nasza MW jest w znacznie lepszym stanie niż niemiecka

rmarcin555
piątek, 20 listopada 2020, 15:27

Czyli lekko licząc ponad 300 mln PLN za sztukę.

dim
piątek, 20 listopada 2020, 14:39

Gdy widzę wiadomy krzyż na kadłubach, zawsze zastanawiam się czy nie byłoby przezorniej gotową mieć także opcję wszystkich firmware, dla głowic z samonaprowadzaniem... ?

bender
piątek, 20 listopada 2020, 13:56

Niemcy 31 śmigieł za 2,3 mld EUR, Polska 4 śmigłowce za 400 mln EUR. https://www.defence24.pl/4-smiglowce-aw101-dla-marynarki-wojennej-za-165-mld-zlumowa-podpisana

Herr Wolf
piątek, 20 listopada 2020, 23:20

I sobie je sami wyprodukują serwisują i kasa zostanie w większości wwww kraju(...) Tym różnią się kraje inteligentne..

Aha
piątek, 20 listopada 2020, 21:24

To sie nazywa efekt skali. I nie mam na mysli tylko tych teraz zamowionych 31 NH90 SeaTiger, ale tez 18 NH90 Sea Lion, ktore juz sa dostarczane do Dt.Marine,ze o 80 NH90 dla innych rodzajow wojsk, z ktorych ostatnie wlasnie sa dostarczane, nawet nie wspomne! Na dodatek Niemcy kupuja swoj produkt a nie z zagranicy. Ogolnie koszt wszystkich 129 NH90 to niecale 7 miliardow Euro czyli powiedzmy(po aktualnym kursie ze slabym PLN) jakies 30 miliardow PLN.

Gnom
sobota, 21 listopada 2020, 18:26

To się nazywa dbałość o własny kraj i przemysł, efekt skali to dodatek. Idzie tez o utrzymanie miejsc pracy w Niemczech. Jak byś nie zauważył Niemcy są jednym z głównych udziałowców (i pomysłodawców) zarówno NH jak i Tigera oraz integracji przemysłu, najpierw w DASA, a potem w Airbus. Kupują u siebie, nie muszą zatem płacić innych kosztów niż czyste koszty wytworzenia śmigła i jego wyposażenia, bo za rozwój już płacili lub płacą z innych funduszy. Ich Typhony są dla nich też o jakieś 30% tańsze niż na rynku.

Aha
niedziela, 22 listopada 2020, 16:44

Pierwsza polowa calkowita racja i wiadomo, ze teraz wspiera sie swoj przemysl. Co do ceny to jest akurat odwrotnie, bo Niemcy pokrywaja rowniez koszty opracowania itp., dlatego ich Eurofightery, NH90 i Tigery sa absolutnie najdrozsze ze wszystkich - mozna sobie sprawdzic. Cena nie gra jednak roli, jezeli chodzi o wysokie technologie z wlasnych fabryk/firm - to tez fakt!

Gnom
niedziela, 22 listopada 2020, 22:52

Przeczytaj dokładnie. Sumarycznie tak, są droższe, tyle że cześć kasy idzie z innej podziałki.

Aha
poniedziałek, 23 listopada 2020, 14:14

Cala kasa idzie z budzetu MON RFN, ktory jest po czesci do takich rzeczy "naduzywany". Potem jest brak kasy na to i owo, chociaz budzet taki sam jak Francja i nie ma sil atomowych na utrzymaniu. Kazdy okret, kazdy helikopter, kazdy czolg/BWP i kazda rzecz ogolnie jest najdrozsza, ale tak sie obchodzi zakaz dotowania firm.

Gnom
wtorek, 24 listopada 2020, 20:29

Bingo!!!!!! A u nas?

Tweets Defence24