Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2020: Pierwsza unowocześniona Dana

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Podczas kieleckiego salonu przemysłu obronnego Wojska Lądowe prezentują pierwszy egzemplarz haubicoarmaty samobieżnej wz. 77 Dana zmodyfikowany w ubiegłym roku do standardu Dana-M. Pierwsze co rzuca się w oczy to nowa, przeszklona kabina, ale zmiany sięgają głębiej, choć nie objęły one uzbrojenia, które stanowi nadal 152 mm haubicoarmata o lufie długości 36,5 kalibrów.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2020 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Zakres modyfikacji wynika wprost z decyzji o utrzymaniu w linii i możliwej modyfikacji w ramach planowanych remontów systemów artyleryjskich wz. 77 Dana których polska armia posiada ponad 100. Stanowią one uzbrojenie pię­ciu linio­wych dywizjo­nów arty­le­rii samo­bież­nej jak również pod­od­dzia­łów szkol­nych Wojsk Rakietowych i Artylerii Wojsk Lądowych. Ze względu na ich dobrą ocenę przez użytkownika, długi cykl życia oraz wysoką dostępność amunicji 152 mm, zdecydowano o dalszej eksploatacji haubic, jak i o przygotowaniu ich modyfikacji.

image

Fot. J.Sabak

Decyzja zapadła w 2018 roku w Zarządzie Wojsk Rakietowych Artylerii Inspektoratu Wojsk Lądowych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, a w drugim kwartale 2019 roku ustalono ostateczny zakres wymagań i zakresu modyfikację. W lipcu 2019 roku 4. Regionalna Baza Logistyczna z Wrocławia zamó­wiła w WZU S.A. w Grudziądzu naprawę głów­ną i modyfikację pierw­szego egzem­pla­rza systemu, który otrzymał ozna­cze­nie DANA‑M.

Zmiany obejmują w przede wszystkim podwozie Tatra 815 8×8 na którym posadowiony jest system uzbrojenia i są efektem współpracy WZU S.A. w Grudziądzu z firmą EG Polska. Najbardziej widoczna zmiana, to nowa, przeszklona kabina kierowcy i dowódcy w których małe okienka zasłaniane pancernymi płytami zastąpiono dużymi panoramicznymi powierzchniami ze szkła pancernego. Oprócz okiem świadomość sytuacyjną poprawiają trzy kamery z oświetleniem LED do obserwacji sytuacji z boku i z tyłu pojazdu.

image
Fot. J.Sabak

Nowa kabina zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 1 zgodnie ze standardem STANAG 4569A. Bezpieczeństwo i komfort załogi poprawiają też nowe siedziska redukujące efekt wybuchu oraz nowy układ filtrowentylacji i klimatyzacja wraz z ogrzewaniem zarówno dla kabiny jak i załogi w wieży. Poprawiono również izolację cieplną i dźwiękową. 

Przeprowadzona modyfikacja obejmuje także układ napędowy oraz instalacje hydrauliczne, które umożliwiają szybsze rozkładanie i składanie podpór, ponad dwukrotnie przyspieszając proces zajmowania i opuszczania stanowisk ogniowych. Silnik Tatra T3-930.52 podniesiono do standardu Tatra T3-930.52M, poprzez instalację sprężarki Holset HX50 z chłodnicą powietrza doładowującego oraz modyfikację układu chłodzenia jak również dolotu i wydechu. Pozwoliło to podnieść moc silnika z 345 do 360 KM przy obniżeniu obrotów z 2200 do 1900 obr./min, co wymagało zastosowania nowego sprzęgła o większej średnicy. Przekłada się to na poprawę charakterystyki jezdnej i dzielności terenowej pojazdu. 

W zakresie uzbrojenia i systemów kierowania ogniem główna modyfikacja, wprowadzana już wcześniej na pojazdach wz. 77 Dana to instalacja automatyzowanego systemu kierowania ogniem Topaz, który stosowany jest szeroko w Wojsku Polskim (przy okazji modyfikacji można zainstalować jego najnowszą wersję). W efekcie przeprowadzonych prac masa pojazdu wzrosła o 750 kg, ale jednocześnie zwiększyła się prędkość, zasięg i zwrotność oraz świadomość sytuacyjna załogi. Spadło natomiast zużycie paliwa i czas niezbędny do zajęcia stanowiska ogniowego i jego opuszczenia po oddaniu strzału. Wpływa to znacząco na możliwości operacyjne systemu.

>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2020 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze

    Reklama