Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Morawiecki w Mielcu i Świdniku. "Bezpieczeństwo przełożyć na rozwój przemysłu"

Fot. Ministerstwo Rozwoju/Twitter
Fot. Ministerstwo Rozwoju/Twitter

Wicepremier Mateusz Morawiecki poinformował, że eksport i przemysł zbrojeniowy są dla Polski bardzo ważne, a jego rolą jest przełożenie bezpieczeństwa i dbałości o nie na rozwój sektora obronnego. Co więcej, zaznaczył, że wszystkich partnerów, którzy mają produkcję w Polsce, rząd traktuje równo. Szef resortów rozwoju i finansów złożył wizyty w zakładach PZL Mielec i PZL Świdnik.

W Mielcu wicepremier Morawiecki stwierdził, że prowadzone są rozmowy z 51 inwestorami amerykańskimi, a w ciągu 6-9 miesięcy będzie można usłyszeć o "bardzo wielu inwestorach", który przyjadą do Polski. Dodał, że to największa liczba inwestycji, w sprawie których toczą się rozmowy. „Sporo z nich dotyczy przemysłu obronnego, ale nie tylko” – podkreślił szef resortów rozwoju i finansów, który w czwartek odwiedził zakłady PZL Mielec.

Wicepremier zaznaczył, że ze względu na „niespokojne czasy” rząd przywiązuje dużą wagę do bezpieczeństwa. „Moją rolą jest, żeby to bezpieczeństwo przekładało się na rozwój przemysłu obronnego” – mówił.

Przypomniał, że to właśnie z przemysłu obronnego wywodzi się m.in. internet czy GPS. „Również inne nowinki, i dlatego razem z ministrem Macierewiczem chcielibyśmy sprząc ze sobą zamówienia, rozwój poszczególnych zakładów, żeby były odpowiednio skorelowane z polskim przemysłem” – dodał wicepremier.

Morawiecki podkreślił, że rządowi zależy na budowie polskiej myśli technicznej - "na tworzeniu takich elementów innowacyjnych, które będą opierały się o polską myślą techniczną, ale zaszczepioną w globalnych łańcuchach wartości. Tutaj (w PZL Mielec - PAP) tego sporo zobaczyłem” - powiedział. 

Przypomniał, że teren, na którym funkcjonuje PZL Mielec, włączony jest do Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Była to pierwsza SSE, która powstała w kraju. 

„W ostatnim czasie strefa nabiera rumieńców, przychodzą tutaj nowi inwestorzy. (…) Dzisiaj bardzo ładnie rozwinęła skrzydła i zakłady takie jak te są chlubą SSE. To na pewno symbol reindustrializacji, o jaki nam chodzi” – podkreślił minister rozwoju i finansów.

Mateusz Morawiecki odwiedził również zakłady w Świdniku. „Świdnik, dzisiaj część grupy Leonardo, to jeden z głównych zakładów eksportu produktów przemysłu obronnego, a dla nas eksport i przemysł obronny jest bardzo ważny” – powiedział Morawiecki na konferencji prasowej podczas wizyty w PZL Świdnik. Jak zaznaczył, polski rząd traktuje wszystkich partnerów, którzy patrzą bardzo długofalowo na rozwój produkcji w Polsce.   

Morawiecki dodał, że PZL Świdnik to bardzo nowoczesne zakłady. „To najbardziej cieszy, że tutaj we współpracy z partnerami międzynarodowymi tworzy się produkty unikatowe, które służą do eksportu na cały świat” – mówił. 

Prezes zakładów Mieczysław Majewski zapewnił, że firma chce być partnerem strategicznym polskiego rządu. "Jeżeli rząd naszego kraju będzie traktował nas jako partnera strategicznego, to mamy szansę na dużo większy, naprawdę spektakularny rozwój naszej firmy, na nowe miejsca pracy” – powiedział Majewski. Natomiast wiceprezes Leonardo Helicopters Krzysztof Krystowski pytany przez dziennikarzy po konferencji o ofertę śmigłowców przedstawioną MON odpowiedział, że spółka ponowiła ofertę AW 149, a także zaproponowała śmigłowiec morski AW 101. „Uważamy, że to jest najlepszy obecnie śmigłowiec morski na świecie i nie może nie być brany pod uwagę” - zaznaczył.

Oferujemy również Głuszca, który jest śmigłowcem sprawdzonym, znanym polskim pilotom i właściwie na dzień dzisiejszy najszybszym i najlepszym rozwiązaniem na wzmocnienie obronności Polski.

Wiceprezes Leonardo Helicopters Krzysztof Krystowski

Zapytany o ewentualne plany dotyczące produkcji nowego śmigłowca we współpracy z Ukrainą Krystowski odpowiedział, że „nie ma w tej chwili niczego tego typu na deskach kreślarskich”.

PAP - mini

Reklama

Komentarze (12)

  1. MZ

    Do modernizacji z 35 W3T zostało jeszcze 27 szt i to dalej można zlecać Świdnikowi.Tylko, że ostatnia modernizacja 4 szt okazała się kompromitacją Świdnika.Ponad 20 milionów zł kar łącznie z modernizacją do wersji W3WARM.Moim zdaniem pozostałe śmigłowce powinny być modernizowane do wersji głuszczca z ukraińskimi silnikami MS 500 Wykorzystać doświadczenia Motor Sicz i jedziemy.Na nowe śmigłowce Głuszec Świdnik nie ma co liczyć. Niema też co liczyć że Świdnik wykona ewentualnie zamówione AW 101. Na aw 149 też nie ma co liczyć. Tak więc może tylko pozostać z modernizacją do wersji Głuszczca

    1. Lewandos

      To jest właśnie kłopot, że Świdnik się nie wywiązuje, z zamówień... a ponoć jest jednym z niewielu w Eu centrów budowy śmigłowców... W Krakowie, wykluczyli PESE w przetargu na nowe tramwaje, bo nie spełniła wymagań określonych w poprzednim przetargu... Przy oczywistej różnicy w odniesieniu do śmigłowców, może to jest jakiś trop jak mobilizować producentów do prawidłowego wykonywania usług na rzecz wojska...

  2. sojer

    Jeżeli Świdnik oferuje importowane AW101 do SAR i ZOP to nie widzę jak uruchomią w Polsce produkcję AW149... w ramach offsetu, chociaż nie ma zamówień?

  3. Mirek

    Jeżeli mamy wyprodukowany bardzo dobry wóz KTO Rosomak z różnymi ulepszeniami, a mamy problem z opracowaniem i produkcją własnego BWP, to można by wydłużyć o 2 metry Rosomaka, umieścić w nim drużynę (15 żołnierzy + obsługa i gotowe nowoczesne i sprawdzone w boju BWP. Uważam, że zamiast gąsienic lepsze były by koła, gdyż podczas eksplozji gąsienica odpadnie, a w wozie na kołach można się wycofać na kołach.

    1. Vvv

      Skąd takich biorą? Bredzisz i nie masz pojęcia o budowie i przeznaczeniu rosomaka ani nie znasz przewagi gasielnicy nad kołem.

  4. w sprawie "platformy"

    ..."w Afryce. W działaniach bojowych uczestniczy tam w tej chwili 36 śmigłowców: w tym 5 maszyn typu Tiger (3 w Mali i 2 w Republice Środkowoafrykańskiej) i 4 typu Caracal (2 w Czadzie i 2 w Mali)."...z TAG def24.19 sty br

    1. zdziowiony

      I po tych doświadczeniach Francja doszła do wniosku, że jedna platforma jest ok i zamierzają ograniczyć typy heli w armii.

  5. wewiór

    Tylko to mi przychodzi do głowy na poczynania tego rządu-KURIOZUM!

    1. nie Tanim

      Wikipedia: "w wyniku przetargu na Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego (AJT - Advanced Jet Trainer), Ministerstwo Obrony Narodowej wybrało M-346 jako nowy odrzutowy samolot szkolny, który ma zastąpić wysłużone TS-11 Iskra. Kontrakt podpisano 27 lutego 2014". Ten Sam master oferowali w sztandarowym LIFT, dostawy eskadry do listopada. 2014

  6. Wars

    37 milionów samych mądrali a czołgu wyprodukować nie potrafią, samolotu, helikoptera, okrętu podwodnego a nawet prochu do pocisków.Czy tak trudno założyć nowy, polski zakład który będzie od podstaw produkować śmigłowce? Wiem, że to nie jest łatwe, ale od czegoś trzeba zacząć? Zebrać specjalistów, dać dobrze zarobić i niech myślą!

    1. Robert

      38 milionów to pierwsze,śmiglowce już produkują w Mielcy i świdniku

    2. say69mat

      Mówisz ... wyprodukować??? Cała sfera koncepcyjno - projektowa leży. Po pierwsze wojsko jest zmienną zależną od licznych kaprysów, w tym kaprysów polityków. Po drugie, przemysł zbrojeniowy jest zmienną zależną od kaprysów polityków obsadzających z partyjnego klucza stanowiska w Radach Nadzorczych. Po trzecie, jakie zatem szanse mają konstruktorzy na wdrożenie projektu, którego realizacja w perspektywie czasowej, znacznie przekracza okres trwania kadencji Sejmu??? Przecież przychodzi kolejna wataha i sprząta po poprzednikach. Bez względu na elementarną refleksję w kategoriach użyteczności dla bezpieczeństwa narodowego. Po czwarte, na przykładzie historii projektu NH90. Prace projektowe zainicjowano w 1993 roku. Lot pierwszego prototypu ma miejsce w 1995. Lot prototypu wersji przedseryjnej 2005. Pierwsze śmigłowce wdrażane do linii 2007. Czyli zaprojektowanie nowoczesnego śmigłowca zajmuje +/- czternaście lat i z reguły sporo kosztuje. A to zdecydowanie przekracza zdolność percepcji polityków egzystujących w perspektywie czasowej regulowanej kolejnymi wyborami parlamentarnymi. Stąd najlepszym rozwiązaniem jest całkowita prywatyzacja przemysłu zbrojeniowego i oparcia struktury kapitałowej sektora o własność prywatną. Jest to proces długotrwały i bolesny, ale bez tego nie mamy najmniejszych szans na nowoczesny przemysł zdolny do kooperacji i konkurencji z podmiotami zagranicznymi.

    3. BUBA

      Morawiecki nie odwiedził WZL Łódź, tylko zachodnie zakłady produkcyjne. Minister wyraźnie wskazuje gdzie popłynie kasa podatników. Po objęciu władzy w latach 2005-2007 Prawo i Sprawiedliwość wykończyło Bumar gdzie doprowadzili do zapaści w tej firmie. Teraz mają olbrzymie pieniądze i na pewno nie będa rozwijali w Polsce nowoczesnych technologii lotniczych i Rakietowych. Ich wyborcy nie rozumieją że technologia, jej opracowanie najwięcej kosztuje a nie produkt. Na tym polega polskie prostactwo technologiczne. Brak zrozumienia jak działa nowoczesny świat. Na szczęście nie występuje wszędzie, ale nie wiadomo co rząd jeszcze zniszczy.

  7. KrzysiekS

    Leonardo dopiero poszło po rozum do głowy AW101 dla MW wersje ZOP i SAR mają gotowe i są naprawdę dobre z tego co czytałem, chociaż nie tanie ale ile tych śmigieł potrzeba i w razie czego można później rozmawiać o transportowej z rampą tą też mają.

    1. Daniel

      Dodam, że AW101 w wersji SAR mają rampę, a ZOP nie posiada z tytułu przeznaczenia. Cudeńko na każdą pogodę, najnowszy radar Osprey Aesa 360stopni, cyfrowy system kontroli lotu zawerający przyszlościowy system autopilota. Mówiąc krótko tradycyjny AW101 naszpikowany elektroniką.

  8. say69mat

    @def24.pl: Wicepremier zaznaczył, że ze względu na „niespokojne czasy” rząd przywiązuje dużą wagę do bezpieczeństwa. „Moją rolą jest, żeby to bezpieczeństwo przekładało się na rozwój przemysłu obronnego” – mówił. say69mat: ...??? Jak się wydaje, jednym z kluczowych elementów struktury bezpieczeństwa narodowego jest kondycja przemysłu zbrojeniowego. W naszym kraju generująca cały szereg pytań i wątpliwości na temat zdolności do wypełnienia swojej elementarnej funkcji. Wynikającej z roli pełnionej w strukturze systemu bezpieczeństwa narodowego.

    1. Drzewica

      Kondycja przemysłu zbrojeniowego jest arcyważna, ale najważniejsze są kadry i powinniśmy uważnie je obserwować. Sabotaż jaki dokonywano w bazie w Krakowie zamawiając zamiast dobrych ciągników Ursus z Polski obce, "wypasione", ponad dwa razy droższe musi być rozliczony z całą surowością dla dobra naszych sił zbrojnych, jako przestroga! Odkąd wysłuchałem w TVP zeznań prokuratora Niesiołowskiego widzę wokół sabotaż!

  9. Willgraf

    Sokoły NIE SĄ PRODUKOWANE O ŁADNYCH KILKU LAT Z UWAGI NA AFERĘ Z JEDNYM Z ODBIORCÓW TEGO ŚMIGŁOWCA I JEGO OPINIE na temat wartości tego czegoś, równie dobrze Polska mogla by zamówić śmigłowce MI-2..a co do cywilnych AW-149 to sen wariata ...GAZPROM niech sobie je kupuje ale nie POLSKA armia, a AW101 nigdy nie będzie produkowany w POLSCE , a serwis i terminy dostaw Świdnika podlegają pod prokuratora za sabotaż

    1. KrzysiekS

      Wilgraf masz racje AW101 nie będzie produkowany w Polsce ale to i tak jeden z najlepszych śmigłowców Morskich z tego co czytałem (jeżeli się mylę to proszę o wyjaśnienia) potrzeba nam kilku sztuk jak myślisz kto dla kilku śmigłowców przeniesie produkcje poproszę o dane takiej głupiej firmy. mają wersje ZOP SAR (kupili je Norwegowie i Anglicy i inne kraje a oni znają się na wersjach morskich) i inne jedne z najlepszych zaproponuj tym co maja latać tymi śmigłami coś lepszego tylko tak żeby zgodzili się z tobą. Inna rzeczą jest to że powinniśmy wymagać żeby Świdnik miał możliwości serwisowe tego śmigłowca i tyle.

    2. KrzysiekS

      Wlgraf jeżeli chodzi o AW149 to może być dla Polityków nie dla MON tu się zgadzamy. Sokoły to maszyna niestety na wymarciu w dużej mierze przez politykę Leonardo.

    3. ekonomista

      Akurat montaż finalny w Polsce nie ma większego znaczenia: jeżeli za zmontowane w Yeovil AW101 Leonardo zatrudni nowych pracowników w Świdniku np. przy produkcji AW189 czy AW109 Trekker to będzie to lepsze, niż finalny montaż 6-12 sztuk. Norweski kontrakt na AW101 SAR z 15 letnim serwisem "turnkey" to około 310 mln PLN za sztukę (u nas plus VAT 380 mln).

  10. KrzysiekS

    Leonardo dopiero poszło po rozum do głowy AW101 dla MW wersje ZOP i SAR mają gotowe i są naprawdę dobre z tego co czytałem, chociaż nie tanie ale ile tych śmigieł potrzeba i w razie czego można później rozmawiać o transportowej z rampą tą też mają.

  11. dk.

    A za 6-9 miesięcy nikt nie będzie już pamiętać lokalnego przemówienia z owymi "bardzo wieloma inwestorami z USA".

  12. wkurzony_termit

    Lobbingu ciąg dalszy, polski rząd, polscy ministrowie zachowują się jak tania prostytutka pod latarnią, a ponad 30% społeczeństwa się to podoba... To jest upadek Rzeczpospolitej, moralny, obym się mylił...

Reklama