Reklama

Siły zbrojne

MON o postępowaniu na śmigłowce. „Pełna konkurencyjność, maszyny szkolne w terminie”

Fot.  szer. Agnieszka Grzelak
Fot. szer. Agnieszka Grzelak

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że termin składania ofert na śmigłowce dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej został przedłużony do 27 marca z uwagi na chęć zachowania pełnej konkurencyjności postępowania.

Jak podaje Katarzyna Jakubowska z Centrum Operacyjnego MON, wniosek o wydłużenie terminu został złożony przez jednego z oferentów. Na jego podstawie Inspektorat Uzbrojenia wyraził zgodę na przedłużenie terminu składania ofert do 27 marca. Z doniesień medialnych wynika, że o przedłużenie terminu wnioskował Airbus Helicopters, potwierdzają to nieoficjalne informacje Defence24.pl.

Zamierzając zachować pełną konkurencyjność prowadzonego postępowania, Inspektorat zdecydował o niewykluczaniu wymienionego oferenta, który powoływał się na swoją niezdolność do przygotowania kompletnej oferty w przewidzianym terminie, tj. do 13 marca br.

Katarzyna Jakubowska, Centrum Operacyjne MON

W komunikacie MON podkreśla się, że intencją Inspektoratu było zachowanie pełnej konkurencyjności prowadzenia postępowania, a wymieniony oferent powoływał się na niezdolność do przygotowania oferty w pierwotnym terminie do 13 marca.

MON zapewnia, że przedłużenie okresu składania ofert nie będzie miało wpływu na dostawy sprzętu do Sił Zbrojnych RP, „w tym w szczególności – maszyn przewidywanych do szkolenia załóg.”.

Resort obrony ogłosił 20 lutego postępowanie na dostawę 16 śmigłowców – ośmiu w odmianie bojowego poszukiwania i ratownictwa dla Wojsk Specjalnych i takiej samej liczby maszyn do zwalczania okrętów podwodnych, z możliwością wykonywania misji SAR dla Marynarki Wojennej.

Do procedury zaproszono podmioty biorące udział we wcześniejszym, zakończonym niepowodzeniem postępowaniu, w wyniku którego poprzednie kierownictwo MON wskazało ofertę śmigłowców wielozadaniowych Caracal, proponowanych przez Airbus Helicopters. Są to więc PZL Świdnik, który zaprezentował niedawno ofertę śmigłowca AW101 (w poprzednim postępowaniu proponowano AW149) konsorcjum PZL Mielec i Sikorsky, które zapowiedziało złożenie oferty maszyn Black Hawk, oraz Airbus Helicopters i Heli Invest. Europejski koncern zadeklarował, że analizuje zaproszenie do składania ofert. Jak wspominano wcześniej, prawdopodobnie to konsorcjum wystąpiło o przedłużenie terminu składania ofert, ale nie zostało to oficjalnie potwierdzone.

Według deklaracji szefa MON Antoniego Macierewicza pierwsze dwa śmigłowce dla Wojsk Specjalnych, przeznaczone do szkolenia, mają być dostarczone jeszcze w marcu br. Obecnie resort deklaruje, że termin ten nie ulegnie dalszemu przesunięciu. Z kolei na maszyny transportowe powinno zostać rozpisane odrębne postępowanie w przyszłości.

Reklama
Reklama

Komentarze (21)

  1. Ned

    Aby żołnierze mogli sie szkolić na nowych śmigłowcach juz w tym miesiącu to musiałbym ogłoszony wynik tej procedury. Rozumiem ze w 4 dni tj. do końca marca MON przejrzy wszystkie dokumenty i wybierze po 27 śmigłowiec?

    1. Daniel J.

      BH vs AW249??? Po pierwsze to dwie zupełnie różne maszyny. Jeden to helikopter użytkowy / transportowy a drugi to helikopter szturmowy, zabiera. Tylko dwoje członków załogi. Po drugie AW249 jest dopiero opracowywany. Brak latającego prototypu nawet. Inna sprawa, że AW129 / T129 szczerze mi się podoba. Owszem jest mniejszy od Apache’a (może nie wymiarami, ale udźwigiem) lecz jest tańszy o ok. 1/3 i na pewno moglibyśmy liczyć na duży jeśli nie 100% transfer produkcji i technologii. Apache jest bezkonkurencyjny ale nam wystarczy, że będzie lepszy niż rosyjskie maszyny. Jednak, mogę się w tym zakresie mylić.

  2. BUBA

    Najważniejsze z punktu widzenia włosko brytyjskiego PZL Mielec i amerykańskiego PZL Świdnik to to, że nie powstanie żadna inwestycja w WZL Łódź i że Polacy nie są w stanie sami nadal samodzielnie cokolwiek nowego co lata. Interesy zachodnich firm są bezpieczne.

  3. krakus

    Polecam lekturę o brazylijskich Caracalach(Lotnictwo 10-11/2016) gdzie ten śmigłowiec pełni różne funkcje tak w lotnictwie lądowym jak i w MW.Przeprowadzono już udane próby w odpalaniu rakiet przeciwokrętowych.

    1. Anty c-cal przed 500 +

      PO 5-ciu latach integracji know how

  4. Thorsten

    Ciekawe czy MON da każdemu z graczy po kawałku tortu? Np. Specjalsi - Mielec ZOP/SAR - Airbus Transportowe - Świdnik

    1. Davien

      jakim cudem chcesz z Mielca śmigłowieć dla sił specjalnych jak oni nie są w stanie go zbudować. S-70i nie ma takiej wersji a cała reszta BH to tylko FMS. Jak juz miałby byc podział, co jest idiotyzmem, to Transportowe Mielec, CSAR to Airbus, a maszyn ZOP/SAR w tej konfiguracji nie widzę, ale tez byłbym za Airbusem. AW-101 nie jest ze Świdnika a zreszta jest za duzy jako ZOP dla naszych okrętów zarówno obecnych jak i projektowanych.

    2. Qba

      Transportowe to Boeing CH-47 Chinook z PGZ

  5. MZ

    Ten nie wykluczony oferent to oczywiście PZL Świdnik satelita makaronów z Leonardo. Jak poprzednio nie mieli dobrej oferty tak i teraz też jej nie będą mieli.

  6. facetoface

    ,,Europejski koncern zadeklarował, że analizuje zaproszenie do składania ofert.'' nie poszło po zawyżonej cenie więc teraz robi focha lub złośliwie przeciąga. Bez żalu jest AW101.

    1. vvv

      zawyzonej? aw149 byl o 2mld drozszy a aw101 jest o 60% drozszy niz caracal.

    2. Davien

      Tia ładne bajki ale AW-101 to ci Świdnik nie zbuduje, a przeciąga zapewne podobnie jak poprzednio Mielec zastanawiając się jak z S-70i zrobic coś choćby przypominającego UH-60M:))

  7. Willgraf

    przetarg nie rozstrzygnięty ..a on już wie kiedy i kto dostarczy maszyny szkolne.. i to jest ta przejrzystość i bezstronność ?

    1. KrzysiekS

      Wilgraf Być może kupią lub w jakieś formie dostaną 2 śmigłowce z Mielca zawsze można mówić że szkolne (nawet golasy) bo nasze Siły Specjalne współpracują z wojskami USA które korzystają z BH (i się wytłumaczy że nie ma znaczenia, że są to trochę inne BH ale słowa się dotrzyma). I może wcale to nie znaczyć że wybierzemy BH.

    2. skipper

      W ofercie będą również Mistrale

    3. dropik

      primo to jeszcze nie przetarg ;) to raczej zapytanie ofertowe czy jak tam zwać.

  8. Afgan

    Jak pamiętam to 2 śmigłowcami wojska specjalne powinny dysponować już w grudniu 2016 roku, a 14 dalszych miało być dostarczonych do końca 2017. Teraz termin składania ofert został przesunięty do 27 marca 2017, ale w marcu wojska specjalne maja i tak dostać 2 śmigłowce do szkolenia. Skąd MON wie na jakich śmigłowcach mają się szkolić (na 99 procent będą to 2 Black Hawki z Mielca) wojska specjalne, skoro oferty maja spływać do 27 marca? A rozstrzygnięcie przetargu kiedy? W 3 dni? Czy producenci mają zarezerwowane po 2 sztuki maszyn i zwycięzca jest zobowiązany te 2 maszyny dostarczyć natychmiast, dosłownie z dnia na dzień!? O co tu chodzi? Może mi to ktoś wyjaśnić, bo na prawdę się w tym pogubiłem.

    1. to nie jest takie trudne do zrozumienia, kolego:)

      O co chodzi? Ano o to, aby gonić króliczka.

  9. KrzysiekS

    Nie ma pieniędzy na śmigłowce dlatego będzie 16 najpilniejszych a reszta w dalekiej przyszłości.

    1. sojer

      2018 - 8 specjalnych, 2019 - 8 ZOP/SAR, 2020 - 8 transportowych, 2021 - 8 transportowych, 2022 - 8 szturmowych, 2023 - 8 szturmowych... Na więcej nas raczej nie stać, bo od 2023-2025 trzeba będzie rozglądać się za nowymi samolotami bojowymi. Inna sprawa, że C-130E już są zabytkowe i nie będą latać przez 20 lat, więc wypadałoby kupić jeszcze kilka C-130J. Nigdy nie starczy pieniędz2018 - 8 specjalnych, 2019 - 8 ZOP/SAR, 2020 - 8 transportowych, 2021 - 8 transportowych, 2022 - 8 szturmowych, 2023 - 8 szturmowych... Na więcej nas raczej nie stać, bo od 2023-2025 trzeba będzie rozglądać się za nowymi samolotami bojowymi. Inna sprawa, że C-130E już są zabytkowe i nie będą latać przez 20 lat, więc wypadałoby kupić jeszcze kilka C-130J. Nigdy nie starczy pieniędzy na wszystko.

  10. CB

    Jeżeli 2 mają być jeszcze w marcu, to w grę wchodzą tylko BH. W takim razie po co cały ten "przetarg", skoro już wiadomo kto wygrał? Bo chyba nawet AM nie jest tak ograniczony, żeby kupić 2 BH, a później po "przetargu" dokupić jeszcze 14 całkiem innych...

    1. kapralek

      te dwie miały już być w październiku zeszłego roku, od pewnego czasu odnoszę wrażenie że analiza komunikatów MON to ... strata czasu

  11. Powiedzianomi

    Na jednych się będą szkolić, a na innych latać? Dobre.

    1. m

      komandosi mogą się szkolić zjazdu po linie z dowolnego typu, nie?

    2. Iron

      A jak się uczysz jeździć w szkole jazdy to potem kupujesz ten samochód na którym się szkoliłeś??? :/

  12. Marek1

    Bardzo mnie ciekawi KTO tak uparcie forsuje opcję pozyskania maszyn mogących spełniać jednocześnie 2 funkcje - ZOP i morskiego SAR ?? To kompletnie RÓŻNE zadania wymagające całkowicie innego wyposażenia, wyszkolenia załóg i charakterystyki maszyn. Czy to takie trudne do pojęcia jest ?? Ps. Innym nonsensem uparcie utrzymywanym jest fakt, że morskie SAR jest włączone do zadań MW.

    1. CB

      Czy SAR należy ciągle do MW czy nie, ma teraz drugorzędne znaczenie, bo i tak musi te śmigłowce kupić państwo, tyle że by płaciło z innej kieszeni. A tak szczerze mówiąc, nie widzę w tym momencie możliwości przekazania tego komuś innemu. MSPiR (tak jak i dawne PRO) nie ma kompletnie żadnego doświadczenia lotniczego ani żadnego zaplecza. Trzeba by przekazać im śmigłowce razem z załogami i obsługą, a na to zapewne nie zgodzą się sami zainteresowani, żeby zrobić z nich nagle cywili. Tak samo z dostępem do lotnisk, serwisem maszyn itp. itd. To jest proces na długie, długie lata...

  13. Thorsten

    "... pierwsze dwa śmigłowce dla Wojsk Specjalnych, przeznaczone do szkolenia, mają być dostarczone jeszcze w marcu br. Obecnie resort deklaruje, że termin ten nie ulegnie dalszemu przesunięciu." Moim zdaniem, śmigłowce dla specjalsów będą z Mielca, pierwsze 2 golasy.

    1. m

      biorąc pod uwagę że "tajne dokumenty latają przez ocean" to raczej coś w ramach FMS :)

    2. Goral

      Jak z Mielca to wszystko będą golasy i to będzie przykre :(

  14. Boczek

    Skoro składanie dokumentów przesunięto na 27 marca, to skąd wiadomo które maszyny szkolne będą potrzebne? Zostaną niejako złożone u progu MON z dokumentacją przetargową?

  15. art

    teraz doszła jeszcze jedna zmienna - PSA kupiło Opla.., a w Gliwicach pracuje 3000-4000 luda....., i żebyśmy znowu im nie wyjeżdżali o tych widelcach...

    1. dropik

      Gliwice pewnie się ostaną ale jest jeszcze zakład w tychach produkujacy silniki dla opla. Francuzi sobie odbiją przy ponownym dzieleniu budzetu UE po brexicie. Dodatkowo zgłosują za zmianami w finansowaniu dopłat bezpośrednich dla rolnictwa aby rządy same finansowały swoich rolników.

  16. Sorbek

    Dwa cytaty "Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że termin składania ofert na śmigłowce dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej został przedłużony do 27 marca ..." i "Według deklaracji szefa MON Antoniego Macierewicza pierwsze dwa śmigłowce dla Wojsk Specjalnych, przeznaczone do szkolenia, mają być dostarczone jeszcze w marcu br. " Nalezy pamiętać że do końca marca br. zostanie wtedy tylko 4 dni a jeszcze trzeba zapoznać się z opasłymi ofertami, wybrać dostawcę i podpisać z nim umowę przed dostawą śmigłowców no i sam transport (bo rozumiem że jeszcze nie wiedzą kto wygra i skąd trzeba będzie je dostarczyć

  17. Zbulwersowany podatnik

    To już zaczyna być nudne. To już zaczyna być śmieszne. Co tydzień nowe fakty i oświadczenia, analizy ewentualnych nowych terminów itd. Kiedy MON w końcu się określi w jakim zakresie zostanie zmodernizowana nasza flota śmigłowców? 1. Co z polsko-ukraińskim śmigłowcem? Jaki to w ogóle miał być śmigłowiec? Szturmowy? Transportowy? 2. Co z modernizacją polskich Mi razem z Ukraińcami? I które śmigłowce mielibyśmy w końcu modernizować i w jakiej liczbie? Sokoły? Głuszce? Mi24? Mi17? 3. Ile śmigłowców w wersji specjalistycznej oraz transportowej w końcu zamierzamy ostatecznie pozyskać? Mam tu na myśli najbliższe 10 lat, a nie sam kontrakt na 2x 8 śmigłowców który nie wprowadza tak na prawdę nic poza przedłużaniem agonii naszych jednostek. 4. Co dalej? Za 5-15 lat kolejna analiza rynku trwającą 3 lata i 2 lata wybierania nowego dostawcy śmigłowców? Pójście za ciosem i nawet powolne ale cykliczne wymienianie najstarszych jednostek to mniejsze koszty na dłuższą metę. Przypominam, że nasza armia posiada ponad 270 maszyn - większość z nich ma już "swoje lata". 5. Co z szumnymi zapowiedziami pozyskania nowych/używanych F-16? Termin do którego MON miało opracować koncepcję minął 14 dni temu.

  18. Velasco

    Szkolny to bedzie ten AW101 przyplynal do Indonezji i zaskoczyl tamtejszy MON. Nowy/gotowy nic tylko cwiczyc.

  19. vvv

    co to oznacza smiglowiec "szkolny"? czyli goły bez zadnych dodatkowych opcji czy tez "bedzie sumulowa uzbrojenie" jak nasze mastery z "leonardo" czli 100% własciciela swidnika, ktory przez 3 lata nie potrafi wyremontowac ani sokolow ani smiglowcow dla marynarki, nie wspominajac juz o aw101 ktory od prawie 2 tygodni stoi na prawie dzikim lotnisku bo jego silniki nie dzialaja :)

  20. Sailor

    Informacja już nie aktualna. Poślizg będzie.

  21. Max Mad

    Maszyny szkolne w terminie a jaki to termin... tego nie można powiedzieć bo jest tajny. A skoro w Marcu mają być dostarczone to dlaczego w tamtym roku nie informowano o podpisaniu umowy na montaż i zakup tych maszyn (oczywiście chodzi o Blackhawki które Macierewicz bezwzględnie chce) na podstawie jakiej procedury je zakupiono i dlaczego od tego konkretnego producenta (to też wiadomo ale pytanie postawić można). I skoro jest tu mowa o "konkurencyjności" dlaczego produkt został zamówiony u jednego producenta bez przeprowadzenia postępowania przetargowego mającego wyłonić najlepszą ofertę?