- Wiadomości
Modernizacja śmigłowców i produkcja w WZL nr 1 [Defence24.pl TV]
WZL nr 1 S.A. są głównym ośrodkiem serwisowym i remontowym dla floty śmigłowców Polskich Sił Zbrojnych. Zakłady opracowały kompleksową modernizacji maszyn Mi-17 i Mi-24, opartą m. in. o współpracę z firmą Thales oraz doświadczenia z prac nad śmigłowcami dla Senegalu. Trwają również prace nad wdrożeniem do produkcji bezzałogowego śmigłowca, który będzie w stanie przenosić uzbrojenie o masie 350 kg.

WZL nr 1 zajmują się remontami, przeglądami, doposażeniami oraz serwisem śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP. […] Poza tym remontujemy i serwisujemy samoloty szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Otrzymaliśmy certyfikat AS9100, co świadczy o możliwościach spółki i o tym, że weszliśmy na najwyższy poziom jakościowy jeśli chodzi o standardy lotnicze. Spółka została również wskazana jako centrum serwisowe i wsparcia eksploatacji dla śmigłowców. […] Jeśli mówimy o nowych platformach, czy to śmigłowca „Kruk”, czy maszyn wielozadaniowych, jesteśmy przygotowani na każdą platformę, jaka zostanie zaakceptowana przez polski rząd.
Plany zakładów w Łodzi i Dęblinie obejmują nie tylko serwis i wsparcie eksploatacji śmigłowców, ale również ich modernizację. Dotyczy to zarówno kontraktów zagranicznych, jak zawarta wcześniej umowa dotycząca unowocześniania senegalskich Mi-24, jak też maszyn Wojska Polskiego.
WZL nr 1 we współpracy z ITWL, ZM Tarnów i innymi podmiotami opracowały program modernizacji śmigłowców Mi-24 i Mi-17 umożliwiający zwiększenie ich możliwości operacyjnych oraz dostosowanie do standardów NATO. Program obejmuje m. in. remonty silników, wymianę uzbrojenia kierowanego i niekierowanego oraz systemy samoobrony i nowoczesną awionikę.
Czytaj więcej: MSPO 2017: Polska modernizacja Mi-24
Spółka rozwija również szeroki zakres kompetencji związanych np. z produkcją kompozytów, badaniami nieniszczącymi i technologiami instalacji lotniczych. Otwiera to drogę do kooperacji z koncernami lotniczymi w roli poddostawcy. WZL nr 1 prowadzi również własne projekty, takie jak produkcja bezzałogowego śmigłowca bojowego o masie ponad 1000 kg zdolnego do przenoszenia uzbrojenia o masie 350 kg. Maszyny te mogą trafić na eksport lub do odbiorcy krajowego.