Mobilne systemy walki elektronicznej dla US Army

29 sierpnia 2021, 08:39
isv
Fot. J. L. Finney, 82nd Airborne Division
Reklama

Jak poinformował portal C4isrnet, amerykański koncern General Dynamics otrzymał od US Army kontrakt na doposażenie nowych pojazdów Infantry Squad Vehicle w środki walki elektronicznej. Wojsko oczekuje, że dzięki integracji systemów lżejsze pojazdy, takie jak ISV zyskają nowe możliwości w prowadzeniu operacji.

General Dynamics otrzymał kontrakt na doposażenie militarnych pick-upów ISV (Infantry Squad Vehicle) w system prowadzenia walki elektronicznej. Na dzień dzisiejszy ma on do dyspozycji dwa rozwiązania: Tactical Electronic Warfare System (TEWS) oraz Multi-Domain Operations Weapon System (MDOWS). Niemniej nowy system, który byłby rozwijany za pieniądze z nowego kontraktu, miałby być pochodną powyższych i byłby przeznaczony dla pojazdów pokroju ISV, a zatem mowa jest o w wozach niewielkich rozmiarów.

Główną przeszkodą, by w pełni użyć powyższych systemów we wspomnianych pojazdach, jest dość duże zapotrzebowanie, szczególnie TEWS, na energię elektryczną. W połączeniu z lekkimi wielozadaniowymi wozami piechoty miałoby to ogromne znaczenie, gdyż użycie energochłonnego systemu wiązałoby się z korzystaniem ze zewnętrznego generatora lub dodatkowych akumulatorów co negatywnie odbiłoby się na mobilności ISV, nie mówiąc już o możliwościach transportowych drużyny piechoty.

Za pieniądze pochodzące z kontraktu, General Dynamics w sześciu egzemplarzach przekaże armii nowe narzędzie prowadzenia walki elektronicznej. Zintegrowany z wozem ISV system będzie dogłębnie badany pod kątem wydajności prądowej.

Według producenta lżejszy system miałby zastosowanie także w pojazdach taktycznych używanych przez Korpus Piechoty Morskiej.

Reklama
Reklama

TEWS/MDOWS były z sukcesem dotychczas montowane w pojazdach Stryker i Flyer 72/60. GD informował także, że ich systemy prowadzenia walki elektronicznej mógłby być instalowane w wozach typu JLTV, NGCV, OMFV, ARV czy nawet w pojazdach nietaktycznych.

Według informacji podanych przez producenta TEWS oraz MDOWS są niezależnymi od pojazdu systemami z modułową konstrukcją, zezwalającą na całodobowe wsparcie dla dowódcy w prowadzeniu walki elektronicznej i wielodomenowych operacji. Pozwalają na szybkie wykrycie i identyfikację wrogów oraz są w stanie sprawnie przeciwstawić się nadchodzącym atakom elektronicznym. Jednocześnie dzięki powyższym systemom dowódca może dokonać szybkiej i adekwatnej odpowiedzi na wrogie działania.

Z kolei program Infranty Squad Vehicles polegał na pozyskaniu przez amerykańską armię pojazdu wielozadaniowego o wysokiej mobilności, zapewniającego transport drużyny piechoty, wraz z jej wyposażeniem. W połowie 2020 roku nastąpiło jego rozstrzygnięcie, przyznając kontrakt o wartości 214 milionów dolarów (ok. 820 mln zł) spółce GM Defense, należącej do koncernu General Motors.

Nowy wóz bazuje na produkowanym przez General Motors Chevrolecie Colorado ZR2. Sercem pojazdu jest 186-konny turbodoładowany silnik Duramax o pojemności 2,8 l, współpracujący z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Może on transportować do dziewięciu żołnierzy i ładunek o masie do 1500 kilogramów.

Dostawa 649 ISV do jednostek, w tym do 82. Dywizji, ma zakończyć się do 2025 roku. Co ciekawe, armia amerykańska jest zainteresowana znacznie większą liczbą tych wozów, bo w planach ma zakupić ich aż 2065 sztuk.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 2
Reklama
Andrzej
poniedziałek, 30 sierpnia 2021, 16:55

Dzień dobry Panowie. "Z kolei program Infantry Squad Vehicles polegał na pozyskaniu przez amerykańską armię pojazdu wielozadaniowego o wysokiej mobilności, zapewniającego transport drużyny piechoty, wraz z jej wyposażeniem." Wydaje się, że pojazd "Japoński wojownik" pick-up (stara wersja), byłby idealnym rozwiązaniem, na pewno dla drużyny WOT, WL, czy SG. Zamiast stać, mogli by przysiąść, a nawet położyć się na chwilę (scenariusze różnorakie). Diesel pojedzie nawet na rzepaku (zmiana oleju silnikowego co 3000 km - jak w RFN sprawdzili dziennikarze z 1.6 D - przejeżdżając łącznie 600.000 km). Jeżeli rzecz dotyczy testów terenowych, to zarówno test drogowy (skalny) , jak i zimowy, są dostępne (filmy). Pozostaje zakup licencji. Oczywiście - wszystko w ramach PilPotOP, będzie prościej.

say69mat
poniedziałek, 30 sierpnia 2021, 09:40

@defence24.pl: Mobilne systemy walki elektronicznej dla US Army ... nam pozostaje jedynie generować bezproduktywne spory polityczne oraz kontemplacja naszej doskonałości w ... lustrze.

Tweets Defence24