Reklama

Siły zbrojne

Merlin i Głuszec na MSPO 2017

  • Fot. J. Sabak
  • Amerykańska haubica M109A6 Paladin na poligonie koło Drawska Pomorskiego. Fot. Rafał Lesiecki / Defence24.pl

W ekspozycji PZL Świdnik zaprezentowanej podczas kieleckich targów największe zainteresowanie wzbudził prezentowany po raz pierwszy śmigłowiec AW101 w wersji HH-101A Caesar, stosowanej do zadań specjalnych przez siły powietrzne Włoch. Podobne maszyny zaoferowano Polsce w postępowaniu na śmigłowce C-SAR. Nie zabrakło jednak także znacznie lżejszego W-3PL Głuszec, który już dziś jest stosowany przez Wojsko Polskie. 

Obie maszyny, prezentowane przez należące do koncernu Leonardo Helicopters PZL Świdnik, przyleciały na teren MSPO w Kielcach 4 września. Ogromny, ponad 15-tonowy śmigłowiec HH-101A Caesar, należący do 15° Stormo sił powietrznych Włoch zajął miejsce przed halą główną MSPO i był dobrze widoczny dla wszystkich wchodzących na teren targów. 

MSPO AW101 Caesar
Ładownia HH-101A Caesar ze stelażem na nosze i standardowymi siedzeniami, która może być łatwo zrekonfigurowana np. do transportu cargo - fot. J.Sabak

Jest to obecnie najnowocześniejszy wariant śmigłowca AW101 Merlin produkowany w zakładach Yeovil. Włochy zamówiły 15 egzemplarzy. HH-101A Caesar jest wyposażony w szeroki zakres sensorów, obejmujących radar, LIDAR, głowicę optoelektroniczną i pasywne systemy wykrywania zagrożeń. Wysoką świadomość sytuacyjną zapewnia załodze 5 ekranów wielofunkcyjnych w kokpicie.

Wewnątrz ponad sześciometrowej ładowni można zmieścić 3 tony ładunku, kilkudziesięciu żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub kilkanaście noszy z rannymi oraz wyposażenie i personel medyczny. Kabina może być łatwo rekonfigurowana, a w przypadku zadań bojowych pomieści również trzy karabiny maszynowe typu M134 Minigun kalibru 7,62 mm wraz z amunicją.

Śmigłowiec AW101 w wersji zbliżonej do prezentowanej w Kielcach maszyny włoskiej stanowi ofertę PZL Świdnik w postępowaniu na śmigłowiec Combat SAR dla Wojsk Specjalnych, w którym konkuruje z maszynami Black Hawk konsorcjum PZL Mielec i Sikorsky oraz ofertą konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest, obejmującą prawdopodobnie maszyny H225M Caracal. Zapytania ofertowe w tej procedurze Inspektorat Uzbrojenia rozesłał podczas trwania MSPO.

AW101 W-3PL Sokół
Śmigłowce AW101 i W-3PL krótko po lądowaniu na MSPO 2017. Fot. J. Sabak

Oprócz tego zaprezentowano maszynę PZL W-3PL Głuszec. Tym razem nie był on uzbrojony w pociski Spike, ale w bardziej klasyczny, używany obecnie w Polskich Siłach Zbrojnych zestaw wyrzutni pocisków niekierowanych kalibru 80 mm i 57 mm. Stałe uzbrojenie stanowi natomiast karabin maszynowy 12,7 mm w zdalnie sterowanej wieżyczce dziobowej. PZL Świdnik proponuje MON zarówno modernizację kolejnych maszyn W-3 Sokół do tego standardu z cyfrową awioniką, jak też uzbrojenie Głuszców w ppk Spike-ER lub nawet Spike-NLOS o zasięgu do 30 km. 

Reklama

Komentarze (9)

  1. Greko

    Czas na wymianę, więc trzeba zakupić nowe śmigłowce. MON zdecyduje co chce, a aczej zdecydowal, że pasuje Mu połączenie SAR/ZOP

  2. Marek

    AW101 robi piorunujące wrażenie i szczerze to jest inwestycja która się opłaci w 100%

  3. vvv

    w-3pl nigdy nie byl zintegrowany z zadnym ppk a tym bardziej ze spike er/nlos a przy jego slabych silnikach i tak ledwo co sie unosi. aw101 ma identyczne parametry co caracal, ale pali 3x wicej paliwa a koszt serwisowania i utrzymania aw101 jest rownie 3x wyzszy niz caracali. Dunczycy wydaja majatek na utrzymanie floty merlinow a ostatnio aw101 rozbil sie Algerii. Wada aw101 sa wibracje wirnika ogonowego ktore doprowadzaja do pekniec ogona. nie ma to jak uwalic caracala aby teraz kupic de facto wloski odpowiednik ale bez offsetu i zaplacic 3x drozej :)

    1. W3-pl

      OT tacy "terytorialsi" zestrzelili H225M. No i Co? Ale Meksyk. Kanadzie czy samurajom Yeovil nie przeszkadza. W pierwszym wymienionym Wywalili Super koty, kolejni kupili 5+1 SZTUK H225 (bez M). Ciekawe? w Italii nie chcieli tego-blisko geograficznie-(jak dla nas nieoceniony Master).

    2. Matix

      Od kiedy te śmigła mają podobne parametry? Jeżeli inwestować, to w konkret, a nie w przeplatane inwycofywane śmigła.

  4. Znawca

    Myslalem ze silniki juz wymiwnili na mocniejsze w Gluszcu

  5. Jasnowidz

    Wkrotce pokaza nowa odslone Gluszca i Mi-24, zamiast ppk beda zintegrowane z dzidami bojowymi made by Szyszko w Puszczy Bialowieskiej. Po osiem dzid z kazdej strony plus wiazka 16 sztuk podwieszonych w wiazce pod kadlubem dla desantu.

  6. Tp

    Powinniśmy kupić głuszce i powoli zabrać się do przetargów na śmigłowce.

  7. Anty C-cal przed 500+

    ciekawe. Prawie jak zagrywka prezydencka w USA. Czy drogi (z wyspy z poza Unii)-101 czy MONTOWANE obecnie i Kupowane z Mielca. Mimo znafstwa co rzuca argumenty o nie-lataniu "bieda"hawka w zimie naszego klimatu...W Chile to do SAR inne heli w okolice Wyspy Ognistej, W Szwecji za wycofane koty Airbusa to uh-60 tylko dla Afganistanu?? To w tej Danii to inne zimy jak w okolicach Ustki czy Oksywia? Oo rakiety 80mm, gdzie France z 70mm? Aeromobilni chcieli ALE 10 lat temu

  8. PRS

    Szkoda, że Świdnik się nie postarał i nie uzbroił Głuszca w Wielolufowy Karabin Maszynowy rodem z Tarnowa zamontowany w wieżyczce podkadłubowej oraz w zasobnikach strzeleckich na belkach. Oraz próba integracji Groma/Pioruna. Była by to jakaś odmiana w stosunku do ,,odgrzewanego kotleta" pokazywanego przy każdej możliwej okazji. Integracji rakietowych pocisków przeciwpancernych to się chyba nigdy nie doczekamy. Ciekawe na ile Świdnik wycenia sobie obecnie modernizację W-3 Sokół do standardu Głuszec w stosunku do nówki sztuki (konkretnie to cena ale także i czas bo ostatnio te świdnickie moderki to trwały prawie tyle co II Wojna Światowa). Bo być może szybciej i taniej (gwarancja!/serwis) było by zamówić nowe egzemlparze.

    1. bash

      Z tym karabinem to bym nie szalał, lepiej było kupić sprawdzone rozwiązanie.

  9. Mg

    Mogliby zmodernizować co najmniej z 16 w-3 do poziomu Głuszec z NLOS i taką samą liczbę Mi-24 tez z tymi ppk

Reklama