LOT z kontraktem na przewozy VIP. Dostawa Boeingów opóźniona

8 grudnia 2020, 09:55
Embraer 175 VIP
Fot. J.Sabak
Reklama

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o decyzji udzielenia PLL LOT wartego 99 mln zł kontraktu  dotyczącego dalszego czarteru dwóch samolotów Embraer ERJ-175 w konfiguracji do przewozów HEAD i VIP w roku 2021. Decyzja związana jest z opóźnieniem dostawy dwóch samolotów Boeing737-800/BBJ2 co najmniej do marca 2021 roku.

27 listopada 2020 roku zapadła decyzja o zawarciu przez Inspektorat Uzbrojenia umowy, dotyczącej „czarteru dwóch samolotów w konfiguracji wnętrza HEAD oraz posiadających charakterystyczne i rozpoznawalne malowanie godnie reprezentujące barwy Rzeczypospolitej Polskiej, wykorzystywanych przez Kancelarię Prezydenta RP, Marszałka Sejmu RP, Kancelarię Senatu RP, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów”. Oznacza to wydłużenie o kolejny rok umowy na czarter samolotów Embraer ERJ-175 do przewozu najważniejszych osób w państwie, zawartej, jak się wydawało po raz ostatni z PLL Lot S.A. w dniu 28 grudnia 2018 r.

PLL Lot realizowała tego typu zadania od roku 2013 roku i miał zakończyć je w bieżącym roku, dzięki zakupowi dwóch maszyn Gulfstream G550 oraz trzech samolotów Boeing 737-800, w tym dwóch w wersji specjalnej BBJ2 i jednego w konfiguracji pasażerskiej, który zostanie w przyszłości przebudowany. Ten ostatni został dostarczony już w 2017 roku i służył do szkolenia załóg, a obecnie realizuje przewozy HEAD. Kolejne maszyny miały pojawić się w Polsce 15 września i 15 listopada bieżącego roku, jednak jak czytamy w uzasadnieniu umowy z PLL LOT – „w związku ze skutkami pandemii COVID-19 spółka The Boeing Company poinformowała o niemożności dotrzymania ww. terminu dostaw określonego w umowie, deklarując realizację dostaw nie wcześniej niż w marcu 2021 roku.” Spowodowało to potrzebę zawarcia kolejnego kontraktu, który dotyczy okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku dla dwóch maszyn Embraer ERJ-175.

Reklama
Reklama

Tego typu opcja wydłużenia umowy była zawarta w kontrakcie z 2018 i na tej podstawie Inspektorat uzbrojenia udzielił zamówienia o wartości 99 mln zł bez VAT. W uzasadnieniu pominięcia systemu konkurencyjnego czytamy: 

Ze względu na brak możliwości dotrzymania ustawowych terminów przewidzianych dla trybów konkurencyjnych, jedynym rozwiązaniem jest udzielenie zamówienia dotychczasowemu Wykonawcy. Wykonuje on przedmiotową usługę od 2013 r. z wykorzystaniem samolotów specjalnie dostosowanych do przewozu VIP, dysponuje personelem posiadającym stosowne poświadczenia bezpieczeństwa osobowego oraz zapewnia stałą dostępność samolotów w porcie lotniczym w Warszawie. Udzielenie zamówienia dotychczasowemu Wykonawcy, pomimo upływu 5 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, pozwoli uniknąć trudności technicznych (w tym logistycznych i organizacyjnych) jakie może spowodować zmiana Wykonawcy.

W zaistniałej sytuacji faktycznie możliwości wyboru są mocno ograniczone i wybór PLL Lot staje się jedynym uzasadnionym logicznie praz ekonomicznie. Otwartą kwestią pozostaje to, czy dysponując dwoma samolotami Guflstream G550 i jednym Boeingiem 737-800 Ministerstwo Oborny Narodowej faktycznie potrzebuje dwóch maszyn Embraer ERJ-175, przeznaczonych do przewozu 80-100 osób na krótkich i średnich dystansach. Decyzja MON o zamówieniu usług od LOT wskazuje iż często delegacje są na tyle duże, że niewystarczający okazuje się samolot Gulfstream G550, mogący zabrać w polskiej konfiguracji do 16 osób.  

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
JasiuPowiedz
czwartek, 10 grudnia 2020, 00:19

Dobrze, że nasz rząd i inni nasi vipowie tyle latają w różnych sprawach. Dzięki temu nasze, Polaków, interesy na forum międzynarodowym są tak skrupulatnie dopilnowane a z naszym krajem muszą liczyć się rządy tych państw, które są celem lotów. Jesteśmy, adekwatnie do kosztów a nawet bardziej, siłą na arenie międzynarodowej. Więc to wszystko bardzo opłaca się i ma sens.

Jędrek
środa, 9 grudnia 2020, 18:02

Czy : 1 potrzebujemy w obecnych czasach 4 maszyn do przewozu naszych "wipów" ? 2 stać nas na utrzymanie 4 maszyn, używanych raz na jakiś czas ? 3 to ukryta pomocy dla naszego lotu ?

vipmig
wtorek, 8 grudnia 2020, 13:30

Zwiastun nowej polityki USA wobec Polski??

Robson
wtorek, 8 grudnia 2020, 21:42

Te dwie maszyny zostaly odstawione na pustynie ,bo LOT poinformowal leasingowe firmy ,ze w zwiazku z COVID -19 i zaistniala sytuacja ich narazie nie odbierze!!!!

Darek
środa, 9 grudnia 2020, 08:25

To akurat chodzi o 787-9 a im o 737-800 :)

BUBA
wtorek, 8 grudnia 2020, 16:47

Jaki zwiastun ... pandemia ..

Darek
wtorek, 8 grudnia 2020, 16:13

Nie, pudło, nie wszystkim w wersji vip zajmuje się Boeing, są też dostawcy systemów zabudowy z praworządnej uniji....

Jan Kowalski
wtorek, 8 grudnia 2020, 13:00

może trzeba przycisnąć producenta... a zapomniałem, że tych nie wolno przyciskać... miękiszony

zaq
wtorek, 8 grudnia 2020, 12:51

Ciekawe czy MON odważy się wystawić kary Boeingowi za opóźnienia.

Aster
wtorek, 8 grudnia 2020, 12:03

Mysle ze rzad powinien zamowic 16 PC-12 (4.6Mszt) do lotow miedzy miastowych , to ja tanie samoloty w uzytkowaniu. A poza tym trzeba pomyslec o smiglowcach , 4 AW101 vip (ok30Mszt),8 AW139(ok12M) ,16 AW109 (6Mszt),... 16 SW4 (2Mszt) . Wiem ze sa ludzie ktorzy popieraja rzad i sa tacy ktorzy chca sie go pozbyc , ale rzady sie zmieniaja co kilka lat , i niewazne kto rzadzi te maszyne beda "zarabiac na siebie".

Tweets Defence24