Reklama
  • Wiadomości

Lekkie śmigłowce niemieckich specjalsów w komplecie

Niemieckie siły zbrojne otrzymały ostatni śmigłowiec H145M. Maszyny są używane przez siły specjalne Bundeswehry. 

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Niemiecki rząd zamówił w 2013 roku 15 śmigłowców w ramach programu lekkiego śmigłowca wielozadaniowego (Light Utility Helicopter – LUH) dla Sił Specjalnych, pierwszą maszynę dostarczono siłom zbrojnym pod koniec 2015 roku. 

H145M to wojskowa wersjaf lekkiego śmigłowca H145, który został dostarczony po raz pierwszy w 2014 r. Przy maksymalnej masie startowej 3,7 tony, H145M może być używany do misji rozpoznawczych, transportowych, działań desantowych czy ewakuacji medycznej.

Śmigłowce H145M typu LUH SOF należące do Bundeswehry wyposażone są w system lin desantowych do transportu sił specjalnych i system kamer do rozpoznania. Mogą też przenosić lekkie uzbrojenie. Istnieje możliwość wyposażenia maszyn H145M w pociski Spike ER/LR.

Wiropłaty są przystosowane do wykonywania do misji dziennych i nocnych w niekorzystnych warunkach. Napędzany dwoma silnikami Turbomeca Arriel 2E, H145M jest wyposażony w cyfrowy układ sterowania silnikami (FADEC). Śmigłowiec dysponuje awioniką Helionix, jej elementem jest 4-osiowy autopilot.

W 2015 r. Airbus Helicopters zawarł również umowę zakładającą prowadzenie wsparcia eksploatacji śmigłowców Bundeswehry do roku 2021. Obejmuje ona zarządzanie i wdrażanie prac konserwacyjnych oraz naprawczych, dostarczanie części zamiennych i utrzymywanie gotowości bojowej. Maszyny H145M zostały też zamówione przez Serbię (9) i Tajlandię (5).

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama