Przemysł Zbrojeniowy

Fot. Defence24

Krystowski: Mamy dużo argumentów za wyborem AW101 [Defence24.pl TV]

Podczas tegorocznych targów MSPO w Kielcach, PZL Świdnik zaprezentował po raz pierwszy w historii imprezy śmigłowiec AW101. Firma ubiega się obecnie o kontrakt na wiropłaty dla wojsk specjalnych oraz dla marynarki wojennej. „Mamy bardzo dużo argumentów przemawiających za wyborem akurat tej oferty w obu postępowaniach” - mówi Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu PZL Świdnik. 

Firma zaprezentowała śmigłowiec w wersji HH-101A "Cesar" używany przez siły zbrojne Włoch. Jak podkreślił prezes zarządu firmy Krzysztof Krystowski, za ofertą PZL Świdnik przemawia szereg argumentów. AW101 ma długi zasięg działania i może pozostawać w locie z pełnym obciążeniem przez 4,5 godziny bez dodatkowych baków paliwa.

Wiemy, że wojska specjalne bardzo przychylnym okiem patrzą na tę tylną rampę, dzięki której można łatwo wejść do śmigłowca, łatwo go opuścić, ale również łatwo się desantować. Jest to dodatkowe miejsce, by zainstalować karabin (...) do obrony śmigłowca.

Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu PZL Świdnik

HH-101
Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Komfrot zapewnia duża przestrzeń wewnątrz maszyny. Krystowski powiedział także, że PZL Świdnik jest jedynym oferentem, który potrafi w pełni wyprodukować śmigłowce i jest zlokalizowany w Polsce. Prezes zapewnił także o możliwości przeniesienia produkcji AW101 do Świdnika w przypadku wygranej w obu postępowaniach prowadzonych przez MON. 

Potrafimy zaprojektować śmigłowiec, potrafimy go zbudować, potrafimy przeszkolić załogi, potrafimy potem wspierać ten śmigłowiec w cyklu jego życia, modernizować.

Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu PZL Świdnik

Firma posiada także prawa autorskie do własności intelektualnej, a będąc częścią europejskiej firmy, PZL Świdnik nie ma ograniczeń jeśli chodzi o transfer technologii. Dzięki temu technologia systemu tankowania w locie mogłaby być przeniesiona do Polski.  

 

Reklama

Komentarze (43)

  1. vvv

    jak 3x dorzsze utrzymanie, 2t wieksza masa wlasna, te same osiagi co Caracal, 30% drozszy zakup, az 200kg wieszy udzwig niz caracal :) oraz serwis w Swidniku ktory nie potrafi naprawic gluszcza a Leonardo nie potrafi dostarczyc samolotwo szkolnych :) dodatkowo w zeszlym roku ten sam aw101 ktorym latal AM zepsul sie podczas powrotu do wloch. padly 2 z 3 silnikow i aw101 stal pod chmurka 3 tyg az przyjedzie serwis z Wloch :) aw101 ma osiagi caracala ale jest 3x drozszy :)

    1. nielot

      jeżeli offset polega na wykonaniu tapicerki do foteli (boza mało szt zamówili) to super "polonizacja"

  2. Peter

    Pan Krystowski zapomina o jednym ważnym argumencie przeciwko AW 101. Niesolidność firmy przy remoncie Anakond. Ponad roczny poślizg mówi sam za siebie.

    1. tomi

      W Anakondach jest jeden problem zmniejsza się dostępność części i to też wydłuża całą procedurę A AW101 to nowy śmigłowiec ciągle w produkcji

    2. tomi

      Wszystko zależy od dostępności części... AW101 to nowy śmigłowiec i tu takich problemów nie będzie bo łatwiej o podzespoły

    3. Willgraf

      Włoski Aw101 to kiepskie 3 silniki jak na taką dużą maszynę

  3. Willgraf

    Najwyższy czad odzyskac Świdnik od Leonardo, wszelkimi metodami...a nastepnie produkować tam qybrane śmigłowce i wcale nie muszą być to smiglowce Leonardo !

  4. As

    Perspektywa nabycia tych maszyn jest tak odległa, że aż finansowo możliwa, ale musimy płacić za obecność wojsk USA i dlatego to z tamtąd kupimy każdy śmigłowiec dla specjalsów choćby był dwuosobowy i kartonu.

  5. evo

    AW 101 nie jest made in USA - nie przejdzie ;)

    1. rydwan

      a co masz do sprzętu z USA? bo jak narazie to w każdym aspekcie tłucze tą europejską

    2. kubuskow

      Zgadzam się, że obecnie tyko made in USA jest fajne, ale stojąc przed wyborem AW101 a S70 to nie wiem co pan Antoni wybierze :(

  6. grom

    Ten śmigłowiec to najlepsza oferta dla MW i jedyna która ma sens Potrzeba nam śmigłowca dużego który jest wstanie ewakuować np kuter rybacki w całości

    1. CB

      Ale Świdnik Merlinów nie produkuje i nigdy produkował nie będzie, bo to wersja brytyjska. A "ewakuować np kuter rybacki w całości" to i Anakonda potrafi, bo kutry są różne, więc to strasznie słaby "argument".

    2. kubuskow

      Ale jaka to jest propozycja dla MW, skoro nie mogą one lądować na żadnym okręcie - są za ciężkie!

  7. vtol

    "Potrafimy zaprojektować śmigłowiec, potrafimy go zbudować" a czy potraficie zaprojektować i zbudować załogową platformę typu vtol o której wcześniej pisałem, która będzie uniwersalna. Jest to realne w 100 procentach, pomogę.

  8. vtol

    Panie Krystowski, może by tak coś naszego, polskiego zbudować?. Platformy typu vtol zabierające na pokład 20-25 żołnierzy, szybciej przetransportuje z dowolnego i w dowolne miejsce, lądujące w w terenie niewiele większym od obrysu platformy, bezpieczniejsze mające niezależne napędy, jeden do lotu drugi do pionowego startu i lądowania. Platforma z racji tego że dodatkowo posiada napęd który nie zużywa paliwa może wykonywać długie loty. Pomniejszona jako dron wyposażona w napęd który nie zużywa paliwa może bardzo długo przebywać w powietrzu. Służę informacją na ten temat.

  9. Za Polską

    Podstawa żeby choć w cząstce był Polski. Dajmy szansę chłopakom. Przynajmniej technologia i kooperacje pozostanie w kraju.

  10. vtol

    Panie Krystowski, może by tak coś naszego, polskiego zbudować?. Platformy typu vtol zabierające na pokład 20-25 żołnierzy, szybciej przetransportuje z dowolnego i w dowolne miejsce, lądujące w w terenie niewiele większym od obrysu platformy, bezpieczniejsze mające niezależne napędy, jeden do lotu drugi do pionowego startu i lądowania. Platforma z racji tego że dodatkowo posiada napęd który nie zużywa paliwa może wykonywać długie loty. Pomniejszona jako dron wyposażona w napęd który nie zużywa paliwa może bardzo długo przebywać w powietrzu. Służę informacją na ten temat.

  11. De Retour

    W tym miesiącu miały być dostarczone pierwsze Caracale, a jest reanimacja Mi i rozmowa o AW 101. O offsecie już wszyscy zapomnieli. PS Przynajmniej o BidaHołku chwilowo cisza. Ale niestety, pewnie tylko chwilowo.

    1. Boczek

      "W tym miesiącu miały być dostarczone pierwsze Caracale..." Amen. ...ale nasz genialny Antoni postawił na lepsze gołąbki - te na dachu, ale stealth! ...a H225M sprzedają się aktualnie jak ciepłe bułeczki. I co ciekawe Niemcy z Francuzami przymierzają się do rozwoju nowego ciężkiego heli. W międzyczasie WZL1 byłoby potencjalnie w stanie włączyć się w ten projekt (np. analogicznie jak był NH90). No ale najważniejsze, że mamy WOT, WOT który do 2022 pożre środki równoważne 2 OP albo 4 Mieczniki. Ci z MW będą się mogli przenieść do jakiegoś WOT-MW, bo do tego czasu nie będzie już OP, a nieprzydatne do niczego, nie będące de facto naszą własnością OHP, będą miały nadal za horrendalne sumy pudrowane syfy - na koszt polskiego, a na rzecz amerykańskiego podatnika, bo nam nie wolno przy nich grzebać.

  12. Willgraf

    pan prezes znowu mydli oczy ŚWIDNIK nie jest Polska firma i żadne technologie transferowane do tej firmy nie mają żadnej wartości dla PGZ i dla Państwa Polskiego gdyż nie stanowi to jego własności !

    1. Sobier

      Bardzo się mylisz.To Polacy będą wykonawcami a zdobyta przez nich wiedza i doświadczenie będą bardzo ważne dla Polski

  13. zły

    To dlaczego ten śmigłowiec nie był od początku oferowany? Tylko AW zaoferowało jednostkę za małą, nieuzbrojoną i nie będącą na wyposażeniu żadnej armii?

    1. box

      Bo w przetargu masę startowa ustalili na takim poziomie ze tylko Caracal mógł to wygrać, taki przewlekłe trochę

  14. Alek

    Który śmigłowiec jest wstanie ewakuować 7 ciężko rannych i 7 lekko za jednym podejściem bo na pewno nie Caracal. Potrzebny nam jest AW101 by zabezpieczyć Bałtyk I tak jest to oszczędność bo jeśli śmigłowiec w jednym podejściu zabiera 14 osób to jest to ogromny plus. Ile podejść musi w tym samym czasie zrobić caracal 4 by zabrać 4 osób Tracąc tym samym więcej paliwa i powiększając koszty

    1. kass

      chinook jest w stanie zabrać jeszcze więcej, tylko co z tego? przetarg w którym wygrały caracale zakładał że śmigłowiec musi mieć możliwość bazowania na orp a aw101 jest na to zdecydowanie za duży i za ciężki

  15. Kaska

    Porownanie z Caracalem... - Udźwig - 5 ton AW101 i 5,6 tony EC725 (Caracal) - Prędkość - 309 km/h AW101 i 325 km/h EC725 - Zasięg - 833 km AW101 i 857 km EC725 - Pułap - 4,5 km AW101 i 6 km EC725 - Cena : 18,2 mln vs 24.5 mln - Prędkość podróżna: 150 węzłów vs. 140 w. - Prędkość wznoszenia: 2067 fpm vs. 1460 fpm - Użyteczna pojemność zbiorników paliwa: 1081 gal. vs. 670 gal Opancerzenie kokpitu, kabiny i siedzen w standardzie vs. brak Szerokosc kabiny 8,2 ft vs 5.9 ft Maksymalna masa dopuszczalna: 34.400 lbs vs 24.250 lbs Szerkość kabiny: 8,2 ft vs 5.9 ft

    1. Vvv

      Cana zakupu aw101 jest wyższa a serwis to juz kosmos

    2. say69mat

      Rzuć okiem na strony producenta, tam jak wół jest napisane, że zasięg AW101 to - standard - 810 nm., to znaczy 1500 km. Co się przekłada na długotrwałość lotu wynoszącą 6,5 godziny. Ktoś manipuluje danymi technicznymi śmigłowców w wikipedii. Porównaj sobie dane techniczne producenta UH60 i dane z wikipedii ;)))

    3. prawieanonim

      Zasięg ze strony producenta: 1500 km w locie na dwóch silnikach 1363 km w locie na trzech silnikach

  16. KrzysiekS

    Mieliśmy EC725 (Caracal), potem Black Hawk teraz AW101 a tak naprawdę nie mamy nic. Najpierw to niech coś będzie stało na naszych lotniskach bo jak na razie mamy starocie i obiecanki.

    1. sebs

      Do@KsiekS Jakie black hawki bo w życiu nie mieliśmy propozysji UH-60M a widzę pojęcie masz znikome skoro mylisz to małe dziadostwo s70 z prawdziwym UH-60.

  17. ccc

    Na pewno tańszy o lepszy od Caracali?

    1. Vvv

      Aw101 jest 2-3x droszy niz caracal ;)

  18. Daniel

    Ciekawy jestem jak się to postępowanie zakończy. Czy ktoś się orientuje ile trwa produkcja 1 sztuki AW101? W przypadku wygranek Leonardo na 16 sztuk proponował bym je składać wolno tak maks 3-4 sztuki rocznie, wtedy te ostatnie będą nowsze o ok 5 lat i może budżet to udźwignie płacąc partiami.

  19. X

    Czekamy na polsko-ukraińskie śmigłowce, panie ministrze Antłan!, i to do ko końca roku 2 sztuki!, max do marca!!! A tak na poważnie, to do transportu brał bym nawet Mi-17 (Mi-38?) w wersji optymalnie spolonizowanej i z zachodnimi silnikami (być może). AW, itp. brać tylko do zastosowań wymagających i specjalnych.

  20. CB

    Jestem ciekawy jak to jest z tą ewentualną produkcją w Polsce, skoro dla MW zaproponowali śmigłowiec w wersji brytyjskiej. Wszędzie ciągle mówią tylko o wersji włoskiej.

    1. Yoyo

      To znaczy kierownica po prawej stronie?

  21. Victor

    Najlepszy możliwy śmigłowiec dla MW i Specjalsów. Niestety nie amerykański i dlatego obawiam się że nie ma szans w oczach polskiego MON. Parametry się nie liczą gdy w grę wchodzi polityka.

  22. Harry

    "Firma posiada także prawa autorskie do własności intelektualnej,.. " Firma nie jest polska i to jest problem. Koszty eksploatacji, remontów, modernizacji będą duże a kasa będzie uciekała za granicę i to jest najważniejszy argument na NIE!

    1. Victor

      To na pewno wg Ciebie polską firmą jest amerykański Mielec. Tam zyski na pewno zostaną w Polsce. Trzeba tylko wybrać BH. I już do końca roku...

  23. tomi

    A wy ciągle jeden argument że drogie i po co nam A czy życie ludzkie ma cenę?

    1. CB

      Po prostu większość używa dokładnie tych samych argumentów, których używała obecna władza uwalając Caracale. Co w tym dziwnego? Jakoś wtedy życie ludzkie miało jednak cenę, skoro unieważniono przetarg i odsunięto zakup nowych śmigłowców na długie lata.

    2. akh

      Tak. Ma cenę. Brutalną - to często koszt drogiej terapii czy operacji. której nie refunduje NFZ, choć ponoć zgodnie z Konstytucją RP mamy bezpłatną służbę zdrowia. Nie stać nas na leczenie swoich obywateli tym bardziej nie stać nas na koszmarnie kosztowne i w zakupie i w eksploatacji AW-101. To trochę jak z zakupem samochodów - owszem nowy Mercedes czy BMW jest lepszy nowocześniejszy i nawet ,,, ale i tak kupujemy 10 letniego VW czy Citroena bo na tyle pozwala nas budżet . Jedynie złudzenie pozwala uważać, że w przypadku państwa jest inaczej.

  24. Vvv

    I brak komentarzy o smigle o osiągach caracala ale 3x droższe :)

    1. Wawiak

      Wybacz, ale powtarzasz francuską żałosną propagandę. Bezpieczeństwo wynikające z posiadania 3 a nie 2 turbin to zwykły rachunek prawdopodobieństwa, i tego francuziki nie zakłamią twierdząc, że u nich jest tak samo, bo nie jest. Dwukrotnie większy promień operacji na wewnętrznym paliwie - wobec karaczana który do tego potrzebuje podwieszeń - też nie jest "osiągiem" porównywalnym. 19m3 kabiny dla 38 pasażerów, i tylna rampa, oraz 5 ton ładunku (pozwala wjechać na pokład samochodem...), to wobec ciebie też porównywalne z osiągiem karaczana, który zabierze połowę (20 ludzi) stłoczonych jak sardynki i wepchniętych tylko przez boczne drzwi, a jakikolwiek większy sprzęt tylko na podwieszeniu które drastycznie ogranicza osiągi?

    2. W3 - pl

      Nato poza producenta France ruchu robotniczego Nikt Nie kupuje. Trzy razy taniej!? Mon dieu

  25. Kirbi

    A ile przeciw? To droga, mało wydajna i kosztowna w eksploatacji maszyna. Dodatkowo jest nad wyrost do naszych zastosowań, a wybierzemy ją przez polityczne przepychanki.

    1. Krakus

      Nikt nie planuje wymieniać całej floty śmigłowców na Merliny bo to by nas wykrwawiło finansowo. Te 16 maszyn to mają być wersje specjalistyczne a w ich przypadku możliwości powinny być dużo ważniejsze niż cena. Idąc twoim tokiem rozumowania proponuje zrezygnować również z GROMu, droga, mało wydajna i kosztowna w utrzymaniu jednostka. Zresztą sam zadaj sobie pytanie, czy jeśli nie daj boże ty i twoi najbliżsi będziecie kiedyś potrzebować ratunku na Bałtyku to wolisz żeby na pomoc przyleciał wam AW101 i zabrał was wszystkich czy Caracal i zabrał was połowę?