Krystowski: Mamy dużo argumentów za wyborem AW101 [Defence24.pl TV]

29 września 2017, 16:41
Fot. Defence24
Fot. J. Sabak/Defence24.pl
Reklama

Podczas tegorocznych targów MSPO w Kielcach, PZL Świdnik zaprezentował po raz pierwszy w historii imprezy śmigłowiec AW101. Firma ubiega się obecnie o kontrakt na wiropłaty dla wojsk specjalnych oraz dla marynarki wojennej. "Mamy bardzo dużo argumentów przemawiających za wyborem akurat tej oferty w obu postępowaniach" - mówi Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu PZL Świdnik. 

Firma zaprezentowała śmigłowiec w wersji HH-101A "Cesar" używany przez siły zbrojne Włoch. Jak podkreślił prezes zarządu firmy Krzysztof Krystowski, za ofertą PZL Świdnik przemawia szereg argumentów. AW101 ma długi zasięg działania i może pozostawać w locie z pełnym obciążeniem przez 4,5 godziny bez dodatkowych baków paliwa.

Wiemy, że wojska specjalne bardzo przychylnym okiem patrzą na tę tylną rampę, dzięki której można łatwo wejść do śmigłowca, łatwo go opuścić, ale również łatwo się desantować. Jest to dodatkowe miejsce, by zainstalować karabin (...) do obrony śmigłowca.

Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu PZL Świdnik

HH-101
Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Komfrot zapewnia duża przestrzeń wewnątrz maszyny. Krystowski powiedział także, że PZL Świdnik jest jedynym oferentem, który potrafi w pełni wyprodukować śmigłowce i jest zlokalizowany w Polsce. Prezes zapewnił także o możliwości przeniesienia produkcji AW101 do Świdnika w przypadku wygranej w obu postępowaniach prowadzonych przez MON. 

Potrafimy zaprojektować śmigłowiec, potrafimy go zbudować, potrafimy przeszkolić załogi, potrafimy potem wspierać ten śmigłowiec w cyklu jego życia, modernizować.

Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu PZL Świdnik

Firma posiada także prawa autorskie do własności intelektualnej, a będąc częścią europejskiej firmy, PZL Świdnik nie ma ograniczeń jeśli chodzi o transfer technologii. Dzięki temu technologia systemu tankowania w locie mogłaby być przeniesiona do Polski.  

 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 67
Reklama
zły
sobota, 30 września 2017, 09:31

To dlaczego ten śmigłowiec nie był od początku oferowany? Tylko AW zaoferowało jednostkę za małą, nieuzbrojoną i nie będącą na wyposażeniu żadnej armii?

box
niedziela, 1 października 2017, 19:27

Bo w przetargu masę startowa ustalili na takim poziomie ze tylko Caracal mógł to wygrać, taki przewlekłe trochę

Maczek
piątek, 29 września 2017, 17:12

no to teraz zostałem przekonany że warto kupić aw101 i płacac 400 mln zł za sztuke skoro dostaniemy technologie systemu tankowania w locie :d szok

CB
piątek, 29 września 2017, 17:05

Jestem ciekawy jak to jest z tą ewentualną produkcją w Polsce, skoro dla MW zaproponowali śmigłowiec w wersji brytyjskiej. Wszędzie ciągle mówią tylko o wersji włoskiej.

Yoyo
sobota, 30 września 2017, 19:50

To znaczy kierownica po prawej stronie?

Victor
sobota, 30 września 2017, 19:25

Najlepszy możliwy śmigłowiec dla MW i Specjalsów. Niestety nie amerykański i dlatego obawiam się że nie ma szans w oczach polskiego MON. Parametry się nie liczą gdy w grę wchodzi polityka.

vvv
piątek, 29 września 2017, 17:03

jak 3x dorzsze utrzymanie, 2t wieksza masa wlasna, te same osiagi co Caracal, 30% drozszy zakup, az 200kg wieszy udzwig niz caracal :) oraz serwis w Swidniku ktory nie potrafi naprawic gluszcza a Leonardo nie potrafi dostarczyc samolotwo szkolnych :) dodatkowo w zeszlym roku ten sam aw101 ktorym latal AM zepsul sie podczas powrotu do wloch. padly 2 z 3 silnikow i aw101 stal pod chmurka 3 tyg az przyjedzie serwis z Wloch :) aw101 ma osiagi caracala ale jest 3x drozszy :)

nielot
środa, 29 maja 2019, 23:38

jeżeli offset polega na wykonaniu tapicerki do foteli (boza mało szt zamówili) to super "polonizacja"

jasiu
piątek, 29 września 2017, 16:55

Panie Krystowski najpierw nauczcie się na czas remontować sokoły. Dawno się tak nie uśmiałem stwierdzeniem, że mogą wyprodukować "czytaj poskładać" śmigłowiec AW101. Włosi potrafią wyprodukować tylko makaron patrz: pendolino i mastery /wały stulecia/.

Yacco
sobota, 30 września 2017, 08:29

Śmiechu warte....to dlaczego w ostatnim przetargu nie wystawiłi takiego śmogłowca Cesar...tylko śmigłowiec ktorego nie ma i nie chce mieć żadna armia

Thinking makes no harm
sobota, 30 września 2017, 16:16

Bowiem jako podstawowe kryterium wyznaczono cenę..

Vvv
sobota, 30 września 2017, 03:17

I brak komentarzy o smigle o osiągach caracala ale 3x droższe :)

W3 - pl
sobota, 30 września 2017, 18:41

Nato poza producenta France ruchu robotniczego Nikt Nie kupuje. Trzy razy taniej!? Mon dieu

Wawiak
sobota, 30 września 2017, 13:57

Wybacz, ale powtarzasz francuską żałosną propagandę. Bezpieczeństwo wynikające z posiadania 3 a nie 2 turbin to zwykły rachunek prawdopodobieństwa, i tego francuziki nie zakłamią twierdząc, że u nich jest tak samo, bo nie jest. Dwukrotnie większy promień operacji na wewnętrznym paliwie - wobec karaczana który do tego potrzebuje podwieszeń - też nie jest "osiągiem" porównywalnym. 19m3 kabiny dla 38 pasażerów, i tylna rampa, oraz 5 ton ładunku (pozwala wjechać na pokład samochodem...), to wobec ciebie też porównywalne z osiągiem karaczana, który zabierze połowę (20 ludzi) stłoczonych jak sardynki i wepchniętych tylko przez boczne drzwi, a jakikolwiek większy sprzęt tylko na podwieszeniu które drastycznie ogranicza osiągi?

ryba
sobota, 30 września 2017, 00:53

AW 101 to jeden z faworytów pozostaje kwestia wyposażenia specjalistycznego jeśli transfer bedzie odpowiedni

evo
niedziela, 1 października 2017, 20:07

AW 101 nie jest made in USA - nie przejdzie ;)

kubuskow
wtorek, 3 października 2017, 14:04

Zgadzam się, że obecnie tyko made in USA jest fajne, ale stojąc przed wyborem AW101 a S70 to nie wiem co pan Antoni wybierze :(

rydwan
poniedziałek, 2 października 2017, 00:22

a co masz do sprzętu z USA? bo jak narazie to w każdym aspekcie tłucze tą europejską

Borys
piątek, 29 września 2017, 21:46

Zaden AW101, tylko NH90

Davien
sobota, 30 września 2017, 17:28

NH-90 nie ma ani wersji CSAR ani dla sił specjalnych więc odpada na starcie.

happy
sobota, 30 września 2017, 15:09

Problemem jest to ze MON chce maszyne do wszystkiego. Caracal bylby ok gdyby rozdzielono funkcje zop i sar bo na 2 w jednym ma po prostu za malo miejsca na pokladzie by skutecznie pelnic zadania ratunkowe na morzu. W normalnym kraju ktos juz dawno policzyl by co sie oplaca bardziej : mniejsza liczba smiglowcow duzych z polaczeniem funkcji czy wiecej maszyn mniejszych wyspecjalizowanych do jednego celu.

ccc
piątek, 29 września 2017, 20:58

Na pewno tańszy o lepszy od Caracali?

Vvv
niedziela, 1 października 2017, 02:40

Aw101 jest 2-3x droszy niz caracal ;)

Willgraf
czwartek, 5 października 2017, 10:57

Najwyższy czad odzyskac Świdnik od Leonardo, wszelkimi metodami...a nastepnie produkować tam qybrane śmigłowce i wcale nie muszą być to smiglowce Leonardo !

Peter
poniedziałek, 2 października 2017, 09:38

Pan Krystowski zapomina o jednym ważnym argumencie przeciwko AW 101. Niesolidność firmy przy remoncie Anakond. Ponad roczny poślizg mówi sam za siebie.

Willgraf
czwartek, 5 października 2017, 10:59

Włoski Aw101 to kiepskie 3 silniki jak na taką dużą maszynę

tomi
poniedziałek, 2 października 2017, 23:04

Wszystko zależy od dostępności części... AW101 to nowy śmigłowiec i tu takich problemów nie będzie bo łatwiej o podzespoły

tomi
poniedziałek, 2 października 2017, 23:01

W Anakondach jest jeden problem zmniejsza się dostępność części i to też wydłuża całą procedurę A AW101 to nowy śmigłowiec ciągle w produkcji

Daniel
niedziela, 1 października 2017, 02:34

Ciekawy jestem jak się to postępowanie zakończy. Czy ktoś się orientuje ile trwa produkcja 1 sztuki AW101? W przypadku wygranek Leonardo na 16 sztuk proponował bym je składać wolno tak maks 3-4 sztuki rocznie, wtedy te ostatnie będą nowsze o ok 5 lat i może budżet to udźwignie płacąc partiami.

artur
piątek, 29 września 2017, 20:18

Merlin i tak nie będzie produkowany w Świdniku. Fabryka może co najwyżej wytwarzać drzwi. Nikt nie przeniesie linii produkcyjnej dla 16 smigłowców do Polski. Kompletnie nieopłacalne. Po co był szum z polskim robotnikiem?

Za Polską
wtorek, 3 października 2017, 11:31

Podstawa żeby choć w cząstce był Polski. Dajmy szansę chłopakom. Przynajmniej technologia i kooperacje pozostanie w kraju.

Piter
sobota, 30 września 2017, 13:53

Jeśli wszystko się uda to są szanse by AW101 był w pełni produkowany w PZL-Świdnik Ten śmigłowiec znacznie poprawi nasze bezpieczeństwo

Kirbi
piątek, 29 września 2017, 20:04

A ile przeciw? To droga, mało wydajna i kosztowna w eksploatacji maszyna. Dodatkowo jest nad wyrost do naszych zastosowań, a wybierzemy ją przez polityczne przepychanki.

Krakus
sobota, 30 września 2017, 17:48

Nikt nie planuje wymieniać całej floty śmigłowców na Merliny bo to by nas wykrwawiło finansowo. Te 16 maszyn to mają być wersje specjalistyczne a w ich przypadku możliwości powinny być dużo ważniejsze niż cena. Idąc twoim tokiem rozumowania proponuje zrezygnować również z GROMu, droga, mało wydajna i kosztowna w utrzymaniu jednostka. Zresztą sam zadaj sobie pytanie, czy jeśli nie daj boże ty i twoi najbliżsi będziecie kiedyś potrzebować ratunku na Bałtyku to wolisz żeby na pomoc przyleciał wam AW101 i zabrał was wszystkich czy Caracal i zabrał was połowę?

ekonomista
sobota, 30 września 2017, 13:38

Dla Sił Specjalnych i Wojsk Lądowych najlepszy byłby Chinook, o czym wszyscy wiedzą, ale z jakiś dziwacznych względów ogłoszono, że Polska ciężkich śmigłowców nie potrzebuje. Tymczasem podstawowym lekkim pojazdem piechoty staje się wóz o masie 7 ton [Hawkei, Oshkosh's L-ATV, u nas program Pegaz] i Chinook jest NAJMNIEJSZYM i NAJTAŃSZYM helikopterem, który może go przewozić.

demaskator
piątek, 29 września 2017, 19:33

Czyżby nowa kampania wizerunkowa? Ani słowa o Leonardo, tylko Pzl Świdnik, co by prosty lud widział że to polski produkt I niezniszczalny prezes Pzl a nie Leonardo;-)

X
sobota, 30 września 2017, 23:22

Czekamy na polsko-ukraińskie śmigłowce, panie ministrze Antłan!, i to do ko końca roku 2 sztuki!, max do marca!!! A tak na poważnie, to do transportu brał bym nawet Mi-17 (Mi-38?) w wersji optymalnie spolonizowanej i z zachodnimi silnikami (być może). AW, itp. brać tylko do zastosowań wymagających i specjalnych.

Alek
sobota, 30 września 2017, 13:30

Który śmigłowiec jest wstanie ewakuować 7 ciężko rannych i 7 lekko za jednym podejściem bo na pewno nie Caracal. Potrzebny nam jest AW101 by zabezpieczyć Bałtyk I tak jest to oszczędność bo jeśli śmigłowiec w jednym podejściu zabiera 14 osób to jest to ogromny plus. Ile podejść musi w tym samym czasie zrobić caracal 4 by zabrać 4 osób Tracąc tym samym więcej paliwa i powiększając koszty

kass
niedziela, 1 października 2017, 14:28

chinook jest w stanie zabrać jeszcze więcej, tylko co z tego? przetarg w którym wygrały caracale zakładał że śmigłowiec musi mieć możliwość bazowania na orp a aw101 jest na to zdecydowanie za duży i za ciężki

grom
sobota, 30 września 2017, 13:23

Ten śmigłowiec to najlepsza oferta dla MW i jedyna która ma sens Potrzeba nam śmigłowca dużego który jest wstanie ewakuować np kuter rybacki w całości

kubuskow
wtorek, 3 października 2017, 13:51

Ale jaka to jest propozycja dla MW, skoro nie mogą one lądować na żadnym okręcie - są za ciężkie!

CB
sobota, 30 września 2017, 16:20

Ale Świdnik Merlinów nie produkuje i nigdy produkował nie będzie, bo to wersja brytyjska. A "ewakuować np kuter rybacki w całości" to i Anakonda potrafi, bo kutry są różne, więc to strasznie słaby "argument".

tomi
sobota, 30 września 2017, 13:20

A wy ciągle jeden argument że drogie i po co nam A czy życie ludzkie ma cenę?

akh
sobota, 30 września 2017, 18:49

Tak. Ma cenę. Brutalną - to często koszt drogiej terapii czy operacji. której nie refunduje NFZ, choć ponoć zgodnie z Konstytucją RP mamy bezpłatną służbę zdrowia. Nie stać nas na leczenie swoich obywateli tym bardziej nie stać nas na koszmarnie kosztowne i w zakupie i w eksploatacji AW-101. To trochę jak z zakupem samochodów - owszem nowy Mercedes czy BMW jest lepszy nowocześniejszy i nawet ,,, ale i tak kupujemy 10 letniego VW czy Citroena bo na tyle pozwala nas budżet . Jedynie złudzenie pozwala uważać, że w przypadku państwa jest inaczej.

CB
sobota, 30 września 2017, 16:23

Po prostu większość używa dokładnie tych samych argumentów, których używała obecna władza uwalając Caracale. Co w tym dziwnego? Jakoś wtedy życie ludzkie miało jednak cenę, skoro unieważniono przetarg i odsunięto zakup nowych śmigłowców na długie lata.

fgh
piątek, 29 września 2017, 19:21

Ta duża ilość "argumentów" to zapewne związkowcy ze Świdnika.

Marcin
piątek, 29 września 2017, 19:14

Najważniejszy argument kasa dla swoich

De Retour
poniedziałek, 2 października 2017, 07:47

W tym miesiącu miały być dostarczone pierwsze Caracale, a jest reanimacja Mi i rozmowa o AW 101. O offsecie już wszyscy zapomnieli. PS Przynajmniej o BidaHołku chwilowo cisza. Ale niestety, pewnie tylko chwilowo.

Boczek
poniedziałek, 2 października 2017, 13:45

"W tym miesiącu miały być dostarczone pierwsze Caracale..." Amen. ...ale nasz genialny Antoni postawił na lepsze gołąbki - te na dachu, ale stealth! ...a H225M sprzedają się aktualnie jak ciepłe bułeczki. I co ciekawe Niemcy z Francuzami przymierzają się do rozwoju nowego ciężkiego heli. W międzyczasie WZL1 byłoby potencjalnie w stanie włączyć się w ten projekt (np. analogicznie jak był NH90). No ale najważniejsze, że mamy WOT, WOT który do 2022 pożre środki równoważne 2 OP albo 4 Mieczniki. Ci z MW będą się mogli przenieść do jakiegoś WOT-MW, bo do tego czasu nie będzie już OP, a nieprzydatne do niczego, nie będące de facto naszą własnością OHP, będą miały nadal za horrendalne sumy pudrowane syfy - na koszt polskiego, a na rzecz amerykańskiego podatnika, bo nam nie wolno przy nich grzebać.

Kaska
piątek, 29 września 2017, 18:44

Porownanie z Caracalem... - Udźwig - 5 ton AW101 i 5,6 tony EC725 (Caracal) - Prędkość - 309 km/h AW101 i 325 km/h EC725 - Zasięg - 833 km AW101 i 857 km EC725 - Pułap - 4,5 km AW101 i 6 km EC725 - Cena : 18,2 mln vs 24.5 mln - Prędkość podróżna: 150 węzłów vs. 140 w. - Prędkość wznoszenia: 2067 fpm vs. 1460 fpm - Użyteczna pojemność zbiorników paliwa: 1081 gal. vs. 670 gal Opancerzenie kokpitu, kabiny i siedzen w standardzie vs. brak Szerokosc kabiny 8,2 ft vs 5.9 ft Maksymalna masa dopuszczalna: 34.400 lbs vs 24.250 lbs Szerkość kabiny: 8,2 ft vs 5.9 ft

Boczek
poniedziałek, 2 października 2017, 14:32

"Opancerzenie kokpitu, kabiny i siedzeń w standardzie vs. brak" W standardzie to H225M, AW101 to extra dla Merlina (Flight Intenational - "Permali Gloucester protects RAF Merlins" ) - "The H225M has been designed and is (czytam jako JEST) equipped for high survivability" "Protection • Against 7.62 or 12.7 mm • Crew cockpit protection: armoured and energy absorbing crew seats • Armour plating in the cabin....." "- Cena : 18,2 mln vs 24.5 mln" Merlin to ca., 80 mln. $ (Merlin to nie znaczy od razu ASW), "pusty" AW101 od 30 mln $. Wersja morska; AW 101 - specjalna, H22M w standardzie (+pustynia). Chyba niektóre dane odwróciłeś - np. prędkość przelotowa.

prawieanonim
niedziela, 1 października 2017, 12:34

Zasięg ze strony producenta: 1500 km w locie na dwóch silnikach 1363 km w locie na trzech silnikach

say69mat
niedziela, 1 października 2017, 08:41

Rzuć okiem na strony producenta, tam jak wół jest napisane, że zasięg AW101 to - standard - 810 nm., to znaczy 1500 km. Co się przekłada na długotrwałość lotu wynoszącą 6,5 godziny. Ktoś manipuluje danymi technicznymi śmigłowców w wikipedii. Porównaj sobie dane techniczne producenta UH60 i dane z wikipedii ;)))

Vvv
niedziela, 1 października 2017, 02:42

Cana zakupu aw101 jest wyższa a serwis to juz kosmos

Willgraf
sobota, 30 września 2017, 22:10

pan prezes znowu mydli oczy ŚWIDNIK nie jest Polska firma i żadne technologie transferowane do tej firmy nie mają żadnej wartości dla PGZ i dla Państwa Polskiego gdyż nie stanowi to jego własności !

Sobier
poniedziałek, 2 października 2017, 11:44

Bardzo się mylisz.To Polacy będą wykonawcami a zdobyta przez nich wiedza i doświadczenie będą bardzo ważne dla Polski

BieS
piątek, 29 września 2017, 18:39

Czy ktoś w MON jeszcze myśli o nowych śmigłowcach, uziemionych Masterach, następcach "Suk" i "MiGaczy"?

Harry
piątek, 29 września 2017, 18:29

"Firma posiada także prawa autorskie do własności intelektualnej,.. " Firma nie jest polska i to jest problem. Koszty eksploatacji, remontów, modernizacji będą duże a kasa będzie uciekała za granicę i to jest najważniejszy argument na NIE!

Victor
sobota, 30 września 2017, 19:23

To na pewno wg Ciebie polską firmą jest amerykański Mielec. Tam zyski na pewno zostaną w Polsce. Trzeba tylko wybrać BH. I już do końca roku...

KrzysiekS
sobota, 30 września 2017, 12:18

Mieliśmy EC725 (Caracal), potem Black Hawk teraz AW101 a tak naprawdę nie mamy nic. Najpierw to niech coś będzie stało na naszych lotniskach bo jak na razie mamy starocie i obiecanki.

sebs
niedziela, 1 października 2017, 12:22

Do@KsiekS Jakie black hawki bo w życiu nie mieliśmy propozysji UH-60M a widzę pojęcie masz znikome skoro mylisz to małe dziadostwo s70 z prawdziwym UH-60.

sg
piątek, 29 września 2017, 18:24

Wszystko fajnie, helikopter fajny, firma fajna ale jednak trochę za duży na nasze potrzeby :/

DzG
piątek, 29 września 2017, 18:22

Trzeba było odrazu z tym śmigłowcem startować a nie jakieś cywilne taksówki proponować. Wtedy tylko Caracal zabierał podobną ilość wojska.

Łukasz Gdynia
piątek, 29 września 2017, 18:08

Zgadzam się z opinią kpt. Mirosław Orzeszek, wielu pilotów chciało by latać takim AW101.

anakonda
sobota, 30 września 2017, 10:38

technika tankowania wpowietrzu została by przeniesiona do Polski ,pytanie brzmi czy została by udostepniona czy li tylko stanowiła by tajemnice firmy ? z drugiej strony po co nam ona jesli sam nic nie produkujemy? lepiej bedzie utargować cos innego niż zachłystywać sie czyms do czego nie bedziemy mieli dostepu.

Anna
piątek, 29 września 2017, 17:39

Kpt. mar. rez. Mirosław Orzeszek, ekspert w dziedzinie ratownictwa morskiego - chciałby wrócić do służby jak będą AW101 nad polskim morzem. .

As
czwartek, 5 października 2017, 08:29

Perspektywa nabycia tych maszyn jest tak odległa, że aż finansowo możliwa, ale musimy płacić za obecność wojsk USA i dlatego to z tamtąd kupimy każdy śmigłowiec dla specjalsów choćby był dwuosobowy i kartonu.

Tweets Defence24