Reklama

Siły zbrojne

Kontrakt na katarskie Apache za 668 mln dolarów

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Koncern Boeing uzyskał wart 667,5 mln dolarów kontrakt na dostawę 24 śmigłowców AH-64E Apache dla Kataru. Umowa jest realizowana w ramach programu Foreign Military Sales.

Zgodnie z umową, która została ogłoszona przed Pentagon 7 czerwca, dostawa obejmuje 24 śmigłowce AH-64E Apache, jeden wirtualny symulator LCT (Longbow Crew Trainer) oraz sprzęt do obsługi naziemnej i radiostacje firmy Thales. Za realizację umowy odpowiedzialny jest oddział koncernu Boeing w Mesa (Arizona), gdzie produkowane są śmigłowce Apache. Realizacja kontraktu zaplanowana jest na okres od połowy 2019 roku do maja 2020 roku. Dostawy realizowane będą za pośrednictwem Army Contracting Command, Redstone Arsenal (Alabama). 

Boeing AH-64E Apache Guardian różni się od poprzednich modeli znacznie nowocześniejszym układem napędowym z silnikami T700-GE-701D o większej mocy, przekazywanej na wirnik z kompozytowymi łopatami. Zmodernizowano również awionikę i oprogramowanie. AH-64E otrzymał zmodyfikowany układ optoelektroniczny M-TADS/PNVS (ang. Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor) charakteryzujący się wyższą rozdzielczością, nowsze systemy samoobrony oraz zmodernizowany system śledzenia celów i radar Longbow. W wersji dla US Army maszyna posiada również możliwość kontrolowania do czterech BSL typu Grey Eagle lub Shadow M2. 

Czytaj też: Polska armia chce kupić system antydronowy. Ale czy na pewno wie jaki?

 

 

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (12)

  1. panzerfaust39

    Tak czy siak to jedyne sensowne wyjście dla Polski Czy się nam to podoba czy nie USA oraz Izrael produkują najlepszą broń w przeciwieństwie do Europy i jej komicznych wynalazków dla komicznych armii

    1. Boczek

      Ja tez jestem za tym, aby zakupić izraelskie myśliwce, heli, u-booty, korwety...

  2. xyz407

    Czyżby śmigłowiec szturmowy byłby w cenie śmigłowca transportowego ? Czy została tutaj podana niepełna cena kontraktu ?

    1. dropik

      artykuł nie wyjaśnia dlaczego cena jest tak niska. wcześniej mowiło się że cały kontrakt (z uzbrojeniem ma wynosić ok 3mld$) Nigdzie nie znalazłem info że choc odnowione ah64

  3. citizen

    Jedyne sensowne propozycje dla Polski to Apache i Atak. Tigery są słabe, co widać po Australii, która chce się ich wyzbyć (oby nie do Polski). Viper to modernizacja i ich zakup ma podobny sens, co gdybyśmy kupili nowe Głuszce zamiast Caracali. Stać nas na zakup 24 Apachy a to mało. Moim zdaniem lepiej kupić 32 Ataki i dostać technologie, co pomoże nam stworzyć za 10 lat polskiego wielozadaniowego następcę Sokoła.

    1. Vvv

      Ale głupoty. Atak ma sie tak jak w-3 głuszec do ah-64e.

    2. Legion

      Akurat Australia to trochę skomplikowany temat ponieważ zażądali od airbusa aby zintegrowali śmigłowiec z amerykańską awioniką co spowodowało masę problemów. Spodziewam się ze gdyby klient zażądał A64 z innymi niż amerykańskimi systemami to też pojawiłaby się masa kłopotów... Bell ze żmiją wypadłby lepiej pod tym względem ponieważ już używa np. hełmów Thalesa Turecki atak to włoska Mangusta z ulepszeniami wiec bardzo wątpię aby licencjonowali licencję licencji...

  4. maniek

    niska cena wynika prawdopodobnie z tego, że to cena za wersję podstawową - np. bez radaru, bez uzbrojenia... wersja wypasiona kosztuje pewnie razy dwa...

    1. Vvv

      A czytasz ze zrozumieniem ze i radar tez jest w pakiecie i nie każdy ah-64 ma radar?

  5. Boczek

    Szkoda, że nie napisano, że chodzi o remanufactured i że cena 24,8 to cena z listy, tak, że Katar nawet nie próbował się targować - no może dołożyli im skrzynkę podkładek. Szkoda, bo niektórzy chłopcy tu na forum mają już wilgotne sny. Ale może niektórzy zrozumieją o jakich bzdurnych cenach tu dyskutują - jak powyżej. AH-64 rozpoczyna sie od 35 mln USD - goły i kończy pomiędzy 60 i 70 mln.

    1. gg

      No a my przeciez kupujemy nowiutkiego zloma, swiezo z fabryki. A ze to uszminkowany trup za extra cene to nie ma znaczenia.

    2. KrzysiekS

      Dzięki za info.masz rację na takim portalu powinni to napisać mimo to nadal uważam że powinniśmy kupić AH-64 z jednego powodu jest zrobiony przeciwko Rosji a to ich mamy straszyć nie mylić z wojną to na ogół błąd strategów.

  6. Podbipięta

    Pewnie bez uzbrojenia i bez silników i stąd ta cena .He,he

    1. vvv

      tak jak twoj papierowy t-129? ah-64e longbow jest najlepszym smiglowcem bojowym na swiecie

  7. Junger

    Tajwan za 30 sztuk Ah-64e zapłacił ponad 2 mld USD. Ktoś wie skąd taka różnica?

    1. vvv

      to co jest dookola smiglakow. zakup maszyn stanowi tylko 40-60% wartosci kontraktu. wszystko dookola to symulatory, czesci zamienne, szkolenia dodatkowe wyposazenie itp itd.

  8. ~ronin

    Chwila czyli za 2,5 mld zł mamy 24 nowoczesne bojowe śmigłowce, a za 5 mld około 50 maszyn czyli są tańsze od naszych zamawianych starych do niczego nie przydatnych w razie konfliktu Caracali. Wybijcie sobie z głowy pomysły, że Caracal będzie dowoził żołnierzy na front to nie ma szans na sukces. Jedynie nadają się do ucieczki dla naszego rządu, żeby szybko mogli się ewakuować z Warszawy. W razie konfliktu tylko bojowe śmigłowce są do czegoś przydatne, szczególnie w operacjach w nocy!

    1. wolfgang

      A jakie to maszyny kupiliśmy za 5 mld? 50 maszyn - szukam i szukam i nie mogę znaleźć.

    2. say69mat

      Może ktoś z IU naszego MON wpadł na pomysł, aby Caracale wykorzystać, jako śmigłowce do transportu jednostek specjalnych poza potencjalną linię frontu. Biorąc pod uwagę zasięg maszyn, pomysł wydaje się o'k. Jednak o ile jest realizowany w warunkach Sahelu, Lewantu, Maghrebu. I to przeciwko przeciwnikowi na miarę Tauregów, Boko Haram, ISIL itp itd. Śmiem jednak wątpić, czy w realiach środkowo europejskich. Caracale byłyby tym najwłaściwszym z rozwiązań w służbie transportu taktycznego wuelu. Biorąc pod uwagę, że nasz niemiecki sąsiad do transportu taktycznego jednostek KSK zdecydował się na wybór H145M. W konfiguracji dostosowanej do transportu, desantowania i niezbędnego wsparcia żołnierzy jednostek specjalnych.

  9. KrzysiekS

    Ciekawe ile nas będzie kosztowało te 24 szt. :-)

  10. D.

    Zadziwia mnie temat wielozadaniowych i ich cena ... skoro tutaj 24 kosztuje 2,4mld a tam 50 miało kosztować 13mld. Kto i jakie łapówki brał w tym kontrakcie ??? A te smidłowce są najdroższymi z bojowych.

    1. Dudley

      A brałeś pod uwagę że wielozadaniowe to w większości wysoce specjalizowane wersje ZOP i CESAR . Dodatkowo wymagano przeniesienia produkcji do Polski i ustanowienia praktycznie całkowitych zdolności remontowych i modernizacyjnych. I myślisz że to wszystko za free. Wyobraź sobie ile musielibyśmy zapłacić, skoro na taką operację nie stać Brytyjczyków mających funkcjonujący zakład i kadrę mającą doświadczenie w produkcji AH-64

  11. No Doubt

    I to jest propozycja dla nas - ok. 2,5 mld zł za śmigłowce, symulator i łączność. Na Kruka zamierzano wydać do 4 mld zł, więc za 1,5 mld albo dokupić następne 12 lub amunicję.

    1. RR

      Nie. Bo nasi zapewne będą chcieli tym razem (po wpadce z F-16) części zamiennych na ileś lat do przodu, większy pakiet uzbrojenia no i zapewne kretyńskiego składania u nas, nie będzie to kretyńskie, jeśli umożliwi to serwisowanie maszyn u nas. Cena jest jednak niska. Podejrzanie niska. Być może nie zawiera mnóstwa rzeczy... Nie ma też mowy o uzbrojeniu, zapasowych silnikach, itd. Rzeczywiste koszty prawdopodobnie są sporo większe.

  12. ppp

    My nigdy takiej ceny nie wynegocjujemy

Reklama