• Wiadomości

Koncepcja następcy F-22 wg Lockheed Martina [WIDEO]

Koncern Lockheed Martin postanowił przypomnieć o zbliżającym się 75-leciu swojego biura zaawansowanych programów technologicznych, wydając nowy spot promocyjny poświęcony jego historycznym i aktualnym osiągnięciom. Co więcej, w ujawnionym materiale filmowym pojawiły się też ujęcia przedstawiające nowe koncepcje bojowych maszyn latających. Wśród nich najwięcej zainteresowania wzbudziły animacje przedstawiające nowy typ myśliwca przewagi powietrznej - potencjalnego następcy F-22 Raptor. 

Fot. Lockheed Martin / lockheedmartin.com

W swoim najnowszym klipie promocyjnym, opublikowanym 15 września br., Lockheed Martin nawiąz do przypadającej na 2018 rok 75. rocznicy utworzenia własnego wydziału zaawansowanych programów rozwojowych (Skunk Works). W materiale przypomniano o wkładzie, jaki sekcja ta wniosła nie tylko do dorobku amerykańskiego koncernu, ale i całych sił zbrojnych USA. W zestawieniu znalazły się wszystkie najbardziej udane i charakterystyczne konstrukcje Lockheed'a, na czele z legendarnymi samolotami U-2, SR-71 Blackbird i F-117 Nighthawk. Nie zabrakło też nawiązań do współczesności i aktualnie realizowanych programów, z wiodącym przykładem myśliwca 5. generacji, F-35 Lightning II.

Tym jednak, co szczególnie zwracało na siebie uwagę, były fragmenty ukazujące planowane nowe wdrożenia oraz prace nad kolejnymi propozycjami technologicznymi. Obok systemów bezzałogowych i autonomicznych, w zasięgu zainteresowania znalazły się przede wszystkim nowe koncepcje klasycznych samolotów bojowych. Główna uwaga w tym zakresie została skupiona na 6. generacji myśliwców przewagi powietrznej.

Choć wgląd w nowe projekty ograniczono jedynie do kilkusekundowych animacji i ujęć z testów aerodynamicznych, ogólne cechy nowej konstrukcji zostały odpowiednio wyeksponowane. Zgodnie z tym, przewidywany następca F-22 Raptor miałby dysponować smuklejszą, bardziej spłaszczoną sylwetką, jednocześnie zachowując układ płatowca znany z poprzednika. Zasygnalizowany w koncepcji kierunek wytyczono jednak w stronę lżejszej, bardziej zwrotnej maszyny o zmniejszonej wykrywalności.

Z sygnalizowanych wcześniej przez firmę Lockheed zamiarów budowy myśliwca 6. generacji wiadomo natomiast, że jej celem (podobnie, jak branżowych konkurentów) jest stworzenie samolotu ponaddźwiękowego o zwiększonym zasięgu, odpornego na najnowsze technologie walki elektronicznej oraz zdolnego do przenoszenia nowych typów uzbrojenia – w tym, broni laserowej. Absolutną nowością zastosowaną przy ich produkcji mają być specjalne technologie materiałowe, m.in. oparte na stopach i kompozytach zmiennokształtnych. W zasięgu rozważanych innowacji mają pozostawać również koncepcje podzespołów dysponujących zintegrowanym mechanizmem autoserwisowania w trakcie lotu.

Lockheed Martin to nie jedyny koncern poważnie myślący o rozwoju koncepcji myśliwca 6. generacji. Podobny projekt ma już w swoich zasobach także Northrop Grumman. Także w tym przypadku jednak zamysł nie wyszedł jeszcze oficjalnie poza sferę ogólnej koncepcji rozwojowej, popartej jedynie kilkoma animowanymi prezentacjami. Określone dotąd założenia dalszego rozwoju zakładają jednak zaproponowanie realnej konstrukcji samolotu najdalej do 2030 roku.

Poza kontynentem amerykańskim, badania nad 6. generacją myśliwców mają już trwać m.in. w Rosji, pomimo nadal niezakończonych prac w zakresie budowy pełnoprawnego myśliwca 5. klasy (Su-57). Biuro konstrukcyjne Suchoja przygotowało pierwsze schematy konstrukcyjne nowych maszyn jeszcze w ubiegłym roku. Przewiduje się, że oba programy będą w dalszym ciągu postępować równolegle, zakładając zaimplementowanie części nowych rozwiązań również w niższej generacji samolotów, do poziomu „5+”.

Czytaj też: USA - dron osiągający Mach 6 następcą SR-71?

Reklama