Siły zbrojne
Kazachstan odebrał kolejną partię Su-30SM
Siły powietrzne Kazachstanu odebrały nieujawniona liczbę rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-30SM. Jest to kolejna partia tych maszyn, jaka trafia do Kazachstanu.
Pierwsze 4 maszyny trafiły do tego kraju w czerwcu 2015, kolejne dwie na przełomie 2016 i 2017 r. Pada liczba 12 Su-30SM, które uzupełniają starsze „Flankery”, czyli 9 lub 10 maszyn (jedna z maszyn prawdopodobnie została zniszczona w katastrofie) Su-27S i Su-27UB używanych przez Kazachstan. Su-27 na mocy kontraktu z 2007 przeszły remonty i modernizacje.
Czytaj więcej: Rosja wdraża myśliwce wielozadaniowe
Pierwszym użytkownikiem Su-30SM były rosyjskie siły powietrzne. W marcu 2012 Rosja zamówiła 60 samolotów tego typu. Jest to prawdopodobnie pierwszy w tak dużym stopniu wielozadaniowy samolot, jaki trafił do Rosyjskich Sił Powietrznych. Pod tym względem produkowany w Irkucku Su-30SM przewyższa dużo bardziej specjalizowane myśliwskie Su-35S produkowane w Komsomolsku nad Amurem i bombowe Su-34 produkowane w Nowosybirsku.
W rosyjskich siłach powietrznych Su-30SM trafiają do pułków lotniczych wyposażonych wcześniej w samoloty MiG-29. Partia samolotów została zamówiona również przez Marynarkę Wojenną, gdzie ich podstawowym zadaniem ma być zwalczanie okrętów, zastępują one tam maszyny Su-24M.
Czytaj więcej: Rosjanie przechwycili amerykański samolot patrolowy nad Morzem Czarnym
Su-30SM to dwumiejscowy, wielozadaniowy samolot bojowy zdolny do wykonywania misji powietrze-powietrze, powietrze-ziemia i powietrze-woda. Samoloty produkowane są z przez korporację Irkut i są zbliżone do eksportowych maszyn Su-30MKI dla Indii. W odróżnieniu od nich bazują jednak wyłącznie na rozwiązaniach rosyjskich, w tym wielozadaniowym radarze Bars-R.
Czytaj więcej: Lotnictwo na zachodzie Rosji rośnie w siłę. Wnioski z Zapad-2017 [ANALIZA]
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie