Siły zbrojne
Kanadyjski wóz wsparcia bojowego zaprezentowany
Jak poinformował koncern General Dynamics Land Systems, jego kanadyjska spółka-córka GDLS Canada zaprezentowała pierwszy seryjny egzemplarz kołowego wozu wsparcia bojowego (Armored Combat Support Vehicle) dla kanadyjskiej armii.
Choć uroczysta ceremonia prezentacji nowego kanadyjskiego kołowego transportera opancerzonego w zakładach GDLS w Londynie miała charakter wirtualny, to jednak wziął w niej udział m.in. minister obrony Kanady Harjit Sajjan. Przedstawiony oficjalnie pojazd reprezentuje wariant transportera piechoty i zjechał z linii produkcyjnej w grudniu 2020 roku otwierając tym samym produkcję seryjną wozów ACSV i ich dostaw dla kanadyjskich wojsk lądowych.
O rozpoczęciu produkcji tych transporterów władze Kanady poinformowały w sierpniu ub.r. Wcześniej, we wrześniu 2019 roku kanadyjski resort obrony przyznał spółce GDLS-Canada kontrakt na 360 nowych kołowych wozów bojowych z rodziny LAV 6.0 wraz z pakietem wsparcia dla kanadyjskiej armii za kwotę 2 miliardów USD. Według przyjętego harmonogramu pierwszy pojazd ma zostać dostarczony jeszcze w br., a dostawy mają ostatecznie zakończyć się w lutym 2025 roku.
Nowo pozyskane transportery mają zostać wyprodukowane w kilku różnych wersjach specjalistycznych takich jak wóz: dowodzenia i łączności (97 egzemplarzy), ewakuacji medycznej (49 egzemplarzy), rozpoznania inżynieryjnego (19 egzemplarzy), pojazd transportowy (13 egzemplarzy), walki elektronicznej (18 egzemplarzy) oraz zabezpieczenia technicznego (54 egzemplarze), a także kołowego transportera opancerzonego piechoty (41 egzemplarzy). Nowe wozy mają zastąpić i pozwolić na wycofanie ze służby liniowej obecnie eksploatowanych 135 egzemplarzy gąsienicowych transporterów opancerzonych TLAV (lokalna wersja amerykańskiego M113) i 199 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych LAV II Bison.
LAV 6.0. to zmodernizowana wersja LAV III stworzona na potrzeby armii kanadyjskiej. Zmiany w ramach tej modernizacji polegają przede wszystkim na: modernizacji układu napędowego (wymianie silnika na nowy, mocniejszy o mocy 450 KM, a także wzmocnieniu zawieszenia, podwozia i układu hamowania), zwiększeniu odporności balistycznej i przeciwminowej (montaż nowego opancerzenia i zmodyfikowanego, podwójnego dna kadłuba) oraz poprawie bezpieczeństwa i komfortu pracy załogi (montaż foteli załogi redukujących skutki wybuchu min i improwizowanych ładunków wybuchowych, a także zmiana aranżacji przedziału załogi). Oprócz tego program obejmuje modernizację systemów łączności i kierowania ogniem (w wersji kołowego bojowego wozu piechoty).
Co warte podkreślenia modernizacji do standardu LAV 6.0 zostało poddanych 550 z 638 używanych obecnie w kanadyjskich wojskach lądowych wozów rodziny LAV III. Program ich modernizacji o wartości ponad 1 mld USD rozpoczął się w 2011 roku. Zgodnie z jego zapisami 409 egzemplarzy miało przejść modernizację kadłuba i wieży, a pozostałe 141 egzemplarzy tylko wieży. Pierwszą partię modernizacji 409 wozów do tego standardu zrealizowano do końca 2016 roku, a pozostałe 141 egzemplarzy ulepszono do końca roku ubiegłego. Zakup 360 nowych LAV 6.0 oznacza uzupełnienie i wyraźne wzmocnienie potencjału kanadyjskiej armii, dzięki wprowadzeniu rodziny transporterów specjalistycznych opartych o to samo podwozie, co "bojowa" odmiana transportera.
Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104