Przemysł Zbrojeniowy
Izraelskie radary dla kanadyjskich C-295 SAR
Koncern Airbus Defence & Space zdecydował, że na wyposażeniu zamówionych przez kanadyjskie siły powietrzne samolotów rozpoznania morskiego C295W znajdą się systemy radarowe izraelskiej firmy Elta.
Władze Kanady zamówiły u Airbusa 16 maszyn C-295. Jak ogłosił właśnie koncern, wszystkie zostaną wyposażona w lekkie, kompaktowe radary obserwacji sytuacji nawodnej elm produkcji izraelskiej firmy Elta.
ELM-2022 to pracujący w wielu trybach radar, który wykrywa, lokalizuje, klasyfikuje i śledzi cele znajdujące się nad wodą oraz ziemią, we wszystkich warunkach pogodowych, zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.
Siły powietrzne Kanady ogłosiły kupno 16 samolotów C-295W zmodyfikowanych dla operacji SAR (Search and Rescue) w grudniu 2016 roku. Łączna wartość kontraktu została oszacowana na 3 mld dolarów kanadyjskich. Zwycięzca przetargu czyli firma Airbus ma dostarczyć do 2022 roku wszystkie zamówione samoloty C-295W. Pierwsze modele mają pojawić się w ciągu trzech lat od podpisania umowy, czyli w 2019 roku.
Czytaj też: Rozpoznawcze C-295 w polskich przetargach
Zgodnie z informacjami podanymi przez rząd, samoloty mają być zakupione w ramach programu Fixed Wing Search and Rescue (FWSAR). Program ten rozpoczął się w 2004 roku, jednak z powodu braku funduszy jego finalizacja była odkładana w czasie. Samoloty C-295W mają zastąpić użytkowane przez Kanadyjczyków DHC-5 Buffalo i C-130 Hercules.
W czasie trwania procedury przetargowej Airbus zobowiązał się również do stworzenia placówki szkoleniowej dla pilotów w Comox w Kolumbii Brytyjskiej. Ponadto w ramach umowy joint venture z kanadyjskimi firmami zbrojeniowymi samolot będzie posiadał część wyposażenia produkowanego w Kanadzie, m.in. PAL Aerospace zapewni obsługę techniczną, Pratt & Whitney Canada dostarczy silniki, zaś L3 Wescam czujniki elektrooptyczne.
Czytaj też: "Wojna samolotowa" USA i Kanady