Reklama

Siły zbrojne

Rozpoczęcie prób Tu-160M2

Pierwszy lot samolotu Tu-160M2. Fot. kremlin.ru
Pierwszy lot samolotu Tu-160M2. Fot. kremlin.ru

Przedsiębiorstwo Kazan Aviation rozpoczęło próby zmodyfikowanej wersji Tu-160M, noszącej oznaczenie Tu-160M2.

Zgodnie z przyjętymi procedurami, najpierw przeprowadzone zostaną testy naziemne. W przypadku powodzenia, zostaną rozpoczęte próby w powietrzu. Ponieważ komunikat ma charakter nieoficjalny, harmonogram prób nie jest znany. Jednakże zapowiedź ministra obrony Federacji Rosyjskiej ze stycznia 2019 r. mówiła o przekazaniu pierwszej maszyny tego typu do jednostki liniowej w roku 2021. 

Maszyny tego typu mają być znacznie zmodyfikowanymi bombowcami strategicznymi Tu-160M. Zmiany mają obejmować zastosowanie nowych systemów nawigacji i wymiany danych (w tym podniesienie ich odporności na systemy zakłócające), oraz możliwość przenoszenia pocisków samosterujących Kh-55, Kh-101/Kh-102 (Raduga) oraz przeciwokrętowych pocisków hipesonicznych 3M22 (Cyrkon). Jednym z głównych powodów dotychczasowych opóźnień były silniki - samolot miał być napędzany nową wersją dotychczasowych silników NK-32M, jednak wciąż nie udawało się osiągnąć zadowalających charakterystyk pracy - dlatego oblot Tu-160M2 odbywał się jeszcze ze starymi jednostkami napędowymi. Do chwili obecnej, nie jest jasne, czy udało się pokonać te trudności.

Ministerstwo obrony FR zakontraktowało w 2018 r. dostawę 10 Tu-160M2, zostało to ogłoszone przy okazji oblotu pierwszej maszyny. Samolot otrzymał nazwę Piotr Diejniekin (na cześć dowódcy sił powietrznych - kolejno - ZSRR, WNP i w końcu Federacji Rosyjskiej).

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (16)

  1. Rudy

    W artykule są nieścisłości. Tylko ma 2 warianty modernizacji. TU-160М i ТУ160М2. W styczniu 2018 r. został podniesiony do nieba TU-160М "Piotr Дайнекин" numer fabryczny 08-04. W grudniu 2019 roku zbudowany TU-160М numer fabryczny 08-05. Numer fabryczny 08-05 rozpocznie testy w 2020 r. samoloty Te produkowane są z wykorzystaniem elementów wykonanych w ZSRR i trzymane w Kazanskoye авиастроительном fabryce. W tej chwili Rosja wykorzystuje 17 sztuk TU-160 (10 sztuk TU-160 i 7 sztuk TU-160М). Obecnie wszystkie 10 sztuk TU-160 przechodzą rutynowe modernizację do wersji TU-160М. W 2023 Kazański авиастроительный fabryka rozpocznie transmisję sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej samolotów ТУ160М2. Pierwszy kontrakt na 10 jednostek naprawdę podpisany w 2018 roku. Wersja ТУ160М2 będzie zapewniona zmodernizowanymi silnikami NK-32-02. W 2019 roku silniki NK-32-02 z wynikiem pozytywnym przeszły ławki testy. Jakie silniki są zainstalowane na TU-160М z ustawień numerem 08-05 dokładnie nie wiadomo. Jest niepotwierdzony informacje, że pierwsze cztery silniki NK-32-02 zostały przekazane dla lot próbny na zakład w Kazan w połowie 2019 roku.

  2. dyndas

    B-1B musi tak kombinować bo Rosjanie mają Migi31 i mają czym przechwytywać bombowce na dużych odległościach. NATO nie ma takiej maszyny

  3. Katon

    Jaka jest odległość pomiędzy Alaską a Japonią? Jeżeli ten bombowiec przeleci pomiędzy, to ile km będzie liczyło "koło Alaski lub Japonii"?

  4. Pilot

    „Tu-160M2 odbywał się jeszcze ze starymi jednostkami napędowymi”. Widzę że Rosja już nie może sobie porządzić z jednostkami napędowymi.

  5. Davien

    Jakimi niewidzialnymi pociskami?? Jak odpalał te swoje Ch-102( a Ch-101 to taki sam pocisk ale jadrowy) to były doskonale widoczne na radarach.

  6. R

    Co niezmienia sprawy, ze amerykanskie bombowce maja slaby nalot, bo wiekszosci stoja na lotniskach.

  7. Geoffrey

    WNP była (i jest) porozumieniem politycznym, nie ma własnej armii, zatem Piotr Diejniekin nie mógł być dowódcą sił powietrznych WNP.

  8. aktualizator

    coś tu się nie zgadza, oblot był fabryczny a dopiero teraz samolot został przekazany do oficjalnych testów naziemnych a dopiero po nich maja być testy w locie ... prosimy o precyzję w wyrażaniu się ponieważ te informacje są sprawdzalne. WG. tego o czym poinformował kompleks wojskowo-przemysłowy samolot ma już wszystkie docelowe implementacje --- mówiąc krótko silniki też ...

  9. Katon

    Dlaczego problem? Prędkość tego samolotu jest niewiele niższa niż myśliwców, a swoje uzbrojenie może użyć z odległości 3 tyś km. Nie musi latać na wysokości kominów, wystarczy że dotrze do miejsca z którego może odpalić pociski szybciej, niż myśliwce przeciwnika. To nie jest maszyna która ma penetrować obcą przestrzeń powietrzną. Aby zaatakować np Londyn, może wystrzelić rakiety nad Moskwą. Aby zaatakować cele w USA, wystarczy że zbliży się do amerykańskich granic na te 3 tyś km. Zakreśl łuk o takim promieniu od NY czy Kalifornii. Odpowiedz, przed kim ma się tam chować? Wszędzie będzie po drodze lotniskowiec? Przy swoim zasięgu ominie je bez problemu.

  10. autor 40%wy

    Ja właśnie wykonuję taki lot.

  11. GB

    Główną wadą Tu-160 jest to że nie może on wykonywać niskich lotów uwzględniających rzeźbę terenu, przez co łatwo go wykryć. I w sumie ciekawe jest to czy w zmodernizowanej wersji M2 uda się ten problem rozwiązać.

    1. BG

      a po co ? jego zasięg + zasięg rakiet które ma na pokładzie eliminują te wadę .... to nie jest mu potrzebne

    2. Rafal

      A kto powiedzial, ze ma/mial wykonywac takie loty? B-2 czy B-52 moga? Przestan trolowac GB.

    3. Reaper

      Najwyraźniej wiele osób zatrzymało się na etapie niekierowanych bomb garwitacyjnych.

  12. Fanklub Daviena

    Dokładnie: Rosjanie uznali, że zamiast "niewidzialnego" bombowca strategicznego i bomb grawitacyjnych, lepiej się sprawdzi normalny z "niewidzialnymi" pociskami samosterującymi o zasięgu tysięcy km. USA ostatnio chyba też tak uważa, skoro 100 letnie B-52 będą latać gdy B-1 i B-2 pójdą na złom...

  13. młody grzyb

    @GB . . . . tak, masz rację, wykonuje, zwłaszcza podczas startu i ewentualnie lądowania.

  14. młody grzyb

    @GB Czy B-52 wykonuje niski lot z uwzględnieniem rzeźby terenu ???? Czy jest na świecie jakikolwiek statek powietrzny, który przy takiej masie własnej wykonuje lot na niskim pułapie z uwzględnieniem rzeźby terenu ?!?! Czy wyobrażasz sobie jakie spustoszenie na ziemi poczynił by samolot z takimi silnikami i o takiej masie lecąc na niskim pułapie z uwzględnieniem rzeźby terenu ?!?! Człowieku tym razem przesadziłeś ....

  15. Davien

    Katon, ty naprawdę wierzysz że ta baza w Wenezueli zakłądając e kiedykolwiek powstanie nie będzie pod całodobowa obserwacją

    1. prawieanonim

      Indie nie mogły i nie mogą mieć Patriota a już zwłaszcza po tym co odwaliły z Pakistanem. Proszę nie ściemniać.

    2. Stirlitz

      a ktoś chciał Chinom sprzedać Patriota czy THAAD? ;) Indie i Turcja kupują S-400 bo tylko na to je stać - proste. I wcale nie oznacza, że S-400 jest lepsze, bo taka argumentacja leży w gruzach kiedy spojrzy się na inne kraje. Dlaczego Japonia nie chce kupić S-400? albo Korea Południowa? albo dowolny inny kraj Zachodu? ;)

    3. GB

      Analiza by się przydała - problem w tym że nie ma danych do tej analizy, gdyż S-400 sprawdza się jedynie na rosyjskich ćwiczeniach. Tam jest doskonały, w przeciwieństwie do realnych działań bojowych przeciwko systemom zachodnim...

  16. Gnom

    B-1A w B-1B specjalnie to ograniczono.

    1. Davien

      A po co atakowac Rosje?? Mało kogo ona obchodzi, to tylko Putinowi ciągle sie wydaje że jest pepkiem swiata:)

    2. CdM

      Sama Rosja mogłaby jednakże oddać atomówką, to chyba dość istotne, co?

    3. ech...

      Fakt.

Reklama