Reklama

Siły zbrojne

MON: trwają szkolenia załóg samolotów VIP

Samolot Boeing 737 "Józef Piłsudski" do przewozu najważniejszych osób w państwie. Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl
Samolot Boeing 737 "Józef Piłsudski" do przewozu najważniejszych osób w państwie. Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl

Załogi nowo zakupionych VIP-owskich samolotów Boeing B737-800 wciąż zdobywają doświadczenie lotnicze. Certyfikowano już cześć personelu naziemnego, który ma obsługiwać te maszyny oraz personel pokładowy - wynika z odpowiedzi resortu obrony na interpelację poselską.

Opowiadając na interpelacje poselską grupy posłów PO-KO i Nowoczesnej, wiceszef resortu obrony Wojciech Skurkiewicz podał informacje dotyczącą wyszkolenia załóg niedawno zakupionych samolotów VIP.

W przypadku samolotu Boeing B737-800 załogi wciąż zdobywają doświadczenie lotnicze. Piloci samolotów VIP realizują szkolenia na symulatorach lotniczych według obowiązujących światowych standardów, a także doskonalą swoje umiejętności podczas realnego szkolenia lotniczego w powietrzu (...) Ponadto do zabezpieczenia samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie w certyfikowanych przez producentów samolotów ośrodkach szkoleniowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, przeszkolonych zostało 38 osób naziemnego personelu technicznego (docelowo: ponad 50 specjalistów) oraz personel pokładowy (steward/stewardesa) w liczbie 23 osób

Wiceminister obrony, Wojciech Skurkiewicz 

Obecnie na tego typu samolotach nie można wykonywać lotów z udziałem najważniejszych osób w państwie o statusie HEAD. Z odpowiedzi Skurkiewicza wynika też, że do lotów o statusie HEAD w pełni wyszkolonych jest pięć załóg mniejszych samolotów Gulfstream G550 - na tych maszynach loty o statusie HEAD są już wykonywane.

Status HEAD nadaje komendant Służby Ochrony Państwa lotom statków powietrznych na pokładzie których znajdują się prezydent RP, marszałek Sejmu, marszałek Senatu, prezes Rady Ministrów lub osoby będące odpowiednikami tych osób z państw obcych (zgłoszane drogą dyplomatyczną do ministerstwa właściwego do spraw zagranicznych). Obecnie potrzeby te częściowo realizują załogi samolotów cywilnych czarterowanych od PLL LOT. Ostatnia umowa czarteru, którą zawarło MON dotyczy dwóch samolotów Embraer ERJ-175 w 2019 r. i jednego takiego samolotu w 2020 r. za kwotę 157,6 mln zł.

Umowę o dostawie dwóch 16-miejscowych transatlantyckich samolotów dla VIP podpisano w listopadzie 2016 r. Wartość kontraktu, podpisanego w listopadzie 2016 r., wyniosła ok. 440,5 mln zł netto, a z podatkiem ponad 538 mln zł. Maszyny zostały dostarczone w czerwcu i lipcu ubiegłego roku. Do każdej z nich MON przewidziało przeszkolenie trzech załóg - łącznie 18 osób. MON zakupiło także trzy średniej wielkości samoloty Boeing 737-800NG w wersji BBJ2 (Boeing Business Jet). Pierwszy z nich wylądował w Warszawie w listopadzie ub. r. Wnętrze samolotu wymaga przebudowy z seryjnej konfiguracji pasażerskiej do wariantu VIP. Kolejne dwa samoloty tego typu mają zostać dostarczone w 2020. r.

Po katastrofie smoleńskiej i rozformowaniu 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego, wojsko wykonywało przeloty z VIP śmigłowcami należącymi do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, która zastąpiła specpułk, oraz samolotami transportowymi, wykorzystywanymi m.in. w rejonach, dokąd niemożliwe są loty cywilne. Transport na większe odległości odbywa się czarterowanymi od PLL LOT samolotami pasażerskimi. Osoby pełniące najwyższe funkcje, w tym prezydent RP, korzystają też z połączeń rejsowych.

Źródło:PAP
Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (3)

  1. -CB-

    @Boczek - i żeby nasz największy sojusznik mógł nas znowu poklepać po plecach za wydawanie 2% budżetu na wojsko, choć te zakupy nic wspólnego z tym nie mają...

  2. Boczek

    Tak się kończy wydawanie pieniędzy, aby nie wróciły do budżetu.

  3. Mono

    Wszystko w naszej niepokonanej armii może leżeć ale dupoloty muszą być na błysk żeby było czym uciekać.

Reklama