Siły zbrojne
Filipiny odbierają brazylijskie Guarani 6x6
Jak donoszą media, brazylijska spółka Iveco Defesa (będąca częścią Iveco Defence Vehicles) na mocy zawartej umowy dostarczyła filipińskim siłom zbrojnym zakupioną partię kołowych wozów bojowych z rodziny Guarani 6 × 6.
Łącznie filipińska armia nabyła 28 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych Guarani 6 × 6 za kwotę ok. 47 mln USD. Wozy te będą uzbrojone w załogową wieżyczkę z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Całe wyposażenie wewnętrzne, w tym: radiostacja E-Lynx, system dowodzenia i kontroli COMBAT NG i system zarządzania polem walki TORCH-X mają zostać dostarczone przez izraelski koncern Elbit Systems.
Czytaj też: Izraelskie uzbrojenie dla transporterów Guarani
Guarani 6 × 6 to brazylijski kołowy wóz bojowy opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles w kooperacji z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym na podstawie kołowego transportera opancerzonego Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób (kierowcy i operatora uzbrojenia) i może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM z automatyczną skrzynią biegów zapewnia przy masie bazowej ok. 16,7 tony maksymalną prędkość do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km. Dodatkowo pojazd dysponuje także zdolnością do samodzielnego pływania z prędkością do 10 km/h, a także przerzutu drogą powietrzną w wojskowych samolotach transportowych takich jak C-130 Hercules czy KC-390. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego.
Sam Guarani 6 × 6 został zaprojektowany na potrzeby brazylijskiej armii, która w grudniu 2009 roku zdecydowała się na zakup 2044 egzemplarzy Guarani 6 × 6 za łączną kwotę ok. 2,5 mld euro z terminem realizacji do 2030 roku. Pierwszy prototyp został dostarczony brazylijskim wojskom lądowym w kwietniu 2010 roku, a po raz pierwszy publicznie zaprezentowany w trakcie wystawy zbrojeniowej LAAD w kwietniu 2011 roku. W grudniu 2012 roku rozpoczęły się pierwsze dostawy seryjnych transporterów tego typu, a od marca 2014 roku znajduje się on w służbie liniowej. Obecnie dostarczonych zostało ok. 1/4 zamówionych wozów, które stopniowo są wprowadzana do służby liniowej, gdzie zastępują dotychczasowe dwa modele podstawowych kołowych wozów bojowych — opancerzonych samochodów rozpoznawczych EE-9 Cascavel i kołowych transporterów opancerzonych EE-11 Urutu.
Jeśli chodzi o odbiorców eksportowych, to na zakup tego wozu zdecydować się miał Liban w liczbie 10 egzemplarzy. W listopadzie br. swoje zainteresowanie tą konstrukcją wyraziło także Ministerstwo Obrony Republiki Argentyńskiej, które rozważana potencjalny zakup. Pojazdy te miałby pozwolić na zastąpienie i wycofanie ze służby liniowej najstarszych wozów bojowych eksploatowanych przez argentyńską armię.
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104